Nowa droga wodna przez Mierzeję Wiślaną; czas na wodowanie specjalistycznego statku
W połowie września odbędzie się wodowanie specjalistycznego statku, który jest budowany na potrzeby nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.
Wodowanie pogłębiarki nastąpi w fińskiej stoczni, gdzie jednostka jest wykonywana - poinformował PAP Urząd Morski w Gdyni.
Kolejny etap
Jak przypomniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami.
17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.
Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023r. Zakończył się trzeci etap czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na potrzeby nowej drogi wodnej budowany jest specjalistyczny statek - pogłębiarka. Umowę na budowę statku podpisano w lutym 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł. "W październiku zeszłego roku położono stępkę, a w drugiej połowie września w Finlandii odbędzie się jej wodowanie. Zaawansowanie budowy aktualnie wynosi ok. 70 proc. Jednostka powinna być gotowa do końca I kwartału 2024 roku"- podał Urząd Morski w Gdyni.
Jednostka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m- wskazał Urząd Morski w Gdyni.
Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb oraz 400 mb rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki. (PAP)