LNG eko-szansą dla morskiego transportu
Potencjał rozwoju rynku komercyjnego tankowania statkówpaliwem gazowym LNG (bunkrowania) w regionie bałtyckim był tematem panelu,który odbył się w ramach XXII edycji konferencji Gazterm związanej z branżąenergetyczną.
Uczestnicy debaty wskazywali, że LNG będzie zyskiwać napopularności m.in. ze względu na przyjęcie w UE tzw. dyrektywy siarkowej –Komisja Europejska planuje do 2050 r. całkowicie wyeliminować emisje pochodzącez transportu morskiego.
Morska emisja
Jak zauważył wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, transportmorski odpowiada za 5 proc. globalnych emisji gazów cieplarniach. „Jest toznaczący udział i na pewno walka o czyste powietrze sprzyja +rozwiązaniomgazowym+ czy na morzu, czy na lądzie. Widzimy tu duży potencjał rozwoju” –podkreślił Szczudło.
W jego ocenie, „świat zaczyna stawiać na LNG” imożemy obserwować dynamiczny wzrost zastosowania tego paliwa nie tylko namorzu, ale również w transporcie ciężkim kołowym – w tirach i autobusach.Zdaniem Szczudły sprzyja temu fakt, iż jest to rozwiązanie „dojrzałetechnologicznie”.
-„Wodór czy inne rodzaje napędu postrzegamy jako dalekąperspektywę, natomiast widzimy szybką dynamikę budowy statków na LNG i toprzyśpieszenie rok do roku jest bardzo widoczne. Obecnie na świecie jestprodukowanych ponad 100 statków na to paliwo. Te liczby robią wrażenie” –zaznaczył Szczudło.
Dyrektywa siarkowa
Tzw. dyrektywa siarkowa nakłada na armatorów, których statkipływają m.in. po obszarze Bałtyku i Morza Północnego (SECA), obowiązekwykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1 proc.Natomiast zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliwalternatywnych, najpóźniej do końca 2025 r. w portach morskich powinna powstaćodpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG. W przypadku Polski mają to być:Szczecin, Świnoujście, Gdańsk oraz Gdynia.
W obu trójmiejskich portach usługę bunkrowania LNG zapewniłydwie polskie spółki: PGNiG i Grupa LOTOS. W marcu we współpracy zrealizowałydwa pierwsze komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnymLNG.
Zdaniem LOTOS-u
Jak podkreślił uczestniczący we wtorkowej debacie dyrektords. LNG i CNG w Grupie LOTOS Tomasz Bukowski, nie ma wątpliwości co do tego, żeLNG jest dzisiaj z punktu widzenia ekologicznego najkorzystniejszymrozwiązaniem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Paliwo LNG jest właściwie ekologicznie idealnieczyste. Nie mamy tam żadnych związków siarki i śladowe ilości azotu i przedewszystkim brak cząstek stałych, które obecne są w każdym nawet najbardziejekologicznym paliwie konwencjonalnym” – powiedział Bukowski.
W jego ocenie, przewagą LNG w stosunku do innych paliwalternatywnych, takich jak wodór, metanol i biopaliwa, jest”nierozerwalnie powiązanie z morzem”. „W związku z tym logistykajest znacznie tańsza. Z jakiegoś powodu świat na to LNG w tej chwili postawił.Owszem mówi się sporo o wodorze, ale wydaje mi się, że on bardziej będzie miałzastosowanie w przypadku transportu kołowego” – ocenił Bukowski.
LNG to gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia, uzyskanydzięki schłodzeniu go do temperatury ok. -162 st. C. Jest to obecnie jedno znajbardziej ekologicznych paliw o szerokich możliwościach wykorzystania. Gazziemny LNG może być stosowany między innymi w przemyśle, transporcie kołowym, atakże w żegludze.
Jak podkreśla PGNiG, bunkrowanie statków gazem ziemnym wpostaci skroplonej stanowi jedną z możliwości wykorzystania gazu, który spółkasprowadza do Polski z Kataru, Norwegii i USA za pośrednictwem Terminalu LNG im.Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
„