Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdański przetarg na Port Centralny

infoship
30.12.2017 13:59

Ogłoszony został przetarg na wykonanie koncepcjizagospodarowania Portu Centralnego w Porcie Morskim w Gdańsku. Planuje sięprzeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalneterminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.

Budowa Portu Centralnego wg. Strategii Rozwoju Portu Gdańskdo 2027 r. jest priorytetowym zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.(ZMPG), które uzyskało akceptację rządu.

„Zarówno liczba obsługiwanych pasażerów jak i wielkośćprzeładowanych towarów w Porcie Gdańsk systematycznie rośnie, a sam Port maszansę stać się podmiotem wiodącym na Morzu Bałtyckim” – argumentuje w rozmowiez PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG, Marcin Osowski. Szacuje, że zadziesięć lat port może obsługiwać przeładunki o wielkości rzędu stu milionówton rocznie. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku portobsłużył ponad 32 mln ton towarów.

„Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wykonanie koncepcjitechnicznej dokładnej lokalizacji i funkcjonalności przyszłego PortuCentralnego, co jest pierwszym krokiem do realizacji projektu budowlanego ipóźniejszej budowy” – wyjaśnił PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG.Tłumaczył, że koncepcja techniczna ma stanowić „zestaw wytycznych dlaprzyszłego projektu budowlanego”.

Zaznaczył, że koncepcja ma uwzględnić m.in. uwarunkowania wzakresie warunków hydrologicznych, przeszkody środowiskowe oraz połączenieprzyszłej infrastruktury drogowej, sieciowej z istniejącą. Ma też określićharmonogram czasowy realizacji przedsięwzięcia. „Pokaże, od czego zacząć, któreterminale powinny powstać jako pierwsze, które w terminie późniejszym” – dodał.Przewiduje, że „za rok może rozpocząć się tworzenie projektu budowlanego PortuCentralnego”.

Dodał, że port prowadzi „intensywne rozmowy” zministerstwami: gospodarki morskiej oraz rozwoju w sprawie „uruchomieniaprocedury wyboru doradcy i zastosowanie w przypadku przedsięwzięcia trybuPartnerstwa Publiczno-Prywatnego”. Osowski wyjaśnił, że chodzi o wybór partneraprywatnego, który zdecyduje się finansować budowę. Przyznał, że port planuje,że pierwsze terminale mogą być oddane do użytku w 2024 roku. Nowe terminalemają umożliwić obsługę statków o zanurzeniu do 15 metrów.

Przewiduje się, że realizacja nowego obszaru portowegobędzie przebiegała etapami, które będą związane z pozyskaniem środkówfinansowych i partnerów inwestycyjnych, z aktualną koniunkturą oraz zkierunkami rozwoju wymiany towarowej i transportu morskiego.

Planowana lokalizacja Portu Centralnego obejmuje obszar opowierzchni kilkuset hektarów od istniejącego Falochronu Wschodniego doFalochronu Wyspowego Północnego z zakładanym wysunięciem obiektów portowych dook. 2 km w głąb Zatoki Gdańskiej. Osowski wyjaśnił, że chodzi o „trójkątpomiędzy Półwyspem Westerplatte a obecnymi rurociągami Naftoportu”. „Ale tokoncepcja ma pokazać, jak głęboko Port będzie musiał +wejść+ w głąb ZatokiGdańskiej i jaki będzie miał kształt” – dodał.

Powiedział, że wśród planowanych terminali w PorcieCentralnym są: pasażerski i dla statków wycieczkowych, terminal ro-ro,chemiczny, jakiego w Gdańsku nie ma oraz zaplecze stoczniowe.

Według planów faza dokumentacyjna Portu Centralnego ma sięrozpocząć w 2019 roku, natomiast realizacja projektu – po roku 2020. Kosztinwestycji ZMPG szacuje na około 6-9 mld zł. Osowski zwrócił uwagę, że nazwa”port centralny” nie wynika z tego, że to centralna inwestycjaPolski, ale z uwagi na lokalizację planowanej inwestycji na terenie portu wGdańsku.

W ubiegłym roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln tontowarów, czyli o prawie 4 proc. więcej niż w roku 2015. Port znalazł się na 6.miejscu wśród portów na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków. Odstycznia do końca października 2017 r. przeładowano ponad 32 mln ton towarów.(PAP)