Gróbarczyk: renegocjować odrzańską umowę z Niemcami
Polsko-niemiecką umowę z 2015 r., mającą zwiększyć ochronęprzeciwpowodziową na granicznym odcinku Odry, należy renegocjować – powiedziałw sobotę, 6 maja 2017 r., w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej MarekGróbarczyk. Zdaniem ministra umowa blokuje inwestycje na Odrze, związane z IVklasą żeglowności.
Umowę o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych napograniczu polsko-niemieckim podpisali w kwietniu 2015 r. polski szef resortuśrodowiska Maciej Grabowski (w rządzie Ewy Kopacz) oraz niemiecki ministertransportu i infrastruktury Alexander Dobrindt. Dokument reguluje m.in. kwestieochrony przeciwpowodziowej na Odrze na jej granicznym odcinku.
Pytany przez dziennikarzy, czy zapisy umowy blokująplanowane inwestycje związane z IV klasą żeglowności na całej Odrze, Gróbarczykodpowiedział: „bezwzględnie tak”. „Umowa dotyczy zabezpieczeniaprzeciwpowodziowego i określa głębokości, a te głębokości są zgodne z trzeciąklasą żeglowności, a więc ona musi być renegocjowana, aby można było tenodcinek zacząć realizować” – powiedział Gróbarczyk.
Klasy żeglowności śródlądowych dróg wodnych określa się,biorąc pod uwagę maksymalne parametry statków, które mogą się nimi poruszać, atakże wielkości minimalnego prześwitu pod mostami czy instalacjami, którekrzyżują się z drogą wodną.
Według ministra, negocjacje w sprawie umowy dotyczącejochrony przeciwpowodziowej Odry granicznej dopiero się rozpoczynają. „Jestem pospotkaniu z ambasadorem niemieckim. Mam nadzieję, że minister z Niemieczaszczyci nas swoją obecnością podczas Kongresu Morskiego w Szczecinie(planowany na początek czerwca br. – PAP) i przystąpimy do twardychrenegocjacji. Naszym celem jest bezwzględnie zmiana tej umowy” -podkreślał Gróbarczyk.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przebywałw sobotę w Szczecinie z Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujściu naspotkaniu poświęconym odrzańskiej drodze wodnej. W spotkaniu zprzedstawicielami branży morskiej wzięli także udział szef PiS Jarosław Kaczyńskii wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński (PiS).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przedstawiciele zarządu portów podkreślali na spotkaniu, żeIV klasa żeglowności na całej Odrze to dla portów Szczecin i Świnoujściekorzyści m.in. ze wzrostu obsługiwanych ładunków.
W styczniu br. prezydent podpisał ustawę o ratyfikacjieuropejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych oznaczeniu międzynarodowym (AGN).
Konwencja AGN zobowiązuje Polskę do dostosowania głównychdróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. Klasy niższe nie uprawniajądo korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE).Aby skorzystać z unijnych funduszy TEN-T główne drogi wodne muszą miećparametry IV klasy żeglowności; chodzi m.in. o głębokość tranzytową na szlakuminimum 2,5 metra.
Z informacji ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej wynika, że aktualnie drogi wodne w Polsce, z wyjątkiem krótkichodcinków na dolnej Odrze, nie spełniają minimalnych warunków żeglowności określonychprzez Konwencję AGN. (PAP)
„