Gdynia czeka na projekty dt. budowy kanału przez mierzeję

infoship
12.10.2016 18:28

Przetarg dotyczy opracowania dokumentacji projektowej dlakanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w tym, śluzy zkonstrukcją zamknięć, kanału głównego i odcinków połączeniowych z awanportemportu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz portem postojowym od stronyZalewu Wiślanego (w zależności od wyników analizy falowania).

Dokumentacja obejmie też połączenia drogowe i mostowe wraz zinfrastrukturą towarzyszącą: modernizacja wejścia do portu Elbląg na odcinku odZalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie oraz na odcinku od mostu w Nowakowie nadługości około 2,5 km; tor wodny od Zatoki Elbląskiej do wybranej lokalizacjikanału żeglugowego; sztuczną ew. sztuczne wyspy na Zalewie. Zamówienie dotyczyteż raportów oddziaływania inwestycji na środowisko.

Przetarg powinien być rozstrzygnięty w tym roku. Nawykonanie dokumentacji od momentu podpisania umowy przewidziano 18 miesięcy.Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 roku.

Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną stanowijeden z priorytetów polskiego rządu. Marek Gróbarczyk, minister gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej podkreślał wielokrotnie ogromną determinacjęresortu i rządu w dążeniu do realizacji tej inwestycji. W tej chwilipreferowana jest lokalizacja kanału przebiegającego przez Nowy Świat. – Chcemyrespektować i działać zgodnie z dyrektywami unijnymi związanymi z ochronąśrodowiska ? zapewnia minister. – Ogromną wagę przywiązujemy do działańkompensujących ew. szkody związane z oddziaływaniem na środowisko.

Szef resortu zwraca także uwagę na bardzo istotny, a w tejchwili nadrzędny aspekt potwierdzający potrzebę budowy kanału żeglugowego,związany z bezpieczeństwem. ? Mówimy o wschodnich granicach naszego kraju ale izewnętrznej granicy Unii Europejskiej, i zagrożeniach jakie tu występują ?wyjaśnia. – Nieprzypadkowo wojska NATO właśnie w tym obszarze prowadziłydziałania symulujące zagrożenia dla państw członkowskich Paktu, bardzo realne wdzisiejszej sytuacji geopolitycznej i w obliczu trwającego konfliktu międzyFederacją Rosyjską a Ukrainą.

Inwestycja będzie realizowana w całości z pieniędzyzabezpieczonych na ten cel w budżecie państwa. Koszt całkowity szacowany jestna ok. 880 mln zł, tak naprawdę jednak konkretne kwoty poznamy porozstrzygnięciu przetargów.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ