Zmiany wg ZIKiT: zyska komunikacja miejska, ale rowerzyści niekoniecznie

infobike
14.04.2013 18:59

P {}H1 {}H1.western {„Times New Roman”,serif;}H1.cjk {„SimSun”}H1.ctl {„Lucida Sans”}TD P {}A:link {}

Zmiany wg ZIKiT: zyska komunikacja miejska, ale rowerzyści niekoniecznie

Popieram projekt zmiany organizacji ruchu w centrum, choć nie zgadzam się z wszystkimi jego aspektami. Od strony rowerowej projekt zdecydowanie wymaga kilku poprawek, ale dla komunikacji zbiorowej jest to naprawdę duży krok naprzód –pisze Adam Łaczek na stronie I bike Kraków

Czemu rowerem mamy jeździć na około?
Jagiellońska, Wiślna, Karola Olszewskiego, Gołębia, św Marka, św Krzyża, Pijarska –wszystkie te ulice mają jeden z bezpośrednich wylotów na Planty, ale nie mają na 1 obwodnicę. Dlatego zakaz poruszania się rowerem po Plantach wydłużyłby drogę rowerem i pogorszyłby konkurencyjność roweru jako środka transportu. Byłoby to niezgodne z programem pięciu wymogów CROW, a więc podstawową zasadą projektowania infrastruktury rowerowej. Po co stworzono kontrapas na Wiślnej jeśli ulica ta stanie się dla sporej grupy rowerzystów ślepa wobec zablokowaniu dojazdu od strony Plant? Droga dla rowerów na 1 obwodnicy zapewni szybki objazd Starego Miasta i przejmie większość rowerzystów, ale nie zaspokoi wszystkich potrzeb transportowych. Dlatego potrzebna jest alternatywna trasa na Plantach, która obsłuży niewielki, ale ważny procent ruchu docelowego. Jeśli chcemy by więcej osób przesiadło się na rowery musimy jazdę ułatwiać, a nie utrudniać. Tym bardziej, że wg policyjnego systemu SEWiK rowerzyści na Plantach nie są realnym problemem dla bezpieczeństwa pieszych.

Grodzka –rower większym problemem niż dorożka?
Jeszcze bardziej niezrozumiała jest propozycja zakazu jazdy na Grodzkiej.
 W takim Amsterdamie przy obecnym natężeniu ruchu pieszych na niej zakazano by ruchu rowerowego dopiero gdyby Grodzka byłaby 3x węższa. Dla pieszych większym problemem są poparkowane wszędzie samochody, a obecnie przez Grodzką przejeżdża sporo aut, meleksów i dorożek. Czy na pewno to rowerzyści są tam problemem?

Nowa DDR –co ze skrzyżowaniami?
Trochę obawiam się tego jak ZIKiT rozwiąże problem skrzyżowań na drodze dla rowerów na 1 obwodnicy. Przykładowo jak rozwiążą zjazd z tej DDR na ul Lubicz (zarówno od strony Basztowej, jak i Westerplatte)? A jak na nią wjechać z ul Lubicz? Nakazy skrętu w prawo nie powinny w takim razie dotyczyć rowerzystów, co nie zmienia faktu, że skrzyżowania to poważne wyzwanie dla ZIKiT.

Legalny ruch pod prąd –ciągle potrzeba go więcej
Przypomnę fragment 
listy rankingowej dla legalizacji ruchu pod prąd w Dzielnicy I z grudnia 2011. Nawet po realizacji aktualnych propozycji ZIKiTu lista ta pozostaje w większości niezrealizowana.

PRIORYTET

Ulica

długość

uwagi

5

Rajska

100

brakujący odcinek do Dolnych Młynów! Teraz trzeba objeżdżać

5

św Wawrzyńca

516

proste połączenie Krakowskiej i Starowiślnej, bardzo rzadko kursujący tramwaj i dużo miejsca

5

Łobzowska

779.14

alternatywa dla Karmelickiej (nawierzchnia) i Krowoderskiej (większy ruch), główna trasa nr 16

4

Szpitalna

342

połączenie Rynku Głównego i Małego Rynku z północnymi plantami, alternatywa dla zamkniętej dla rowerów Floriańskiej

4

Miodowa (Halicka –Siedleckiego)

128

połączenie z Siedleckiego, alternatywa dla Starowiślnej –Kazimierz-Hala Targowa

4

Bożego Ciała

334

alternatywa dla Krakowskiej, spokojne połączenie Placu Wolnica z Dietla

4

Batorego

347.46

alternatywa dla I i II obwodnicy wraz z ciągiem Michałowskiego –Dolnych Młynów

4

Studencka

180

alternatywa dla zatkanej Krupniczej, wyjazd z VLO (dużo rowerzystów zmierzających na wschód)

3

Józefa

413

połączenie Szerokiej z Krakowską

3

Szeroka

42

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego na Kaziemierzu

3

Szlak

od Długiej do Łobzowskiej

3

Augustiańska

373

zlikwidowany w 2010

2

Poselska

194

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego w Starym Mieście

2

Węgłowa

70

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego na Kaziemierzu

2

Estery

217

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego na Kaziemierzu

2

Warszauera

103

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego na Kaziemierzu

2

Izaaka

53

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego na Kaziemierzu

2

Reformacka

128.27

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego w Starym Mieście

2

Pijarska

440.92

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego w Starym Mieście

2

Cybulskiego

142.1

skomunikowanie Garncarskiej i Wenecji

2

Garncarska

394.06

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego w Starym Mieście

2

Helclów

301

usprawnienie ruchu rowerowego, uspokojenie ruchu, uporządkowanie parkowania

2

Jabłonowskich

323.64

usprawnienie ruchu rowerowego, uspokojenie ruchu, uporządkowanie parkowania

2

Kapucyńska

92.09

usprawnienie ruchu rowerowego, uspokojenie ruchu, uporządkowanie parkowania

2

Michałowskiego

212.16

połączenie z Batorego i dalej Łobzowską

2

Pędzichów

354.51

skrót z Krowoderskiej na Szlak

2

Jakuba

220.43

usprawnienie i promocja ruchu rowerowego na Kaziemierzu

2

Mała

73.83

można ominąć spory kawałek jazdy Zwierzyniecką

Zielony: zalegalizowany ruch pod prąd
Czerwony: propozycje ZIKiT

A może bardziej odważnie?
Obecny projekt inspirowany jest rewolucyjnym projektem 
sektorowej organizacji ruchu z 2002 roku. Nie miałbym nic przeciwko by więcej elementów z tamtego projektu trafiło do obecnej koncepcji. W końcu walczymy o czystsze powietrze i wydajny transport publiczny!

Zwiększamy, czy zmniejszamy atrakcyjność centrum?
Radny Wojciech Wojtowicz martwi się, że postulowane zmiany negatywnie wpłyną na w 100 tys. osób pracujących w centrum i na przedsiębiorców. Radny zamiast tego proponuje ułatwianie przejazdu samochodem. Autocentryczne poglądy stoją w sprzeczności z rzeczywistością: obecnie do centrum miasta większość pracowników dociera komunikacją zbiorową. Gdyby mieli dojechać samochodami to gdzieś trzeba byłoby zaparkować ponad 80 tysięcy aut (przy napełnieniu 1,2 osoby/auto)! Zmiany proponowane przez ZIKiT są korzystne dla zdecydowanej większości użytkowników śródmieścia! Mamy obowiązek poprawić warunki dojazdu do i przez centrum dla setek tysięcy pasażerów komunikacji zbiorowej, co przełoży się na dalszy wzrost liczby pasażerów, a w konsekwencji uczyni centrum bardziej atrakcyjnym i zwiększy liczbę klientów tutejszego biznesu. Czy w imię tego, że paru kierowców nie chce jeździć na około mamy prawo utrzymywać skandalicznie niską prędkość komunikacyjną tramwajów w śródmieściu?

Dobowe potoki pasażerów w komunikacji tramwajowej na odcinkach przyległych do węzła przesiadkowego Teatr Bagatela

Dobowe potoki pasażerów w komunikacji tramwajowej na odcinkach przyległych do węzła przesiadkowego Dworzec Główny

Dobowe potoki pasażerów w komunikacji tramwajowej na odcinkach przyległych do węzła przesiadkowego Basztowa LOT
foto: dr inż. Marek Bauer

Przykład z Francji
Przy skupieniu dużej liczby miejsc pracy w jednym miejscu transport publiczny to jedyne rozwiązanie. Spójrzmy na przykład 
La Défense, czyli nowoczesnej dzielnicy biurowo-wystawienniczo-mieszkalno-handlowej w aglomeracji Paryskiej, we Francji. Wśród 150 tys. pracowników odsetek przyjeżdżający autami wynosił: 17 % w 1998 i13% w 2006, a więc jest niski i spada. Resztę obsługuje się w większości transportem publicznym! Co więcej w najbliższej dekadzie planuje się przyrost liczby pracowników o 40 tys i w związku z tym przewiduje się dalszą poprawę funkcjonowania transportu publicznego! Nikt tu nie myśli o hektarach parkingów, tunelach i estakadach dla aut. Jeśli chcemy zrewitalizowanego śródmieścia musimy zadbać o lepszy transport publiczny, a nie osiągniemy poprawy bez ograniczeń dla aut, które spowalniają komunikację zbiorową.

Dłuższa droga dla aut = mniej aut i spalin
Kierowcy lubią się odgrażać, że teraz pojadą na około i spalą więcej spalin. Oczywiście część tak zrobi, ale większość osób ceniących swój czas zrezygnuje z podróży autem na rzecz bardziej konkurencyjnych form transportu, bo człowiek zawsze wybiera to co najbardziej optymalne. 
Nigdy nie słyszałem by to Amsterdam był najbardziej zanieczyszczonym miastem Europy, a to tutaj przez to, że podróż samochodem to nieustanne kluczenie większość mieszkańców wybiera łatwiejszą podróż rowerem, czy komunikacją zbiorową. Z drugiej strony: im więcej ułatwień dla aut tym większe zanieczyszczenie, bo coraz więcej osób chce jeździć samochodami. Doskonałą ilustracją tego zjawiska jest np. Los Angeles, bo otyłości nie da się zwalczyć przez zjadanie kolejnych porcji tłuszczu. Zrozumiał to ZIKiT, zrozumiał Prezydent Majchrowski i w większości dziennikarze. Czy podczas konsultacji zaakceptuje to także społeczeństwo?

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/04/12/zmiany-wg-zikit-zyska-komunikacja-miejska-ale-rowerzysci-niekoniecznie/