II etap przetargu na tunel w Świnoujściu. Czy to koniec promów?

infoship
06.02.2017 14:33

14 podmiotów zakwalifikowano do drugiego etapu postępowaniaprzetargowego na projekt i budowę tunelu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie).Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje podpisanie umowy zwykonawcą tunelu w drugiej połowie tego roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA),która jest inwestorem zastępczym w imieniu miasta Świnoujście, zakończyła ocenęwniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym – poinformowałszczeciński oddział Dyrekcji.

Do drugiego etapu postępowania zakwalifikowano 14 podmiotów,w tym m.in. firmy z Polski, Włoch, Hiszpanii czy Chin.

-„Na ogłoszenie drugiego etapu przetargu musimy poczekaćdo zakończenia terminu składanie ewentualnych odwołań od wyników pierwszegoetapu, a także na przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów” -powiedział PAP w poniedziałek rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie MateuszGrzeszczuk. „Dopiero wtedy będzie można ogłosić drugi etap postępowania izaprosić do składania ofert cenowych” – dodał.

„Umowę na projekt i budowę tunelu planujemy podpisać zwykonawcą w drugiej połowie br.” – powiedział Grzeszczuk.

Z kolei, zakończenie inwestycji jest planowane na drugąpołowę 2021 r. „Dokładny termin będzie zależał od tego, kiedy umowazostanie podpisana i od tego, jaki termin zadeklaruje wykonawca, ponieważjednym z kryteriów jest czas realizacji. Może on wynosić od 47 do 50 miesięcy.Wykonawca może zadeklarować, że wybuduje tunel w 47 miesięcy i za to będziedodatkowo punktowany” – dodał Grzeszczuk.

Tunel połączy w Świnoujściu wyspy Uznam i Wolin, zastępującprzeprawy promowe. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym1,4 km jednorurowego tzw. „tunelu drążonego”. Średnica wewnętrznatunelu będzie wynosiła 12 metrów, powstanie w nim dwukierunkowa jezdnia zpasami ruchu o szerokości 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie także tunelewakuacyjny.

Na początku br. Świnoujście otrzymało na budowę tuneluunijne dofinansowanie w wysokości 775,6 mln zł; to 85 proc. wartości całejinwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu.Wstępny koszt budowy tunelu to około 950 mln zł. (PAP)

Koniec promów?

Jedna z dwóch przepraw promowych po wybudowaniu tunelu zpewnością zniknie. Pozostanie najprawdopodobniej przeprawa w centrum miasta ?Bielik. Będzie służyła mieszkańcom i turystom chcącym przeprawić się np. nadworzec kolejowy, rowerzystom i zmotoryzowanym, którzy będą woleli prom. Po wybudowaniu stałej przeprawy, ŻeglugaŚwinoujska zostanie pozbawiona subwencji z budżetu państwa. Na jej barkach ibarkach miasta pozostanie utrzymanie promów. Niewykluczone, że po uruchomieniutunelu, za przeprawę promem będzie trzeba zapłacić.

Budowa tunelu, chociaż realna, wciąż wydaje się być odlegław czasie. Co stanie się z Karsiborami? Pewne jest, że obie przeprawy będąmusiały funkcjonować do dnia uruchomienia tunelu. To oznacza, że wszystkiejednostki będą musiały być w 100 proc. sprawne i ze 100 proc. zatrudnieniem.Dlatego w ŻŚ planuje się nie tylko remonty bieżące promów, ale także remontgeneralny Karsibora III. Nie są także planowane żadne zwolnienia.

Władze miasta chcą, aby zarządcą tunelu i przeprawy promowejbyła jedna firma. Miałaby się tym zająć ŻŚ. To by gwarantowało stabilną pracędla osób, które zamiast pracować na promach, zechciałyby dbać o bezpieczeństwokorzystających z tunelu. (swinoujskie.info)