Pierwszy elektryczny prom powstaje w Świnoujściu
Jak informuje Radio Szczecin – stocznia Poltramp Yard budujepierwszy w Polsce prom napędzany prądem pochodzącym z baterii słonecznych. Dlaniemieckiego armatora.
– Jednostka będzie zabierać 90 pasażerów i powstanie dlaniemieckiego armatora – mówi Dariusz Wąs ze stoczni Poltramp Yard. – Jesteśmyprzygotowani do budowy takiej jednostki. Katamaranu o napędzie solarnym, którybędzie pływał po niemieckiej rzece i przewoził pasażerów. Będzie silnikelektryczny ładowany z baterii słonecznych.
Kontrakt został już podpisany, stocznia czeka na jegouprawomocnienie. – To innowacyjna technologia. Wydajność paneli słonecznychjest wystarczająca, żeby naładować baterie w ciągu dnia i potem wykorzystywać -tłumaczy Wąs.
Świnoujska stocznia buduje w tym momencie 16 jednostek.Głownie są to statki zaopatrzeniowe dla farm łososiowych w Norwegii. Zakład specjalizuje się w budowie statków zaluminium.
Elektryczny ruch
O zainteresowaniu elektrycznymi promami świadczą kolejne kontraktyna tego typu jednostki. W Danii, gdzie rozpoczęła się budowa nowego promuelektrycznego, który pierwszych pasażerów przyjmie w 2017 r. Będzie onobsługiwał połączenia na wyspę ?r?.
Jak informuje portal PromySkat.pl – nowoczesna i ekologicznajednostka będzie spełniać standardy ?zero emission?, co oznacza, że nie będzieemitowała żadnych szkodliwych dla środowiska związków. Na swój pokład będziemogła przyjąć 196 pasażerów oraz 31 pojazdów osobowych (alternatywnie 4-5pojazdów ciężarowych). Zostanie wykonana z ultralekkich materiałów.
Po zakończeniu budowypromu w stoczni S?by stanie się on największą na świecie jednostką elektryczną.Co ciekawe, znana jest jej prawdopodobna nazwa. Wszystko wskazuje na to, że pozakończeniu prac konstrukcyjnych otrzyma ona nazwę Ellen.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednostka, którazgodnie z planem ma wejść na trasę latem przyszłego roku, jest pilnie potrzebnamieszkańcom wyspy ?r?. Prom, który obecnie obsługuje połączenia na wyspę i jestdla jej mieszkańców jedynym regularnym środkiem transportu z resztą świata,dysponuje zbyt małą liczbą miejsc. Bardzo często zdarza się, że z powodu brakuprzestrzeni, nie wszyscy zainteresowani mogą wejść na pokład. Równocześnieskrócić ma się czas przeprawy na trasie S?by-Fynshav. Z obecnych 70 minut masię on skurczyć do 55 minut.
Baterie, jakimi będzie dysponował prom, mają miećczterokrotnie większą pojemność niż jednostka Ampere, która została ochrzczonaw ubiegłym roku pierwszym w pełni elektrycznym promem na świecie (obsługuje wNorwegii połączenie Lavik-Oppedal). Dzięki temu będzie mogła pływać dłużej najednym ładowaniu.
PromySkat
http://www.promyskat.pl/aktualnosci/przeglad-promowy/1234-rozpoczela-sie-budowa-nowego-promu-elektrycznego-dla-danii
„