Cracovia po pierwszym rejsie do Ystad
Prom Cracovia, nowa jednostka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej,oficjalnie wpłynął w poniedziałek wieczorem do szwedzkiego portu w Ystad. Po 3tygodniach od wprowadzenia jednostki na linię mamy już pełne obłożenie -powiedział prezes PŻB Piotr Redmerski.
„Liczymy, że prom będzie odpowiadał naszym klientom,których jest coraz więcej przy rozwijającej się infrastrukturze w tym budowiedrogi S3. Przy analizach rynku, który robimy dla banków odnośnie nowej budowypromów ta tendencja gospodarcza ma się utrzymać jeszcze kilka lat” -zaznaczył.
„Wierzę, że prom Cracovia pozwoli nam naunowocześnienie i poprawę warunków podróżowania dla polskich i szwedzkichpasażerów oraz kierowców na linii Świnoujście – Ystad, będącym najkrótszympołączeniem między Polską a Szwecją” – napisał minister gospodarkimorskiej Marek Gróbarczyk w liście, który został przeczytany przez AgnieszkęTrzaskalską, doradcę szefa resortu.
„Ufam, że zgodnie z założeniami eksploatacja tejjednostki pozwoli na wygenerowanie przychodów niezbędnych do finansowaniabudowania nowych promów w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz na stworzeniedla nich rynku przewozów” – podkreślił Gróbarczyk.
„Wprowadzenie Cracovii oznacza dalszy rozwój, któryjest nam bardzo potrzebny; zarówno Polska jak i Szwecja mają duży wzrostgospodarczy, są atrakcyjnymi dla siebie partnerami” – powiedział ambasadorRP w Szwecji Wiesław Tarka.
„Nasza wymiana handlowa wynosi ponad 7 mld euro roczniei rośnie znacząco co roku. Oznacza to konieczność przewozu większej ilościtowarów oraz lepszych kontaktów. Mając dobre jednostki będzie mogli promowaćnaszą infrastrukturę drogową i komunikacyjną, która się poprawia po polskiejstronie. To nie tylko przewóz towarów, ale możemy być atrakcyjnym przewoźnikiemdo krajów trzecich” – zaznaczył ambasador.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Nie wyobrażam sobie, aby to jedno wąskie gardłoterminalu promowego w Ystad było niedostosowane dla naszych jednostek” -odpowiedział Redmerski, pytany o rozwój infrastruktury portowej w Szwecji.”Oczekujemy budowy przez stronę szwedzką kei, które będą miały co najmniej200 m, a załadunki i wyładunki będą odbywać się na co najmniej na dwóchpoziomach, bo kierowca nie będzie czekał powyżej godziny aby zjechać zpromu” – wyjaśnił polski armator.
Jak zaznaczył Redmerski, największym zadaniem przed PŻB jestwprowadzenie nowego promu pasażerskiego na linii Gdańsk – Nyneshamn, któraobecnie obsługiwana jest przez 37-letni prom Wawel. „Szukamy usilniefinansowania i mamy już wstępną zgodę banków. Jednostka powinna pojawić się w2018 r., inaczej ta linia będzie zagrożona. Mamy już upatrzony prom, który nampasuje. Myślę, że byłby dostosowany do terminala w Gdańsku i Nyneshamn, mógłbywejść bez przebudowy od razu do pracy. Wówczas będziemy mieli dwie liniedostosowane do warunków rynkowych” – powiedział.
ABC Cracovii
Zakupiony w marcu prom był użytkowany wcześniej przezarmatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym. Jednostka pod nazwą Drujbapływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że dolinii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.
Cracovia w pierwszy rejs testowy wypłynęła na początkuwrześnia. Na trasie Świnoujście-Ystad pływają obecnie trzy promypasażersko-samochodowe Cracovia, Mazovia oraz Baltivia. Prom został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógłzabrać około 64 samochodów osobowych, 126 samochodów ciężarowych oraz 640pasażerów i 55-osobową załogę. Na promie są 123 kabiny czyli 382 miejsca. DzióbCracovii zdobi wielkoformatowa grafika przedstawiająca wieloryba autorstwastreet-artowego malarza Mariusza Warasa, który jest wykładowcą na AkademiiSztuki w Szczecinie. (PAP)
„