Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dzwon z pierwszego statku pływającego po Kanale Elbląskim

infoship
06.10.2018 10:00

Do zbiorów Muzeum w Ostródzie (woj. warmińsko-mazurskie)trafił dzwon okrętowy ze zbudowanego w 1912 roku statku pasażerskiego”Lilia Wodna”, który był pierwszą jednostką białej floty pływającą poKanale Elbląskim.

Jak powiedział PAP Łukasz Szczepański z Muzeum w Ostródzie,jest to pamiątka unikatowa w skali regionu, bo w muzealnych zbiorach nie byłodotychczas tego typu eksponatów pochodzących ze statków wycieczkowych żeglugiśródlądowej. Były jedynie zdjęcia, grafiki i dokumenty związane z białą flotąpływającą przed II wojną światową po Kanale Elbląskim.

„Dzwon jest zachowany w bardzo dobrym stanie iatrakcyjny wizualnie. Zostanie wyeksponowany na stałej wystawie w naszymmuzeum” – dodał.

Cenną pamiątkę podarował muzeum ostródzki artysta plastykWojciech Gawor. Jak mówił PAP, ma nadzieję, że dzwon okrętowy stanie sięelementem wystawy poświęconej historii kanału i żeglugi. Dodał, że tenprzedmiot należał wcześniej do jego ojca i prawdopodobnie został wyłowiony napoczątku lat 70. ub. wieku podczas nurkowania w Jeziorze Drwęckim.

Zabytkowy dzwon pochodzi ze statku „Lilia Wodna”(niem. „Seerose”), który był pierwszą jednostką żeglugi turystycznejna Kanale Elbląskim. Wcześniej ta droga wodna była wykorzystywana jedynie napotrzeby transportu towarowego.

Zwodowana w 1912 r. w elbląskiej stoczni „LiliaWodna” była drewnianą łodzią motorową, która mogła zabrać na pokład blisko80 pasażerów. Należała do ostródzkiego armatora Adolfa Tetzlaffa, który napoczątku XX w. postanowił zorganizować rejsy turystyczne po Kanale Elbląskim istworzył własną flotyllę statków wycieczkowych. Statki zostały zatopione przezNiemców pod koniec II wojny św. przed nadejściem Armii Czerwonej.

Jak pisze badacz historii ostródzkiej żeglugi Ryszard Kowalski,w lutym 1946 r. jako pierwszy z wraków próbowano wydobyć z jeziora „LilięWodną”, ale uszkodzony kadłub rozpadł się i silnik trzeba było przełożyćdo innej jednostki. Pozostałe wydobyte statki udało się wyremontować i byłyponownie używane do żeglugi.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziorazachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiemhydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchymgrzbietem. Statki turystyczne, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane nawózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza kołowodne.

W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii.Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego DziedzictwaUNESCO.(PAP) autor: Marcin Boguszewski