Polskie Promy coraz bliżej pozyskania finansowania na trzy statki

infoship
06.04.2022 21:00

Polskie Promy - czyli połączone siły Unity Line i Polferries - zostały zobligowane przez Skarb Państwa, największego udziałowca, do realizacji budowy trzech jednostek promowych.

Dzisiaj wiceminister infrastruktury Grzegorz WitkowsMamy poinformował, że mamy postęp na tej drodze.

Jest finasnowanie - jest prom

Spółka Polskie Promy jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego i prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków - poinformował 6 kwietnia podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

"Obecnie Skarb Państwa jest większościowym udziałowcem (Polskich Promów - PAP) na podstawie przeprowadzonego na rynkowych warunkach dokapitalizowania. Jednocześnie spółka jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego w tym prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków" - powiedział Witkowski.

Jak powiedział Witkowski, kontakt obejmuje budowę trzech nowych jednostek i czwartej w opcji przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego. Projekt jest realizowany przez polską stocznię Gdańska Stocznia Remontowa imienia Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp z o.o.

-"W listopadzie ubiegłego roku trzy spółki typu SPV będące własnością Polskich Promów podpisały kontrakty na budowę jednostek. To największa od 30 lat umowa inwestycyjna zawarta pomiędzy spółką z polskim kapitałem a polską stocznią" - podkreślił wiceminister.

Jak poinformował Witkowski pierwszy nowy prom wejdzie do eksploatacji na przełomie 2024 i 2025 roku, co, jak zaznaczył wiceminister, nie wyklucza wyposażenia któregoś z armatorów w jednostki używane.

"Głównym naszym celem jest wyposażenie naszych armatorów w nowoczesne, o odpowiedniej linii ładunkowej, długości linii ładunkowej i odpowiednie ilości pasażerów jednostki" - dodał.