Lubuskie chce mostów – nie promów

infoship
05.10.2019 10:00

Lubuski samorząd województwa w ramach rządowego Programu Mosty dla Regionów wnioskował o dofinansowanie realizacji 3 przepraw mostowych

-„Dzięki zabiegom samorządu województwa jest pozytywnadecyzja dotycząca budowy mostu na Odrze w Pomorsku. – Zabiegaliśmy o realizacjętej inwestycji od wielu lat. Wystąpiliśmy z wnioskiem o dofinansowanie w ramachprogramu Mosty dla Regionów i uzyskaliśmy pozytywną odpowiedź. To bardzo ważnyprojekt, który koniecznie musimy zrealizować, ponieważ woda na Odrze od klikulat nie pozwala na korzystanie z promów. Będziemy starać się też o kolejneinwestycje wiemy, że program będzie kontynuowany – wyjaśnia marszałek ElżbietaAnna Polak.

Trzy mosty

Samorząd województwa w ramach rządowego Programu Mosty dlaRegionów wnioskował o dofinansowanie realizacji 3 przepraw mostowych.

– To inwestycje wpisane do Wojewódzkiego Programu BudowyDróg od wielu lat. Zabiegaliśmy o środki finansowe na ich realizację z rezerwybudżetu państwa. Nie udało się. Dlatego most w Milsku zaczęliśmy budować zRegionalnego Programu Operacyjnego. Wystąpiliśmy o realizację trzech inwestycjiw ramach Programu Mosty dla Regionów. Chodzi o przeprawy w Pomorsku, Połęcku iGościmcu – wyjaśnia marszałek Elżbieta Anna Polak. – Odbyliśmy wiele spotkań zsamorządowcami dot. przebiegu tras, które mają przebiegać przez te mosty. Tespotkania z samorządowcami doprowadziły do przygotowania właściwejdokumentacji. Postanowiliśmy podzielić się kosztami. Nigdzie bowiem nie budujesię mostów ze środków samorządów, do tego potrzebna jest pomoc państwa. Stądwnioski o dofinansowanie z programu rządowego. Mostów na Odrze mamy za mało -są tak naprawdę tylko dwa. To Słubice i Cigacice – dodał członek zarządu MarcinJabłoński.

Dzięki działaniom samorządu województwa pozytywną decyzjęMinisterstwa Inwestycji i Rozwoju uzyskał już projekt budowy przeprawy w Pomorsku. Na jegorealizację samorząd województwa otrzyma dofinansowanie na poziomie 80%.Całkowita wartość inwestycji to 88 mln zł.

Most w Pomorsku

Realizacja inwestycji umożliwi wyeliminowanie promu jakoprzeprawy międzybrzegowej wraz z budową niezbędnego odcinka drogi,poprowadzonego w całości po nowym śladzie. Takie rozwiązanie pozwoli ominąć m.Pomorsko. W miejscu planowanej budowy mostu w Pomorsku wraz z dojazdami obecniefunkcjonuje przeprawa promowa z ograniczonym tonażem do 6 ton. Ze względu nawarunki atmosferyczne oraz z powodu stanu rzeki, prom kursuje z ograniczeniamispowodowanymi zbyt wysoką lub niską wodą, silnym wiatrem, warunkaminiedostatecznej widoczności; spływem kry. W ostatnich latach prom nie kursował:w 2016 r. – 83 dni, w 2017 r. – 32 dni, w 2018 r. – 163 dni.

Budowa mostu umożliwi płynne skomunikowanie z istniejącą sieciądrogową regionu, w tym dojazd do drogi S3 (sieć TEN-T), co wpłynie nazwiększenie potencjału gmin, poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowegoi skrócenie czasu przejazdu. Nastąpi aktywizacja terenów inwestycyjnych irozwój ekonomiczny regionu.

Dwa dodatkowe mosty

Na pozytywną decyzję czekają także dwa pozostałe projekty:budowa mostu przez rzekę Odrę w Połęcku oraz Rozbiórka istniejącego i budowanowego mostu nad rzeką Noteć w ciągu drogi wojewódzkiej nr 157 Zwierzyn -Goszczanowo w m. Gościmiec

Budowa nowej przeprawy przez Odrę w m. Połęcko w ciągu drogiwojewódzkiej nr 138 ma priorytetowe znaczenie dla obsługi ruchu w województwielubuskim. Ciąg DW138 łączy cztery drogi krajowe 22, 92, 29, 32 oraz autostradęA-2, co stanowi najkrótsze połączenie komunikacyjne od przejścia granicznego wGubinie do autostrady A-2 oraz północnej części województwa (Gorzów Wlkp.,Sulęcin). Po zrealizowaniu inwestycji DW138 nabierze znaczenia regionalnego, coprzyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu oraz aktywizacji przyległychterenów. Budowa mostu zlikwiduje „wąskie gardło – przeprawa promowa, co wpłyniena zdynamizowanie rozwoju i konkurencyjności regionu oraz na równomierny rozwójaktywności gospodarczej i ekonomicznej regionu. Wzrost atrakcyjnościinwestycyjnej i turystycznej umożliwi wykorzystanie przygranicznego położeniaregionu oraz zapewni bezpieczne i szybkie połączenie z siecią TEN-T (A-2, S-3).

W miejscu planowanej budowy mostu w Połęcku wraz zdojazdami, obecnie funkcjonuje przeprawa promowa z ograniczonym tonażem do 6ton. Zachodnia część województwa ma aktualnie 2 mosty na rzece Odrze, tj. wKrośnie Odrzańskim i w Słubicach (w ciągu DK 29). Nie ma żadnej przeprawymostowej przez rz. Odrę.

Nad Notecią

Inwestycja w Gościmcu zlokalizowana jest w powieciestrzelecko-drezdeneckim, na terenie gmin Zwierzyn i Drezdenko. Zakresinwestycji obejmuje budowę przeprawy mostowej przez rzekę Noteć, wraz z budowąniezbędnych dojazdów do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 157. W obrębieplanowanej budowy mostu z dojazdami istnieje obiekt mostowy, jednak z uwagi nazły stan techniczny i pogłębiającą się degradację ustroju nośnego istniejerealne ryzyko jego zamknięcia. W ramach zadania konieczna jest budowa nowegoobiektu w nowej lokalizacji.

Samorząd województwa zabiega także o budowę mostów w KrośnieOdrzańskim oraz Kostrzynie na Odrą. Inwestycje te wpisane zostały do KontraktuTerytorialnego na listę zadań podstawowych.