MGMiŻŚ: Dwa lata na użeglownienie Odry
Mam nadzieję, że w ciągu dwóch lat barki wrócą na Odrę -powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczykw czwartek – 20 września – podczas I Kongresu Żeglugi Śródlądowej w Opolu.
Minister Gróbarczyk podkreślił, że słowa „żeglugaśródlądowa” w nazwie kierowanego przez niego ministerstwa nie znalazły sięprzypadkiem.
-„Mamy po poprzednikach wieloletnie opóźnienia, którenasz rząd w tej chwili nadrabia. Konferencja, w której dzisiaj uczestniczymy,powinna odbyć się już lata temu. Ale opracowania i konferencje nie rozwiążąproblemów. Przyjęliśmy strategię określającą przyszłość rozwoju rzecznych drógśródlądowych” – powiedział Gróbarczyk.
Szef resortu wyraził nadzieję, że już za dwa lata, dziękiprowadzonym pracom przy modernizacji istniejących i budowie nowych urządzeńhydrotechnicznych, na Odrze pojawią się barki, które przywrócą rzece funkcjeszlaku transportowego.
Plany Wód Polskich
Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody PolskiePrzemysław Daca poinformował, że Wody Polskie ogłosiły przetarg na budowęstopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie. Jako priorytety prezes wymieniłuruchomienie programu zakładającego m.in. przebudowę suchego polderuraciborskiego w zbiornik retencyjny, budowę stopnia wodnego na Wiśle orazprzystosowanie polskich rzek do współpracy w ramach szlaku Odra-Łaba-Dunaj.
-„Liczymy na bardzo kierunkową współpracę z samorządami.Rozwój retencji jest koniecznością nie tylko ze względu na bezpieczeństwoprzeciwpowodziowe, bo także rzeki potrzebują wody. Dlatego myślimy też ouruchomieniu programu zakładającego powstanie w każdej gminie zbiornikaretencyjnego” – wyjaśniał Daca.
Portowe interesy
Wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i ŚwinoujścieS.A. Jacek Cichocki zwrócił uwagę na potrzebę zapewnienia dostępu do portówzarówno ze strony morza, jak i lądowych szlaków komunikacyjnych. W jego oceniedopiero po udrożnieniu drogi odrzańskiej, porty w Szczecinie i Świnoujściu będąmogły w pełni wykorzystać swoje walory. Jednym z nich jest położenie przyujściu Odry – rzeki będącej naturalną i najkrótszą drogą łączącą północ zpołudniem naszego kraju, a jednocześnie, po podniesieniu klasy jej żeglownościi połączeniu z Łabą i Dunajem, doskonałą alternatywą dla kołowego i kolejowegotransportu towarów między państwami tej części Europy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rzeki w TEN-T
Monika Niemiec-Butryn z MGMiŻŚ przedstawiła plan prac naddostosowaniem polskich rzek do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Jakpokreśliła, plan, na podstawie którego będą prowadzone olbrzymie inwestycje,dostosowujące polskie rzeki do międzynarodowych standardów żeglugi, wymagaprzygotowania przez rząd odpowiedniego programu, wielostronnych analiz iczasochłonnych opracowań.
-„Założenia pojawiły się w 2016 roku. Wiemy, że mamyduże opóźnienia. Niestety, duże inwestycje wymagają przygotowania odpowiednichprogramów. Zarządy portów w Szczecinie i Świnoujściu przygotowują projekt dlaOdry, portu w Gdańsku – odpowiednio dla Wisły. Planujemy, że będą gotowe w 2020roku. W 2021 roku nastąpi aktualizacja planów gospodarowania wodami, a 2023aktualizacja wytycznych w sprawie sieci TEN-T” – powiedziałaNiemiec-Butryn.
Zgodnie z szacunkami specjalistów, przy tym samym nakładzieenergii tonę towarów drogą wodną można przemieścić na dystansie 370 km. Dlaporównania, ten sam ładunek koleją można przewieść na 300 km, a transportemkołowym zaledwie na sto kilometrów. Jednak, jak podkreślali obecni nakonferencji w Opolu specjaliści, aby przywrócić polskim rzekom odpowiednistopień żeglowności, konieczne będą inwestycje obejmujące zarówno przebudowękoryt rzecznych, jak i modernizację mostów, pod którymi mogą nie mieścić sięnowoczesne statki rzeczne.
Według założeń planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych wPolsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030, szacunkowe koszty budowy imodernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniemOdra-Dunaj wyniosą od 16,5 do 22,6 mld zł. Przebudowa środkowego i dolnegoodcinka Wisły od Warszawy do Gdańska to koszt ok 31,5 mld zł. Budowa KanałuŚląskiego może kosztować 11 mld zł, a drogi wodnej Warszawa-Brześć od 8,1 do25,5 mld zł. (PAP)
„