Gmina Sztutowo o lokalizacji przekopu przez Mierzeję
Budowa nowej drogi wodnej łączącej Bałtyk z Zalewem Wiślanymprzyczyni się do wzrostu turystyki nie tylko letniej, ale całorocznej. Kanałprzez Mierzeję, który ma być zlokalizowany w Nowym Świecie służyć będzie takżegminie Sztutowo – uważa wójt Jakub Farinade.
19 października minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Marek Gróbarczyk ogłosił w Elblągu, że Urząd Morski w Gdyni i tymsamym resort gospodarki morskiej na lokalizację kanału przez Mierzeję Wiślanąwybrał miejscowość Nowy Świat w gminie Sztutowo.
Jak ocenił w rozmowie z PAP wójt gminy Sztutowo JakubFarinade, przekop przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego na Mierzei iwokół Zalewu Wiślanego nie tylko latem, ale i przez cały rok. Dzięki temuwzrośnie liczba miejsc pracy przy obsłudze turystów. Budowa kanału przysłużysię całej gminie i jej mieszkańcom – dodał.
Jednak – jak wspomniał – by potencjał związany z budowąnowej drogi wodnej został w pełni wykorzystany musi powstać infrastrukturatechniczna wokół kanału sprzyjająca działalności handlowej, usługowej isportowej.
-„Turysta jak już dojedzie do kanału to musi się gdzieśzatrzymać, przenocować, zjeść, wypocząć i zwiedzić. Nie można inwestycjizawężać tylko do infrastruktury hydrotechnicznej. Kanał musi się choćby wpierwszych latach wybronić także pod względem społecznym, bo inwestycje wokółkanału muszą przyciągnąć przyjezdnych”- ocenił Farinade.
Podkreślił, że aby turyści zmierzający na Mierzeję i nadkanał nie utknęli w korkach jak to się obecnie dzieje, muszą mieć możliwośćskorzystania z nowych dróg.
-„Mierzeja nie posiada ani jednego ciągukomunikacyjnego, który by zapewniał swobodną jazdę w czasie dużego natężeniaruchu. Przepustowość dróg wojewódzkich 501 Mikoszewo-Krynica Morska i 502 NowyDwór-Stegna nie przystaje do potrzeb w sezonie. Dojazd do Mierzei, gdy jestznakomita pogoda, albo wyjazd z niej, gdy aura się załamie, trwa 3-4godziny” – mówił wójt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podróż w normalnych warunkach na tej trasie zajmuje 40minut. Według niego, trudno sobie wyobrazić, co się będzie działo, gdy kanałwygeneruje ruch turystyczny większy o 30 do 60 procent. Aby kierowcy nieutknęli w gigantycznych korkach musi zostać wybudowana nowa droga odchodzącą odS7 – wyjaśnił.
Ponadto jadąc w kierunku Mierzei od Nowego Dworu Gdańskiegokierowcy muszą przejechać przez dwa historyczne mosty w Rybinie o ograniczonymtonażu. Nawet lokalni rolnicy przedsiębiorcy i leśnicy mają problem, byprowadzić działalność gospodarczą i przejechać między północną a południowączęścią Mierzei – wyjaśnił.
Dodał, że pomysłem na uatrakcyjnienie Mierzei, ale iodciążenie ruchu samochodowego jest rewitalizacja kolejki wąskotorowej międzySztutowem a Krynicą Morską. Obecnie kolejka w czasie sezonu wozi turystów zNowego Dworu Gdańskiego i na trasie między Mikoszewem a Sztutowem. Podkreślił, żegmina ma pomysły na przyciągnięcie turystów. Chciałaby np. utworzyć MuzeumZalewu Wiślanego czy Muzeum filozofa Artura Schopenhauera, który spędzał tulata młodości.
Budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., azakończyć w 2022 r. Jej koszt to ok. 880 mln zł. Projekt w całości finansowanybędzie ze środków budżetu państwa. Kanał ma mieć 1,3 km długości i 5 metrówgłębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do4 m, długości – 100 m, szerokości – 20 m.(PAP)
„