Coraz bliżej przekopu przez Mierzeję Wiślaną
Na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się wstępne pomiary w miejscuplanowanej budowy kanału żeglugowego w Nowym Świecie. To element pracprzygotowawczych związanych z inwestycją, dzięki której skróci się droga wodnaz Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską.
Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczka Urzędu Morskiegow Gdyni Magdalena Kierzkowska, w tym tygodniu wykonywane są prace wstępnedotyczące poglądowego wyznaczenia krawędzi przekopu w terenie, w miejscuplanowanej lokalizacji. To element prac przygotowawczych, związanych zprzedsięwzięciem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z ZatokąGdańską” – wyjaśniła.
Dodała, że obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka nawydanie decyzji środowiskowej. „Po jej uzyskaniu będziemy składać wnioseko wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji ozezwoleniu na realizacje inwestycji” – podkreśliła.
Jak wyjaśniła, Urząd Morski gromadzi niezbędną dokumentacjędla potrzeb inwestycji. Do tej pory rozstrzygnięto przetarg na wykonanie badańferromagnetycznych wraz z raportem dla potrzeb realizacji przedsięwzięcia. Tobadania na wodach Zalewu Wiślanego – na trasie planowanego toru podejściowegodo Portu Elbląg. Polegają one na zlokalizowaniu obiektów metalowych, takich jaknp. potencjalne niewybuchy i inne pozostałości wojenne. Rozstrzygnięto równieżprzetarg na wykonanie dokumentacji geologicznej w obszarze kanału żeglugowegoprzez Mierzeję Wiślaną. Polegają one na wykonaniu projektu robót geologicznychna poszukiwanie i rozpoznawanie złóż bursztynu.
Zakończono również powierzchniowe badania archeologiczne naczęści lądowej planowanej inwestycji, a Urząd Morski czeka na raport z tychprac.
Inwestor czeka także na wydanie decyzji środowiskowej przezRegionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie, po jej uzyskaniubędzie składać wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wnioseko wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji.
Społeczne konsultacje
W piątek rozpoczęły się konsultacje społeczne dotycząceprzekopu Mierzei Wiślanej, wszelkie uwagi można składać do Regionalnej DyrekcjiOchrony Środowiska w Olsztynie. Potrwają one do 3 listopada. W tych dniachwszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z dokumentacją sprawy przede wszystkimraportem o odziaływaniu na środowisko i aneksem do tego raportu w siedzibieRDOŚ w Olsztynie. Uwagi i wnioski można składać w tym terminie pisemnie, ustniealbo drogą elektroniczną.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej MarekGróbarczyk zapewnił w środę w TVP Info, że przekop przez Mierzeję Wiślaną niestwarza zagrożenia środowiskowego. W TVP Info minister był pytany, czy nie mazagrożenia, że Komisja Europejska przeciwstawi się budowie przekopu przezMierzeję Wiślaną.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycjakluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projektten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.
Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował planyinwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych iprzyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjąłstanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił,to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego.
Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektówrządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 mdługości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednosteko zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100metrów i szerokości 20 m. (PAP)
„