Autostradą morską do Skandynawii
W 2023 roku autostrada morska jeszcze sprawniej połączyPomorze z Karlskroną. Samorządowcy Polski i Szwecji chcą jak najlepszejkomunikacji przez Morze Bałtyckie. W Gdyni podpisano porozumienie o współpracyw ramach korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Na Pomorzu przebywali przedstawiciele szwedzkiego regionuBlekinge z Christiną Mattison, przewodniczącą zarządu Regionu Blekinge naczele. Przyjechali też unijni koordynatorzy sieci transportowej: Kurt Bodewigaodpowiedzialny za korytarz Bałtyk-Adriatyk oraz Brian Simpson, który zajmujesię morskimi autostradami.
Pasażerowie wybierająkolej
Najpierw goście zapoznali się z Pomorską KolejąMetropolitalną. PKM jest flagowym projektem realizowanym w ramach korytarzatransportowego Bałtyk-Adriatyk.
– To największa kolejowa inwestycja w Polscezrealizowana przez samorząd wojewódzki. Dotychczas budowa linii kolejowych tobyły zadania władz centralnych – zaznaczył Ryszard Świlski, wicemarszałek województwapomorskiego. Jak zaznaczył wicemarszałek Świlski: „Na Pomorzu liczba pasażerówstale wzrasta. Tylko na linii PKM w ubiegłym przewieźliśmy ponad 3 mlnpasażerów”.
Również w Szwecji liczba pasażerów wzrasta. – W regionieBlekinge liczba pasażerów wzrosła z 200 tys. do 2 mln rocznie. To zasługamiędzy innymi wprowadzenia systemu jednego biletu – dodała Christina Mattison,przewodnicząca zarządu regionu Blekinge.
Bałtyckietrójporozumienie
Uczestnicy spotkania w Muzeum Emigracji w Gdyni byli zgodni,że istniejący korytarz Bałtyk-Adriatyk trzeba wydłużyć na północ do Szwecji.Morska autostrada ma połączyć Gdynię i Karlskronę. W Urzędzie Miasta Gdyni podpisane zostałoporozumienie w tej sprawie. Wytycza ono nowe cele transgranicznej współpracy.Sygnatariuszami zostało: województwo pomorskie, miasto Gdynia oraz miastoKarlskrona.
– Podpisanie tego dokumentu ma duże znaczenie dla całego korytarzaBałtyk-Adriatyk. W jego wyniku znaczny strumień skandynawskiego transportu napołudnie Europy przepłynie przezPomorze– powiedział wicemarszałek Świlski. – Pamiętajmy też, że w strefieoddziaływania korytarza w Polsce mieszka prawie 72 proc. ludności izlokalizowane jest 76 proc. przedsiębiorstw – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sygnatariusze wezwalirównież władze centralne w Polsce do uznania Korytarza TransportowegoBałtyk-Adriatyk za ważny i wielki projekt dla Polski.
Autostradą do Szwecji
Pomysł utworzenia morskiej autostrady na Bałtyku spodobałsię unijnym koordynatorom. Obecni na konferencji w Gdyni Kurt Bodewig,odpowiedzialny za sprawy związane z Korytarzem Bałtyk-Adriatyk oraz BrianSimpson zajmujący się morskimi autostradami poparli inicjatywępolsko-szwedzkiego wystąpienia o przedłużenie Korytarza Bałtyk-Adriatyk o trasęBaltic Link.
W 2023 roku ma ona połączyć Gdynię z Karlskroną i Goeteborgiem. Dowspółpracy w ramach projektu zaproszona została również Stena Line. Armatorpromowy już teraz eksploatuje na linii pomiędzy Polską a Szwecją trzy promy izapowiada wprowadzenia na kolejnych większych jednostek.
„