126 mln zł na terminal promowy w Świnoujściu

infoship
01.06.2016 08:24

126 mln zł na ulepszenie infrastruktury i rozwój transportuintermodalnego otrzyma Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście z unijnegoprogramu ?Łącząc Europę? (Connecting Europe Facility ? CEF)

Umowę o dofinansowanie projektu przedstawiciele ZarząduMorskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A podpisali z Centrum UnijnychProjektów Transportowych, w obecności m.in. Pawła Brzezickiego, podsekretarzastanu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Jest to jeden z 9 pierwszych projektów złożonych w konkursieCEF, zawartych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość całkowitaprojektów to prawie 11,7 mld zł, kwota dofinansowania unijnego wyniesie ponad8,1 mld zł.

– Projekt ?Zrównoważone połączenia morsko-lądowePolska-Szwecja: Zrównoważona autostrada morska Świnoujście-Trelleborg? dotyczypoprawy infrastruktury, rozwoju transportu intermodalnego oraz integracjikorytarzy zaplecza ? wyjaśnia Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu MGMiŻŚ.Beneficjentem, jak wspomnieliśmy, jest Zarząd Morskich Portów Szczecin iŚwinoujście S.A. Wartość całkowita tego projektu wynosi ponad 126 mln zł,dofinansowanie z UE ? prawie 95 mln zł.

Projekt to wspólne przedsięwzięcie Polski i Szwecji. Polskaczęść obejmuje przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściudo obsługi transportu intermodalnego. W ramach inwestycji zostało zakupionestanowisko promowe nr 6 z zapleczem. Będzie wykonana przebudowa stanowiskapromowego nr 5, zalądowienie stanowiska nr 6 i połączenie obu. Powstanie nowenabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. Zostaną też wybudowane 3place postojowe, połączone estakadą stanowiącą drugi wjazd na teren terminala.Inwestycja obejmuje też modernizację infrastruktury kolejowej, budowę rampy,przebudowę galerii pasażerskiej i zakup urządzeń przeładunkowych.

Prace budowlane rozpoczną się w 2017 r. W efekcie powstanieinfrastruktura portowa do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów.Umożliwi świadczenie usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowegona poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych.

Równolegle partnerzy szwedzcy będą prowadzić prace napotrzeby dalszej rozbudowy portu Trelleborg. Inwestycja jest elementem projektuglobalnego, dotyczącego usprawnienia łańcuchów logistycznych pomiędzySkandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowyBałtyk ? Adriatyk.

Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy w ramachprojektu ?Zapewnienie trwałych usług w ramach autostrady morskiej Trelleborg ?Świnoujście dzięki modernizacji infrastruktury portowej, rozwijaniu transportuintermodalnego oraz integracji z korytarzami w głębi lądu? w zakresietranseuropejskiej sieci transportowej w ramach Funduszu TEN-T.