Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maszyna od świnoujskiego tunelu w drodze

infoship
25.08.2020 12:00

Potężna maszyna TBM (Tunel Borring Machine), która wydrążytunel pod dnem Świny i na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, jest już napokładzie statku Da Chang i płynie do Świnoujścia.

Na miejscu (w zależności od warunków pogodowych) spodziewanajest na przełomie września i października.

Statek wypłynął z portu Nansha w Chinach. Do Polskiprzypłynie Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeżyRosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa. Po drodze jednostka może zawijaćdo portów po inne ładunki.

Trasę można zobaczyć: https://twitter.com/porr_polska / :9608398/vessel:DA_CHANG

Kret gigant

Maszyna na około 100 metrów długości, a samą tarczę ośrednicy 13,46 metra. Waży 2740 ton. Po wybudowaniu i sprawdzeniu zostałarozebrana na 129 części i załadowana na pokład Da Chang. Po dotarciu doŚwinoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybiestartowym i w marcu 2021 roku ma rozpocząć drążenie tunelu pod dnem Świny.

Szyb startowy dla TBM będzie miał niemal 120 metrów długościi 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie będzie leżała w poziomie, a jejśrednicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowegobudynku.

Na zdjęciu powyżej budowa komory startowej dla TBM na wyspieUznam. Poniżej pierwszy od lewej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicza idyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak. (fot. Urząd Miasta Świnoujście).

Świnoujście zdetronizuje Gdańsk

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdańskitunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu, którego inwestoremjest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższa przeprawą podwodną odługości 1440 m.

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście.Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad OddziałSzczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677722,67 PLN to dofinansowanie z UniiEuropejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada zwłasnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcąjest konsorcjum PORR/ Gülermak.