Kolejny etap realizacji projektu mostu nad Odrą w Milsku

infoship
01.08.2018 10:14

Budowa mostu w m. Milsko w województwielubuskim, to jedna z największych inwestycji na Odrze od czasów II wojnyświatowej. Od lat wyczekiwana przez mieszkańców, znacząco skróci czasprzejazdu, łącząc Zieloną Górę ze Wschową. Podniesie bezpieczeństwo podróży ipoprawi jej komfort, nie tylko dla lokalnych kierowców. Jest już decyzja wsprawie parametrów mostu, w związku, z czym wykonawca Mota-Engil Central Europe zieloneświatło na dalszą realizację projektu.

Inwestycja jest warta ok. 73 mln zł.Usprawni komunikację w środkowej części województwa lubuskiego. Dlaczego jestkonieczna? Działająca w Milsku przeprawa promowa sprawia spore utrudnienia wruchu, a że w okolicy brakuje mostów drogowych przez Odrę, Zarząd DrógWojewódzkich w Zielonej Górze zdecydował się na jej realizację. Tym bardziej,że projekt ma znaczenie nie tylko lokalne, ale także międzynarodowe – zmniejszyczas podróży z przejść granicznych kierunku Wschowy, Leszna i granicywschodniej.

Projektuj i buduj

Mostprzez Odrę, jako część większej inwestycji powstaje w systemie „projektuj ibuduj”. Wykonawca Mota-Engil Central Europ podpisał umowę 1 września 2017 rokui przystąpił do projektowania. Zgodnie z umową na realizację inwestycji dostał42 miesiące, z czego na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskaniedecyzji ZRID 16 miesięcy, a na roboty budowlane 26 miesięcy. Obecnie jest wtrakcie projektowania, przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID. Pracebudowlane powinny rozpocząć się na początku 2019 roku.

Ta inwestycja zakłada budowębardzo ciekawego obiektu. To jedno z najciekawszych zadań w Polsce, biorąc poduwagę kwestie techniczne– wyjaśniaArtur Salachna, DyrektorKontraktu, Mota-Engil Central Europe. –Most budowany będzie międzyinnymi z zastosowaniem technologii betonowania wspornikowego, polegającej naodcinkowym betonowaniu segmentów przy użyciu urządzenia formującego (tzw.Traweler). Technologia ta, mimo że obecnie dość powszechna, jest jednak bardzowymagająca – przez co stanowi dla wykonawcy niemałe wyzwanieinżynierskie.

Pomijając trudności technologiczne samejmetody, niesie ona ze sobą sporo zalet, do których zaliczyć można m.in.uniezależnienie realizacji od charakteru przeszkody, którą w tej inwestycjistanowi rzeka Odra. Oprócz tego umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji nakilku stanowiskach oraz wprowadzenie cykliczności i powtarzalności wykonywanychczynności. Niezwykle istotnym aspektem projektu technologicznego oraz samegowykonania jest kontrola geometrii, zarówno wykonanych już segmentów jak iwłaśnie wykonywanych. Analiza zgodności ich odkształceń w odniesieniu doobliczeń wykonanych dla modelu obliczeniowego (wraz z założonymi podniesieniamiwykonawczymi) ma na celu wybudowanie obiektu zgodnie z przyjętą na etapieprojektu niweletą drogi na obiekcie. Wyjątkowość tej inwestycji polega także nabudowie mostu nad drugą, co do wielkości rzeką w Polsce.

Most i co jeszcze?

Projektpoza budową mostu przez rzekę Odrę, obejmuje także realizację nowego przebiegudrogi wojewódzkiej nr 282 klasy „G” po nowym śladzie na odcinku od miejscowościŁaz (wraz z obejściem m. Łaz, Zabór, Milsko, Przewóz) do miejscowości Bojadła.Nowa trasa połączy przeprawę z drogą S3. Roboty mostowe obejmują budowęmostu przez rzekę Odrę o długości 380m, mostu przez rzekę Śmigę o długości 16m,a także przejazdu gospodarczego PG1, PG2 oraz budowę przepustów drogowych.

W ramach robót drogowych zostaną wykonane:droga wojewódzka DW282 o długości około 9,20 km, skrzyżowania z drogamipublicznymi, a także drogi zbiorcze. Ponadto powstaną ścieżki rowerowe orazzjazdy indywidualne i publiczne. W ramach zadania wykonany zostanie takżesystem odwodnienia drogi (kanalizacja deszczowa, rowy melioracyjne, urządzeniapodczyszczające), urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz oświetlenie drogi wobrębie skrzyżowań. Zostanie przeprowadzona wycinka i nasadzenia zieleni orazzabezpieczenie i przebudowa infrastruktury technicznej (sieci wodociągowej,gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej).