Metrostav i Vistal połączą Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem
Konsorcjum firm Metrostav z Czech i Vistal z Gdyni za ponad57,1 mln złotych zbuduje most zwodzony na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku. Nowaprzeprawa przez Martwą Wisłę ma być oddana do użytku w 2018 r.
O realizację inwestycji ubiegało się sześć firm i konsorcjów. Jak poinformował w poniedziałek Michał Piotrowski z biuraprasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańskawybrała wykonawcę nowego mostu w Gdańsku Sobieszewie. Zostało nim konsorcjumfirm Metrostav a.s. z Czech (lider) oraz jako partnerzy Vistal Gdynia S.A. iVistal Infrastructure sp. z o.o. z Gdyni.
„Konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę podwzględem ceny oraz przedłużenia okresu gwarancji. Zaoferowana przez konsorcjumcena to 57 111 606,97 zł przy gwarancji przedłużonej z 36 do 60 miesięcy”- wyjaśnił Piotrowski.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podkreślił, że to dobrainformacja dla mieszkańców. „Bo zakładaliśmy, że wydatki na robotybudowlane mogą wynieść 71 mln zł. Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualneodwołania, a jeśli ich nie będzie, podpisujemy umowę i natychmiast potemrozpoczynamy prace” – zadeklarował, cytowany w komunikacie prasowym,prezydent miasta.
Postępowanie pn. „Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogiwojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie” miało formęprzetargu ograniczonego. To oznacza, że wykonawcy najpierw złożyli wnioski odopuszczenie do udziału w postępowaniu, a następnie, po ich weryfikacji, tylkowybrane firmy zostały zaproszone do składania ofert przetargowych. W I etapiestartowało 15 przedsiębiorstw. Oferty z cenami złożyło ostatecznie sześć firm ikonsorcjów. Głównym kryterium oceny była cena, zaś dodatkowym przedłużenieokresu gwarancji inwestycji.
Budowa mostu nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne isprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie planowanegomostu mają być wybudowane też dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz zukładem drogowym. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.
Most będzie miał długość 173 metrów, a czas otwierania obuprzęseł wyniesie dwie minuty.
W wieloletnim planie finansowym miasta na pierwszy etapinwestycji zarezerwowano w 2016 r. kwotę 17 mln zł. Urząd Miasta w maju podał,że Gdańsk na budowę mostu w Sobieszewie otrzyma 16,6 mln zł z rezerwy subwencjiogólnej. Wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przyznanieśrodków z rezerwy subwencji ogólnej na budowę mostu miasto złożyło w lutym br.Pozostałą kwotę na dokończenie inwestycji miasto chce pozyskać z własnegobudżetu, ale będzie też wnioskować o rządową dotację.
Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańskana lata 2014-2020. Ma służyć nie tylko mieszkańcom tej części Gdańska iturystom, ale również harcerzom. Gdańsk stara się bowiem o organizacjęJamboree, czyli światowego zlotu skautów w 2023 roku. 40 tysięcy harcerzy zcałego świata miałoby przyjechać właśnie na Wyspę Sobieszewską.
Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W2013 r. został on wyremontowany i zmodernizowany, ale nadal nie jest to wygodnerozwiązanie, obecna konstrukcja mostu utrudnia ruch nie tylko kierowcom, alerównież stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jestzamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody),obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz. (PAP)
Szczegółowy zakres prac obejmuje:
1. Budowę mostu zwodzonego o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m onastępujących parametrach:
? Długość obiektu – 173 m
? Długość obiektu ze skrzydłami – 181,50 m
? Rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych ? 2×25 m + 2×25 m
? Rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych ? 59,5m
? Szerokość ustroju niosącego ? 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokośćjednostronnego ciągu pieszego 2,0 m; szerokość ścieżki rowerowej 2,4 m.
? Klasa obciążeń ? A wg PN-85/S-10030
? Kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła- 93 stopni
? Światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic 50 m
? Światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiejwody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej
? Czas otwierania obu przęseł 120 sekund.
2. Budowę odcinka drogi o długości ok. 900 m droga klasy G;
3. Budowę budynku obsługi mostu;
4. Przebudowę istniejącego skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej – Turystycznej i DW501;
5. Przebudowę istniejącego skrzyżowania ulic Sobieszewskiej ? Łąkowej ?Piaskowej;
6. Przebudowę odcinków ulic dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowegofunkcjonowania DW 501 i prawidłowej obsługi przyległych terenów;
7. Budowę odcinków ciągów pieszych i rowerowych;
8. Budowę urządzeń organizacji ruchu;
9. Budowę przystanków komunikacji zbiorowej i miejsc postojowych;
10. Budowę i przebudowę ogrodzeń;
11. Budowę systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową elementówkanalizacji deszczowej;
12. Budowę i przebudowę oświetlenia;
13. Przebudowę istniejącego uzbrojenia kolidującego z projektowanym zakresemprzedsięwzięcia;
14. Budowę umocnień brzegów Martwej Wisły;
15. Gospodarkę zielenią (wycinki i nasadzenia);
16. Roboty rozbiórkowe ? likwidacja istniejącej przeprawy pontonowej ipromowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, odcinków istniejącejjezdni;
Dla realizacji zadania przewiduje się pozyskanie dofinansowania ze środkówunijnych dla perspektywy finansowej 2014 – 2020.
Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.
„