Odtworzyć drogę wodną E-40

infoship
31.07.2015 12:06

-?Żegluga śródlądowa to niewątpliwie jedna z najbardziej przyjaznych środowisku gałęzi transportu (…), mniejsza emisja zanieczyszczeń do atmosfery, ale też mniejsze zagrożenie hałasem, a także niższe koszty i większe bezpieczeństwo to dla ministerstwa środowiska najważniejsza sprawa – zadeklarowała wiceminister środowiska RP, Dorota Niedziela, inaugurując swoim wystąpieniem spotkanie w sali kolumnowej Sejmu RP w dniu 29 lipca 2015 r.

Debata z udziałem przedstawicieli ministerstw właściwych ds. ochrony środowiska, a także infrastruktury i transportu z trzech państw: Polski, Białorusi i Ukrainy podjęta została w związku z wdrażaniem projektu unijnego, którego celem jest zbadanie możliwości rewitalizacji drogi wodnej E-40, łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym.

?Inicjatywa ta jest konsekwencją wieloletniej współpracy polsko-białoruskiej (…) w zakresie ustanowienia połączenia śródlądowego z Brześcia do Wisły” – zaznaczyła wiceminister ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w resorcie infrastruktury i rozwoju, Dorota Pyć.

Jednym z głównych rezultatów projektu jest nawiązanie dialogu międzynarodowego wokół odtworzenia szlaku transportowego, z którego mogłyby korzystać wszystkie trzy kraje. Do tego celu powstaje konieczna dokumentacja techniczna (obejmująca analizę rynkową, ekonomikę transportu, ocenę społeczną i środowiskową), przygotowywana przez międzynarodowe konsorcjum z Instytutem Morskim w Gdańsku na czele.

Rezultaty analiz technicznych znane będą pod koniec 2015 r. Wówczas dokument poddany zostanie konsultacjom społecznym i ocenie Komisji ds. Rozwoju Szlaku Wodnego E-40 na odcinku Dniepr-Wisła. Szczególnie ważne z punktu widzenia społecznego jest podjęcie dyskusji z organizacjami ekologicznymi. Uwagi i propozycje można będzie zgłaszać na Forum Ekologicznym dot. E-40, zaplanowanym w dniach 4-5 listopada 2015 r. w Lublinie.

Prace nad możliwością rewitalizacji drogi wodnej E-40 łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym prowadzone są przy współfinansowaniu z Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina 2007-2013. Uzyskały wsparcie pięciu województw: Lubelskiego, Mazowieckiego, Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego wyrażone w ?Liście intencyjnym w sprawie woli współpracy przy aktywizacji gospodarczej obszarów nadwodnych, gospodarczego wykorzystania rzek i Zalewu Wiślanego oraz reaktywowania potencjalnej Międzynarodowej Drogi Wodnej E-40″, z dnia 29 października 2014 r. Województwo Lubelskie jest partnerem koordynującym projekt po stronie polskiej.
Cenny wkład merytoryczny w prace związane z projektem wnosi Związek Pracodawców ?Lewiatan”. Pani Bożena Lisowska, Radna Województwa Lubelskiego, a także przedstawiciel ?Lewiatana”, podkreśliła na spotkaniu w Warszawie, iż najważniejszym celem tego projektu jest czystość i jakość wody, zbalansowane gospodarowanie zasobami powierzchniowymi i podziemnymi, korzystanie z zasobów zarówno dla celów gospodarczych, jak i zintegrowanie celów przeciwpowodziowych oraz przeciwdziałania procesom stepowienia terenów rolnych.

Wymienione spotkanie w Sejmie RP odbyło się pod honorowym patronatem Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Stanisława Żmijana i Przewodniczącego Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Stanisława Żelichowskiego. Patronat medialny LAJF Magazyn Lubelski oraz Radio Lublin.