Gróbarczyk o Mierzei Wiślanej: nie ma przeszkód, by zacząć prace jesienią
Jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej – jesteśmy na etapie podpisywania umowy. Mamy jedno odwołanie. Zakładamy jednak – i tutaj nic się nie zmieniło – że budowę rozpoczniemy jesienią – powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
W drugiej połowie lipca br. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział PAP, że wskazanie wykonawcy, który wykona przekop Mierzei Wiślanej, powinno nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni. Przypomniał, że 15 lipca tego roku Urząd Morski w Gdyni wskazał jako najkorzystniejszą ofertę konsorcjum spółek N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. To belgijsko-polskie konsorcjum zaproponowało cenę 992 mln 270 tys. zł. Witkowski zaznaczył wtedy, że Urząd Morski w Gdyni czeka jeszcze na komplet dokumentów ze strony oferenta, aby przystąpić do podpisania umowy. Wiceminister wyraził też wtedy nadzieję, że biorące w tym postępowaniu firmy nie złożą odwołań.
„Jesteśmy w momencie podpisywania umowy – zbierania wszelkich potrzebnych dokumentów. Realizuje to Urząd Morski w Gdyni. Mamy jedno odwołanie już – to wydłuży termin, bo musimy przejść całą procedurę odwoławczą podpisania tej umowy. Ale zakładamy – i tutaj nic się nie zmieniło – że jesienią rozpoczynamy budowę” – powiedział we wtorek w PR24 minister Gróbarczyk.
„Kiedy będziemy gotowi do podpisania umowy – podpiszemy ją. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć prace” – zapewnił.
Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania – na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – wstępnie zaplanowano za 1,5 – 2 lata.
Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku. (PAP)
„