Polskie porty muszą się rozbudowywać
Polskie porty:Gdańsk, Gdynia, Świnoujście-Szczecin w ciągu najbliższych kilku lat musząrozbudować swoją infrastrukturę – uważa wiceminister gospodarki morskiejGrzegorz Witkowski. „Z korzyścią dla portów, dla ludzi, dla całego państwa” –podkreśla.
Są plany, aby w porcie morskim w Gdańsku powstał PortCentralny, w Gdyni – Port Zewnętrzny, a tor wodny do zespołu portowegoŚwinoujście-Szczecin został pogłębiony do 12,5 metra.
Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowejGrzegorz Witkowski we wtorek w Gdańsku w rozmowie z PAP podkreślił, że”perspektywy rozwoju żeglugi światowej oraz handlu międzynarodowego pokazują,że ilość i tonaż towarów wzrasta, nie będzie maleć”. Zaznaczył, że „teżsytuacja geopolityczna wymaga od nas tego, aby porty były przygotowane na każdąewentualność”. „Zadaniem rządu jest zbudowanie i przygotowanie infrastrukturyportowej oraz polskiego wybrzeża i całej gospodarki morskiej na potrzebyhandlowe, wojskowe, pasażerskie, turystyczne, gospodarcze i tym się zajmujemy”– uzasadnił wiceminister.
Porty, Centralny w Gdańsku i Zewnętrzny w Gdyni, jakpowiedział Witkowski, „najprawdopodobniej” powstawałyby w formule PPP(Partnerstwa Publiczno-Prywatnego). „To będzie decyzja poszczególnych zarządówportów oraz ministerstw: rozwoju oraz gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej” – wyjaśnił. Przyznał, że „przed nami cały etap projektowania, prackoncepcyjnych oraz wymyślenia odpowiedniej formuły dla tego typu inwestycji”.Ocenił, że „inwestycje muszą w ciągu najbliższych kilku lat być zrealizowane, zkorzyścią dla portów, dla ludzi, dla całego państwa”. Przyznał, że „z tego cowie, to jest wielu chętnych, jeśli chodzi nawet o spółki skarbu państwa,paliwowe, gazowe, infrastrukturalne czy węglowe jak Węglokoks, które sązainteresowane zwiększeniem wykorzystania portu w Gdańsku dla swojejdziałalności biznesowej”. Władze portu w Gdańsku podkreślają, że Port Centralnynie powstanie dopóki nie będzie konkretnego kontrahenta, operatora, którybędzie zainteresowany budową terminala.
Jeżeli planowane inwestycje w portach w Gdyni i wŚwinoujściu-Szczecinie zostaną zrealizowane, głównie w zakresie pogłębieniatorów podejściowych i kanałów portowych oraz rozbudowy tzw. obrotnicpozwalających na wpłynięcie większych niż obecnie statków, to w Polsce mogą byćtrzy głębokowodne porty. Obecnie tylko port w Gdańsku jest głębokowodny.”Będziemy mieć minimum trzy porty głębokowodne; o kolejnych nie chcęprzesądzać” – ujawnił wiceminister gospodarki morskiej.
Witkowski we wtorek podczas konferencji prasowej w porcie wGdańsku zauważył, że „porty w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu-Szczecinie sązlokalizowane w centrach miast”. „Nie ma na świecie tego typu portów, które sązlokalizowane w takich miejscach” – tłumaczył. Ocenił, że taka lokalizacjaportów „po pierwsze zakłóca ich funkcjonowanie, szkodzi mieszkańcom, blokujerozwój miasta i samego portu”. „Stąd razem z rozbudową portu w Gdańsku czy wGdyni trwają równolegle prace nad użeglownieniem dwóch głównych polskich rzek, Wisłyi Odry” – poinformował. Ocenił, że „musimy udrożnić Wisłę, Odrę, abyśmydowieźli do portów i wywieźli z portów tę masę ładunków”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pod budowę Portu Centralnego w Gdańsku planuje sięprzeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej. Pierwsze terminale mogąbyć gotowe w 2024 roku. Pod koniec 2017 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańskogłosił przetarg na wykonanie koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego wporcie morskim w Gdańsku.
W ramach Programu „Port Gdynia 2030” powstaje teżkoncepcja Portu Zewnętrznego w porcie w Gdyni. Pogłębienie ponad 60 km toruwodnego do zespołu portowego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra ma spowodować,że do portów będą mogły wpływać statki pełnomorskie. Szacuje się, że dziękitemu porty będą mogły dwukrotnie zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe.Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin będzie kosztowała około 1,38 mldzł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł. W grudniu 2017 r. podpisanazostała umowa o dofinansowaniu realizacji projektu.
„