Nabrzeżna wojna w Szczecinie: PŻM daje 20 mln. Miasto odpowiada
Szczecin czeka długa walka o przyszłości nadodrzańskichnabrzeży, które aktualnie należą do spółki Polsteam Żegluga Szczecińska, gdzie 51 proc.ma PŻM, a 49 proc. miejska Żegluga Szczecińska. O tej sprawie pisaliśmy wInfoShip TUTAJ
Zarządca PŻM, Paweł Brzezicki zadeklarował, że spółka zapewni20 mln zł na remont nabrzeży Odry. Chodzi o należący do PŻS około 600-metrowyodcinek Nabrzeża Wieleckiego i Bulwaru Chrobrego na wysokości Wałów Chrobrego. 28grudnia PŻM rozesłał do mediów komunikat, w którym tak wyjaśnia swoje plany:
-„Na posiedzeniu rady nadzorczej spółki Polsteam ŻeglugaSzczecińska 5 stycznia udziałowcy reprezentujący Grupę PŻM przedłożą wniosek odokapitalizowanie spółki Polsteam Żegluga Szczecińska sp. z o.o. kwotą ok. 20milionów złotych, z wyraźnym zastrzeżeniem, by środki te przeznaczyć narewitalizacje nabrzeży przy Wałach Chrobrego (…).Wspomniane 20 mln zł będzieprzeznaczone m.in. na umocnienie dna nabrzeży, wymianę systemu odbojowego,wymianę nawierzchni i posadowienie małej infrastruktury/architektury. Pomodernizacji nabrzeży u stóp Wałów Chrobrego będą mogły cumować statki do 9metrów zanurzenia, a więc m.in. oceaniczne cruisery, największe żaglowce itd.”
Żegluga Szczecińska odpowiada
Z kolei 29 grudnia Żegluga Szczecińska wystosowałanastępujące oświadczenie w sprawie”20 milionów”:
-„Cieszy nas nagła zmiana zdania wyrażona w oświadczeniuprzesłanym mediom przez przedstawiciela Grupy PŻM. Dziwi jednak fakt, że o takważnych dla spółki i miasta kwestiach nie dyskutuje się bezpośrednio zewspółwłaścicielem, a najpierw informuje się dziennikarzy. Tego typu informacjętraktujemy jako próbę odpowiedzi na wniosek dotyczący likwidacji spółkiPolsteam Żegluga Szczecińska, który na ostatnim posiedzeniu rady nadzorczejzłożyła Żegluga Szczecińska.
Zdaniem miasta remont i modernizację nabrzeży przy WałachChrobrego rozpocząć można było już dawno, gdyby tylko realizować przyjętypierwotnie przez obie strony wariant sprzedaży udziałów na rzecz miejskiejspółki. Miasto było i nadal jest gotowe zrealizować to zadanie we własnymzakresie – wzorem innych nadodrzańskich bulwarów. Z niejasnych przyczyn grupaPŻM wycofała się jednak z deklaracji sprzedaży, by następnie wyrazić kuriozalnąchęć zadłużania nierentownej spółki Polsteam Żegluga Szczecińska pod zastawbulwaru i nabrzeża.
Kolejny pomysł Grupy PŻM jest równie zadziwiający. SpółkaPolsteam Żegluga Szczecińska nie posiada ekspertyzy budowlanej określającejstan techniczny nabrzeży, wymaganego zakresu remontu ani analizy rentownościinwestycji.
Mimo zgłaszanych przez stronę miejską wniosków, takie danenigdy nie zostały opracowane i przedstawione. Żegluga Szczecińska kolejny razzwróci się do Polsteam Żegluga Szczecińska o przedstawienie wspomnianychdokumentów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bez tej wiedzy niemożliwe jest bowiem określenie kwotypotrzebnej do przebudowy i modernizacji bulwarów. Pod wątpliwość należy poddaćtakże fakt przeprowadzenia tak dużej inwestycji przez spółkę Polsteam ŻeglugaSzczecińska, która zatrudnia obecnie jedną osobę (prezesa zarządu) i rokroczniegeneruje straty. Na dodatek Grupa PŻMzapomina o tym, że nabrzeża są przedmiotem sporu sądowego, w wyniku któregotereny te z powrotem mogą trafić we władanie spółki Żegluga Szczecińska. Takiscenariusz umożliwiłby oczekiwany przez mieszkańców remont, który dla miastajest priorytetem. Szczecin udowodnił swoje możliwości przy modernizacji BulwarówPiastowskiego, Gdyńskiego oraz Nabrzeży Starówka i Pasażerskiego.
Podobnie stać się miało z Bulwarem Chrobrego i NabrzeżemWieleckim, jednakże grupa PŻM od miesięcy skutecznie blokuje oczekiwane przezmieszkańców zmiany. Dodać należy, że wspomniane przez Grupę PŻMdokapitalizowanie spółki Polsteam Żegluga Szczecińska kwotą około 20 mlnpolegałoby na przeznaczeniu określonej kwoty przez obu wspólników zgodnie zposiadanymi udziałami. Nie jest to zatem „prezent” od Grupy PŻM, ale swoistapróba zmuszenia miasta do dofinansowania upadającej firmy – Polsteam ŻeglugaSzczecińska i strat przez nią generowanych.
Otwartym pozostaje pytanie, jak Grupa PŻM, która z uwagi nazłą sytuację majątkową wdraża plan naprawczy, posiada zarządcę komisarycznego irenegocjuje ze związkami zawodowymi układ zbiorowy w celu obniżeniawynagrodzeń, zamierza wygospodarować ok. 10 mln zł na dokapitalizowanie spółkiPolsteam Żegluga Szczecińska?
Miasto konsekwentnie dążyć będzie do likwidacji nierentownejspółki, przejęcia nieruchomości i ich przebudowy i modernizacji – zgodnie zpierwotnymi zobowiązaniami i wbrew niedawnym zarzutom zarządcy komisarycznegoGrupy PŻM, jakoby nabrzeża w rękach miasta mogłyby nie być polskie.”
„