14 firm chce wybudować tunel w Świnoujściu
Czternaście firm chce zaprojektować i wybudować tunel wŚwinoujściu (Zachodniopomorskie) – poinformowała we wtorek Generalna DyrekcjaDróg Krajowych i Autostrad. Tyle wniosków o dopuszczenie do udziału wpostępowaniu przetargowym wpłynęło do Dyrekcji.
„Rozpoczynamy sprawdzenie złożonych wniosków odweryfikacji doświadczenia firm w realizacji inwestycji tunelowych. Proces tenmoże potrwać parę miesięcy. Podmioty zainteresowane udziałem w przetargu to konsorcjapolskie i zagraniczne, na liście znaleźli się m.in. wykonawcy z Chin, Turcji,Włoch czy Hiszpanii” ? powiedział w rozmowie z PAP rzecznik prasowyGeneralnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddział w SzczecinieMateusz Grzeszczuk.
Przetarg ogłoszony przez GDDKiA jest postępowaniemograniczonym. „Cztery podmioty będą musiały zostać wyeliminowane na etapiewstępnej oceny. Jeżeli okaże się, że wszystkie 14 firm spełnia podstawowewarunki uczestnictwa w postępowaniu, decydującym kryterium będzie doświadczeniew budowie tunelów podwodnych, a dokładnie długość zrealizowanychkonstrukcji” ? wyjaśnił. Po tym etapie 10 podmiotów spełniających warunkiuczestnictwa zostanie zaproszonych do składania ofert cenowych. Jak dodałGrzeszczuk, podpisanie umowy z wykonawcą projektu zaplanowane jest na przyszłyrok.
Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) iczas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe iuzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robótbudowlanych będą wyłączane okresy zimowe.
Jak powiedział PAP rzecznik prezydenta Świnoujścia RobertKarelus, miasto cieszy się z dużego zainteresowania budową stałego połączeniamiędzy wyspą Uznam i Wolin. „Mamy nadzieję, że cena proponowana przezfirmy będzie jak najniższa, ale wykonanie będzie jak najlepsze. To wszystkoprzybliża nas do realizacji najważniejszego marzenia mieszkańców, na któreczekamy od lat. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pod koniec 2017 r. lub napoczątku 2018 r. wiertło ruszy”.
Karelus liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem podkoniec 2021 r.
Rzecznik Świnoujścia powiedział także, że „wstępnykoszt budowy inwestycji wynosi 950 mln zł. Miasto stara się o dofinansowanierzędu 85 proc. w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014-2020. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na przełomiesierpnia i września”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym nakilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin iKarsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe idzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutajmieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia zsiecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe.
Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 kmtunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostaniewykonany w technologii „tarczy drążonej”. Średnica wewnętrzna tunelubędzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżejjezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Budowa tunelu – według władz miasta – to konieczność. Wubiegłym roku w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów.Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyćwzrastającej liczby pasażerów – przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie zprzepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów. (PAP)
„