MGMiŻŚ: 25 mld zł na polskie porty [FILM]
Około 25 mld zł będzie przeznaczonych w najbliższych latachna rozbudowę infrastruktury portowej i inwestycje w gospodarce morskiej –poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Szefresortu wyraził nadzieję, że dzięki inwestycjom przeładunki w polskich portachwzrosną dwukrotnie.
W najbliższych kilku latach rozwój potencjału polskiejgospodarki ma być jeszcze bardziej dynamiczny ze względu na ogromne inwestycjerealizowane przez trzy największe porty oraz urzędy morskie – podały w piąteksłużby prasowe ministerstwa gospodarki morskiej.
Na poprawę infrastruktury dostępowej od strony lądu i morza,rozbudowę nabrzeży, budowę nowych terminali oraz pogłębienie torówpodejściowych zostanie przeznaczonych około 25 mld zł.
Morskie priorytety
Do najważniejszych inwestycji ministerstwo zalicza:
-
budowęPortu Centralnego w Gdańsku,
-
budowę portu zewnętrznego oraz publicznegoterminala promowego w Gdyni,
-
budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną,
-
pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra,
-
budowę nowegoterminala kontenerowego w Świnoujściu
-
oraz m.in. przebudowę wejścia do portu wUstce.
-„Dla nas głównym celem jest rozwój infrastrukturalnyportów, ugruntowanie ich znaczącej pozycji i zabezpieczenie na przyszłośćstabilnego rozwoju” – powiedział cytowany minister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Morski Fundusz Rozwoju
Jednocześnie, aby bardziej wesprzeć rozwój polskiejgospodarki morskiej trwają prace nad ustawą o Morskim Funduszu Rozwoju – podałoministerstwo. Fundusz ma wspierać rozwój branży morskiej i być rentownym ibezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z Funduszu majątrafić do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.
Z informacji ministerstwa wynika, że terminal kontenerowy wŚwinoujściu będzie kosztował około 2 mld zł, termin jego realizacji to 2023 r.Z kolei pogłębiony tor wodny Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra ma być dostępnyw 2022 r.; koszt inwestycji to 1,4 mld zł.
Resort podał także, że port zewnętrzny w Gdyni będziekosztował około 4,5 mld zł (inwestycja ma być gotowa w 2025 r.). Z kolei PortCentralny w Gdańsku będzie kosztował od 6 do 8 mld zł. Jego pierwsze terminalemają ruszyć w 2025 r., a wszystkie mają działać dwa lata później.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w 2022r., a jego koszt ministerstwo szacuje na około 900 mln zł. (PAP)
„