Gdańsk z projektem Portu Centralnego
Nad koncepcją zagospodarowania Portu Centralnego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk pracował niemal rok. Jeszcze w 2019 roku rozpoczną się prace nad realizacją projektu.
Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG,przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich – to tylko kilka z elementówPortu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu przedstawiłkoncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich wEuropie.
– 100 milionów ton przeładowanych towarów w polskich portachw 2018 roku to pięć minut na realizację zamierzeń. Dzisiaj Port Gdańsk otwieraten proces. Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju. Tainwestycja to właściwa budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny PortuCentralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Przyjęcie specustawy dotyczącejportów jest tak ważne dla naszego rządu właśnie dlatego, że przyspieszyrealizację strategicznych inwestycji – mówi Marek Gróbarczyk, MinisterGospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
– Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe.Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie PortuGdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi,że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej iwydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnymzapleczem – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.
Projekt Projmors
Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składającesię z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowaliniemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji PortuCentralnego. Ostatecznie wybrano jedną. Port Centralny obejmie ok. 1400 haakwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.
– Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Któreterminale pojawią się najpierw – o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarząduwraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymioperatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję,działania te będą jeszcze intensywniejsze – tłumaczy Marcin Osowski, WiceprezesZMPG ds. Infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Start 2019
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. pracearcheologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.
– Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności,10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typuinwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miałyokreślonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić napodstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnychlat – wyjaśnia Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jakiobejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki postronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torówpodejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniemformuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić sięjuż w 2029 roku. Koszt inwestycji to ok. 12 mld zł
„