Kolejne NIE dla Przekopu. Z Krynicy Morskiej

infoship
25.05.2018 13:52

Mieszkańcy Krynicy Morskiej nie popierają rządowego pomysłuprzekopu Mierzei Wiślanej. Swoje obawy wobec tej inwestycji wyrazili podczasspotkania, na które zaproszony został marszałek Mieczysław Struk i radniwojewództwa pomorskiego. Spotkanie odbyło się 22 maja 2018 r. w Krynicy Morskiej.

Mieszkańcy obawiają się rządowej inwestycji zaplanowanej nakoniec 2018 roku. — Podstawowym problemem jest to, że nikt z nami o przekopienie chce rozmawiać — mówił burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat. — Stronarządowa ignoruje nasze zdanie w tej sprawie. Tymczasem mieszkańcy Krynicy mająwiele obaw dotyczących budowy, która wpłynie na nasze codzienne życie ifunkcjonowanie całej społeczności — dodał. Podobne zdanie wyrażali inniuczestnicy spotkania.

— Dwie strony mierzei to dwa różne wodne ekosystemy, którekształtowały się przez lata — mówił jeden z obecnych na spotkaniu rybaków. —Ich sztuczne połączenie musi doprowadzić do katastrofy. Któryś z ekosystemów, amoże nawet oba na tym ucierpią — wyrażał obawę. Inny z uczestników zwracałuwagę, że przekop utrudni komunikację mieszkańcom i turystom. Zastanawiają sięteż, czy inwestycja nie zniszczy plaż, które są główną atrakcją turystycznąmierzei.

Negatywna opinia UMWP

Marszałek Mieczysław Struk przedstawił uczestnikom spotkaniaszczegóły negatywnej opinii, jaką Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiegoprzekazał do Urzędu Morskiego w Gdyni i do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

— Stanowisko samorządu oparte jest o szereg analiz, zktórych wynika, że budowa przekopu nie ma uzasadnienia strategicznego aniekonomicznego — mówił marszałek. — Koszty są niedoszacowane, natomiastpotencjalne zyski bardzo mocno przeszacowane. W dodatku inwestycja nadal nieposiada decyzji środowiskowej. To kluczowy dokument w sytuacji, kiedyprzedsięwzięcie realizowane ma być na obszarach cennych przyrodniczo, objętychprawnymi formami ochrony przyrody, w tym w granicach Parku Krajobrazowego”Mierzeja Wiślana”, obszarów Natura 2000 oraz rezerwatu przyrody. Niestetymusicie mieć państwo świadomość, że inwestycja ma być realizowana w trybiespecustawy, a więc nasza opinia nie ma mocy wstrzymującej budowę — zaznaczał.

Mieczysław Struk przypomniał, że strategia rozwoju naszegoregionu zakłada większą dostępność do portu w Elblągu, ale z wykorzystaniem jużistniejących dróg wodnych, czyli przez zmodernizowane drogi wodne śródlądowe, wtym przez Szkarpawę i Wisłę.

W spotkaniu uczestniczył również starosta powiatunowodworskiego Zbigniew Ptak oraz radni województwa pomorskiego Józef Sarnowskii Maria Pawłowska. Oprócz kwestii związanych z przekopem rozmawiano również oprojektach samorządu województwa pomorskiego dla mieszkańców Mierzei Wiślanej:trasie rowerowej, rozbudowie portu jachtowego w Krynicy Morskiej oraz oplanowanym remoncie drogi wojewódzkiej 501.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektówrządu Prawa i Sprawiedliwości, ma powstać w miejscowości Nowy Świat. Liczyćbędzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu wElblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok.880 mln zł. W ubiegłym roku przedstawiciele rządu zapowiadali, że jego budowarozpocznie się pod koniec 2018 r.