Nemo wykona saperskie rozpoznanie ws. Przekopu
Urząd Morski w Gdyni rozstrzygnął przetarg na rozpoznaniesaperskie obszaru na Mierzei Wiślanej, gdzie powstanie przekop. Wygrała gofirma z Katowic, która wykona to zadanie za 102 tys. zł. Leśnicy zaś ogrodziliteren w miejscu planowanej inwestycji.
Jak poinformowała PAP w środę rzeczniczka Urzędu Morskiego wGdyni Magdalena Kierzkowska w sprawie ofert na wykonanie rozpoznaniasaperskiego w miejscu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z ZatokąGdańską decyzją Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni spośród ofert ważnych i nieodrzuconych wybrano jako najkorzystniejszą ofertę firmy NEMO.
Jest już płot
Z kolei nadleśnictwo Elbląg podało, iż w miejscu planowanejbudowy przekopu Mierzei Wiślanej powstał płot odgradzający miejsce pracygeologów. Leśnicy zaapelowali, aby ze względu na poruszające się w tym obszarzespecjalistyczne maszyny i prowadzone prace ziemne zachować szczególnąostrożność.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla przekopu MierzeiWiślanej inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni rozpoczął starania o uzyskaniekolejnych pozwoleń: wodno – prawnego oraz na realizację inwestycji. Obecnieprojektanci uzupełniają projekt budowlany i wykonawczy o zalecenia z decyzjiśrodowiskowej.
Równoległe prowadzone są prace nad ogłoszeniem przetargu,który, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniuwszelkich niezbędnych do realizacji inwestycji dokumentów. Projekt ma byćogłoszony w 3 przetargach: pierwszy, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu,na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz z wyspą na Zalewie Wiślanym;drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg – obudowabrzegów oraz roboty czerpalne; i końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na ZalewieWiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iżnastąpi to za półtora do dwóch lat – wskazał Urząd Morski w Gdyni.
Wejście na budowę
Rzeczniczka poinformowała, że w związku z tym, iż w drugiejpołowie 2019 roku Urząd Morski w Gdyni chciałby wprowadzić wykonawcę na budowę,jeszcze w tym sezonie pozalęgowym, tj. do końca lutego 2019 roku, inwestorprzewiduje rozpoczęcie wycinki drzew – przede wszystkim pod plac budowy imiejsce składowania drewna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślanąbędą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będziefinansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanejto inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, ajednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.
Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przezMierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Maumożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj.zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.(PAP)
„