MGMiŻŚ i plan rozwoju dróg śródlądowych
W połowie kwietnia br. poznamy szczegóły rządowego planurozwoju wodnych dróg śródlądowych ?powiedział PAP wiceminister gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna. Dodał, że realizacja planu ? wg.wstępnych szacunków – w ciągu 15 lat może kosztować ok. 60 mld zł.
Materna podkreślił, że celem planu jest przywrócenieżeglowności dróg wodnych w Polsce.
?Jesteśmy na ukończeniu założeń do programu rozwoju polskichwodnych dróg śródlądowych i będziemy prawdopodobnie go prezentować w połowiekwietnia br. To jest dla mnie historyczny moment, bo jestem pierwszym tej rangiurzędnikiem zajmującym się żeglugą śródlądową. Do tej pory osoby zajmujące siętymi kwestiami były w randze naczelników, zajmowały się rejestracją statków ibieżącymi sprawami, a nie strategią, długofalowym myśleniem? ? powiedziałMaterna.
Wiceminister poinformował, że rząd chce odbudować częśćmiędzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę. Chodzi o drogęE30 (Dunaj, Bratysława ? Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk ? Warszawa – Brześć) iE70 (Atlantyk, Antwerpia ? Morze Bałtyckie, Kłajpeda).
Wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat, rząd zamierzaprzywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem.
?Nie oznacza to, że przywrócimy w tym czasie czwarty stopieńżeglowności na całym biegu rzeki, ale chcemy zapoczątkować procesy tak, abymogły po Odrze pływać barki i statki? ? dodał.
Materna zaznaczył, że plan zakłada także dokończenie stopniawodnego w Malczycach, budowę kolejnych stopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie(naDolnym Śląsku). Planowane jest także przeorientowanie zbiornika wodnego wRaciborzu z suchego na zbiornik wielozadaniowy. Jak wyjaśnił, dzięki temuzbiornik będzie mógł przyjąć 170 milionów metrów sześciennych wody, a jegozasięg oddziaływania ochronnego wraz z polderem Buków sięgać ma do Wrocławia.Dzięki temu możliwości zbiornika pozwolą zredukować ewentualną falę powodziową.
?W ciągu czterech lat chcemy przygotować studium wykonalnościdla całej Odry. Mamy w dalszym planie także budowę Kanału Śląskiego łączącegoOdrę z Wisłą oraz połączenia z Czechami? ? dodał wiceminister.
Jak podkreślił, źródłem finansowania programu będą funduszeUnii Europejskiej z perspektywy finansowej 2014-2020, Europejskiego BankuOdbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy EuropejskiegoFunduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (zwanego planem Junckera).
Resort przy realizacji programu chciałby wykorzystaćwspółpracę z samorządami i firmami energetycznym, np. przy budowie mostów przyokazji budowy stopni wodnych. Z kolei firmy energetyczne miałby inwestować welektrownie na stopniach wodnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
?Chcemy nasz program rozwoju żeglugi śródlądowej włączyć do+planu Morawieckiego+? ? dodał Materna.
Jak wynika z szacunków resortu, koszt przywróceniażeglowności na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem. to ok. 30 mld zł. Materna zapowiedział, że jeszcze w tym roku Polska maratyfikować konwencję AGN, która zobowiązuje kraje do utrzymywania na określonychrzekach minimum czwartego stopnia żeglowności. Pozwala także na uzyskaniedodatkowych środków finansowych.
?Ratyfikacja konwencji AGN związana jest z poniesieniemprzez państwo dużych kosztów, bo realizacja tej konwencji wymaga gruntownychmodernizacji naszych dróg śródlądowych? ? podkreślił Materna.
Według raportu po kontroli ?Funkcjonowanie ŻeglugiŚródlądowej? przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2014 r. na koniec2012 r. łączna długości śródlądowych dróg wodnych wynosiła 3659 km, w tymdługość rzek żeglownych – 2413 km.
Jak wskazała NIK, zdecydowaną większość stanowią drogi wodneo znaczeniu regionalnym, których łączna długość w 2012 r. wynosiła 3445 km. Zaśłączna długość dróg o znaczeniu międzynarodowym (czyli takich, po których mogąpływać większe statki, barki ? PAP) wynosiła 206 km.
W 1980 r. transportem wodnym śródlądowym przewieziono wPolsce 22,2 mln ton ładunków, w 1990 r. ? 14 mln ton, w 2000 r. ? 10,4 mln ton,w 2005 r. ? 9,6 mln ton a w 2010 r. 5,1 mln ton.
Jak wskazał NIK, w 2012 r. przewieziono 4,6 mln tonładunków, co stanowiło 0,25 proc. ogółu ładunków przewiezionych wszystkimirodzajami transportu.(PAP)
„