Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na promie podpisano umowę na tunel pod Świną

infoship
28.04.2017 11:51

Tunel pod Świną połączy wyspy Uznam i Wolin. Na toułatwienie mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od lat. Umowa o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnychzostała podpisana na promie Karsibór ? obsługującym przeprawę przez Świnę ?cieśninę oddzielającą od siebie dwie części Świnoujścia położone na wyspachUznam i Wolin.

Miasto zakłada, że do końca 2021 r. powstanie drogowepołączenie pomiędzy wyspami. Jego częścią będzie tunel o długości 1,76 km,który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912mln zł, a dofinansowania unijnego ? ponad 775 mln.

– Do historii budowy tunelu jak ulał pasuje cytat z Rejsu:przejdźmy od słów do czynów, chciałem powiedzieć kilka słów. O tunelu, zamiastgo zbudować, mówi się od kilkudziesięciu lat. Teraz jest wreszcie decyzja, byzrealizować tę inwestycję ? powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki podczasuroczystości podpisania umowy o dofinansowanie.

Na brak woli budowy drogowej przeprawy w ostatnich latachzwrócił uwagę także wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski. – Forsowanaprzez rząd idea budowy tunelu pod Świną, który rozwiąże istniejące praktycznieod zawsze problemy komunikacyjne Świnoujścia, była wcześniej przyjmowana zdużym dystansem, sporo było głosów niedowierzania ? zaznaczył.

– Po wielu latach oczekiwania przybliża się chwila, na którąmieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie międzywyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie siępo mieście i ułatwi życie mieszkańców ? podkreślił obecny na uroczystościMinister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.

Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam,nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc.populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei powschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzywyspami Uznam i Wolin funkcjonują dwie przeprawy promowe ? Warszów i Centrum.Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.

– Podpisanie umowy traktujemy jako wydarzenie historyczne.Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin mapodstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sferfunkcjonowania miasta, w tym tych dwóch najważniejszych ? gospodarki iturystyki ? skomentował podpisujący umowę o dofinansowanie w imieniu miastaPrezydent Janusz Żmurkiewicz.

Korzyści z budowy połączenia podkreślał również MarekGróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Jest dla nasoczywistym, iż Świnoujście, tak ważne miasto portowe i stoczniowe a takżeturystyczno-uzdrowiskowe zachodniego wybrzeża, musi mieć stałe połączenie zlądem.

Środki na inwestycję pochodzą z konkursu w ProgramieInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Nabór wniosków trwał do końcakwietnia 2016 r. Ich ocenę przeprowadziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.Świnoujska inwestycja jest jednym z 27 projektów, które otrzymałydofinansowanie w konkursie. Łączna wartość wsparcia unijnego dla wszystkichinwestycji to niemal 3,5 mld zł.

Podpisana umowa o dofinansowanie ma charakter warunkowy. Zewzględu na dużą wartość inwestycji, zgodę na jej dofinansowanie musi jeszczewyrazić Komisja Europejska.