Budowa wiślanego przekopu ruszy w 2018 roku
Rozpoczęcie prac budowlanych przy przekopie przez MierzejęWiślaną zaplanowano na listopad przyszłego roku. Wcześniej, bo w drugimkwartale 2018 roku powinna zostać wydana decyzja środowiskowa w tej sprawie -poinformował PAP Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej.
-„Szacujemy, że decyzja środowiskowa będzie wydana wdrugim kwartale przyszłego roku” – powiedział PAP Witkowski. -„Zaraz po jej wydaniu wystąpimy o zgodę na realizacjęinwestycji do wojewody pomorskiego. Nie spodziewamy się w tym przypadku żadnychopóźnień. Wtedy zostanie też wydana decyzja lokalizacyjna. Wszystko wskazuje nato, że przekop powstanie w miejscowości Nowy Świat” – dodał.
Przypomniał, że w tym miejscu Mierzeja Wiślana jestnajwęższa, przez co najmniejszy urobek po przekopaniu będzie dozagospodarowania.
Witkowski powiedział, że w III kwartale 2018 roku rozpoczniesię proces wyboru generalnego wykonawcy inwestycji.
-„Biorąc pod uwagę wybór generalnego wykonawcy iprocedurę odwoławczą, całość potrwa kilka miesięcy. Przy założeniu, że mogą byćodwołania od decyzji, to z całą mocą mogę powiedzieć, że pierwszą łopatę podbudowę wbijemy w listopadzie 2018 roku” – powiedział wiceminister.
Wiceminister przypomniał, że w czerwcu tego roku zostałazłożona karta informacyjna przedsięwzięcia, która została przyjęta przezRegionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Obecnie trwają prace nad raportemodziaływania na środowisko, który jest przygotowywany przez projektanta czylikonsorcjum firm Projmors oraz Mosty Gdańsk.
Witkowski poinformował, że w połowie sierpnia tego rokuzostała podpisana umowa z Politechniką Gdańską dotycząca nadzoru naukowo-technicznegonad przekopem przez Mierzeję Wiślaną.
-„Profesorowie z Trójmiasta zostali tym samym włączeni wprace opiniotwórcze. Raz w miesiącu odbywają się odprawy w Urzędzie Morskim wGdyni. Bardzo nas cieszy, że środowisko naukowe mocno się włączyło w prace -powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceminister poinformował też, że równocześnie z inwestycjąkanału na Mierzei Wiślanej, będzie trzeba zmierzyć się z rozwiązaniem problemumostu pontonowego w Nowakowie.
-„Wspólnie z władzami Elbląga i władzami samorząduwojewództwa warmińsko-mazurskiego będziemy rozmawiali o realizacji tejinwestycji. Most pontonowy w Nowakowie przy wysokich stanach wody nie może byćrozszczepiany, co powoduje, że cała żegluga jest wtedy wstrzymana. Dlategotrzeba będzie wybudować nowy, wysokowodny most” – stwierdził wiceminister.
Dodał, że wybudowanie mostu wysokowodnego otworzy dostęp doterenów inwestycyjnych znajdujących się w okolicach Elbląga i poprawi dostęp doportu w Elblągu. Tym samym zlikwidowane zostanie wąskie gardło na rzece Elbląg.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 kmdługości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągujednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Kosztinwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł.(PAP)
„