O pracy na morzu i mierzeniu statków
Regulacje dotyczące porzucenia i repatriacji marynarzyzawiera przyjęty w czwartek przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianieustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw – poinformowało CentrumInformacyjne Rządu.
Przyjęty projekt ustawy przygotowany przez ministragospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ma wdrożyć do polskiego prawaprzepisy unijne.
Nowe rozwiązania dostosowują warunki pracy marynarzy dostandardów stosowanych wobec pracowników na lądzie oraz wprowadzają do ustawypoprawki z 2014 r. do Konwencji o pracy na morzu, które zapewniają odpowiedniąochronę marynarzom m.in. w przypadku choroby, uszkodzenia ciała lub śmierci.Nowe przepisy mają poprawić warunki pracy i życia marynarzy.
Jak zapewniają autorzy przepisów, „chodzi o zapewnienieochrony ubezpieczeniowej marynarzowi na wypadek porzucenia oraz uszkodzeniaciała, choroby albo śmierci”.
Zgodnie z projektowanymi przepisami armator będzie musiałposiadać ubezpieczenie lub inne zabezpieczenie finansowe na wypadek porzuceniamarynarza, a także uszkodzenia ciała, jego choroby albo śmierci. Statek z koleibędzie musiał mieć certyfikat potwierdzający zabezpieczenie. Rozwiązaniepozwoli marynarzowi lub osobie upoważnionej dochodzić roszczeń bezpośrednio odudzielającego zabezpieczenia.
W projekcie określono także zasady inspekcji statkówniepodlegających obowiązkowi posiadania certyfikatu MLC (chodzi o statki opojemności brutto poniżej 500 jednostek).
Za naruszenia przepisów przewidziano kary od 5 do 10 tys.zł. Będą one wymierzane m.in. za żeglugę statkiem nieposiadającym odpowiednichdokumentów, potwierdzających spełnianie wymagań dotyczących warunków pracy iżycia na morzu.
Znowelizowane przepisy mają wejść w życie po 30 dniach oddaty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.(PAP)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Miernicza konwencja
Prezydent Andrzej Duda 28 sierpnia 2017 r. ratyfikowałKonwencję dotyczącą pomierzania statków żeglugi śródlądowej sporządzoną w1966r. w Genewie1 oraz wypowiedział Konwencję dotyczącą pomierzania statkówżeglugi śródlądowej, podpisaną w Paryżu w 1925 r.2
Ratyfikacja ww. Konwencji z Genewy przy jednoczesnymwypowiedzeniu Konwencji z Paryża, prowadzi do przyjęcia przez Polskę nowszych,bardziej szczegółowych i adekwatnych do współczesnych uwarunkowań standardów wzakresie pomiarów statków żeglugi śródlądowej. Pozwoli to na zrównanie statutupolskich statków przez uznanie ich świadectw pomiarowych z analogicznymidokumentami wydawanymi przez państwa strony nowszej Konwencji.
Ujednolicenie sposobu pomierzania statków w ramach państwstron Konwencji pozwala na miarodajne podejście do statków żeglugi śródlądowej.Brane pod uwagę są ich wymiary, co przedkłada się na standaryzację parametrówtechnicznych śródlądowych dróg wodnych – w tym prześwitów pod mostami, a takżeunifikację taboru, co ułatwia swobodny przepływ pracowników w żegludześródlądowej.
„