Zmiana charakteru, rewitalizacja i uspokojenie ruchu ulicy Krupniczej w Krakowie
Zmiana charakteru, rewitalizacja i uspokojenie ruchu ulicy Krupniczej w Krakowie
W 2011 roku narodził się pomysł rewitalizacji przestrzeni ulicy Krupniczej. Głównymi przesłankami, które przyświecały pomysłodawcom Nowej Krupniczej, był obecny stan ulicy Krupniczej, pozbawionej przestrzeni do ludzkiej aktywności, zapchanej samochodami, pozbawionej uroku i spokoju, a przede wszystkim niebezpiecznej dla niechronionych uczestników ruchu –czytamy na I bike Kraków
Ulica Krupnicza jest jednym z ważniejszych, bardzo intensywnie wykorzystywanych ciągów pieszych i rowerowych w Krakowie, łączącym ścisłe centrum Krakowa z obszarem miasteczka studenckiego, licznych uczelni (między innymi Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego, Uniwersytetu Rolniczego) czy obiektów powiązanych z nauką (Biblioteka Jagiellońska, Auditorium Maximum) zlokalizowanych w rejonie ulic: Ingardena, Oleandry, Reymonta, Krupniczej. Obszar ten, z uwagi na liczbę szkół, uczelni i innych instytucji publicznych jest dużym generatorem ruchu pieszego.
Ulica Krupnicza łączy ponadto obszar Starego Miasta z jednym z ważniejszych terenów zielonych w Krakowie –Parkiem Jordana, co wpływa korzystnie na realizację potrzeb rekreacyjno-wypoczynkowych mieszkańców ścisłego centrum Krakowa, a także turystów.
Ulica Krupnicza to również wiele obiektów użyteczności publicznej (szpital), instytucji kultury (dwa teatry –Teatr Bagatela oraz Teatr Groteska, siedziby muzeów lub ich oddziały).
W ostatnich latach na ulicy pojawiają się liczne kawiarnie, pizzerie, restauracje, sklepy z żywnością naturalna i inne lokale pasujące do charakteru ulicy, tworzące i wpływające na jej klimat.
Piękna, tętniąca życiem i gwarem ludzi, z dużą ilością zieleni, eleganckimi elementami małej architektury i przestrzenią otwartą dla pieszych, mieszkańców oraz turystów odwiedzających nasze miasto, to wizja ulicy, do której obywatele Krakowa mają prawo. Jest to –naszym zdaniem –w pełni realna, możliwa do realizacji w krótkim okresie czasu wizja ulicy, która przez całe dziesiątki lat nie służyła przecież jako parking, a ludzie nie byli zepchnięci na wąskie chodniki!! Ulica Krupnicza może i powinna stać się wizytówką Krakowa i być przykładem połączenia wszelkich funkcji miejskich z ochroną przestrzeni, urządzoną na nową zielenią, pięknymi drzewami, a przede wszystkim z uspokojeniem ruchu samochodowego.
W związku z powyższym zaprosiliśmy Radę i Zarząd Dzielnicy do wspólnego podjęcia działań mających na celu szeroko pojętą rewitalizację przestrzeni ulicy KRUPNICZEJ.
Plan rewitalizacji ulicy Krupniczej nazwaliśmy hasłem: Projekt Nowa Krupnicza.
Zgodnie z celem Projektu Nowa Krupnicza –rewitalizacja przestrzeni powinna objąć całą ulicę: od skrzyżowania z ulicą Karmelicką (węzeł Teatr Bagatela) do skrzyżowania z ulicą Ingardena (tj. wraz z przekroczeniem alei Mickiewicza). Zmiany na ulicy Krupniczej proponujemy wprowadzać w III etapach, według poniższego zestawienia.
Proponowany ETAP rewitalizacji:I etap
Proponowane działania i rozwiązania w pierwszej kolejności (bezinwestycyjne, niewielkim nakładem finansowym, bez konieczności remontu i przebudowy):
Odcinek ulicy Krupniczej: od ul. Karmelickiej do ul. Loretańskiej:
Zmiana organizacji ruchu, w tym:
a) Oznakowanie jako strefa zamieszkania,
b) Wprowadzenie nowych elementów małej architektury,
c) Ograniczenie parkowania pojazdów
d) Utworzenie co najmniej jednego parkingu rowerowego (tj. wstawienie stojaków rowerowych w jezdni jako elementu uspokojenia ruchu na ulicy)
Odcinek ulicy Krupniczej: od ul. Loretańskiej do ul. Dolnych Młynów:
Zmiana organizacji ruchu, w tym:
a) Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego z kontrapasem rowerowym,
b) Ograniczenie liczby miejsc parkingowych po jednej stronie ulicy
Proponowane działania inwestycyjne w dalszej kolejności (inwestycyjne, wymagające większych nakładów finansowych):
Odcinek ulicy Krupniczej: od ul. Karmelickiej do ul. Loretańskiej:
Przebudowa ulicy, w tym między innymi:
a) Wprowadzenie nowych elementów małej architektury,
b) Przekształcenie w elegancki pasaż pieszy –ulica z jednym poziomem jedni (likwidacja chodników i krawężników)
c) Postój pojazdów ograniczony wyłącznie do służb technicznych i zaopatrzenia w wybranych miejscach i w określonych godzinach
d) Brak możliwości parkowania na ulicy przez samochody indywidualne
e) Dopuszczony (bez ograniczeń) dojazd mieszkańców do garaży i miejsc postojowych na terenie posesji –w podziemiach i oficynach kamienic
Odcinek ulicy Krupniczej: od ul. Loretańskiej do ul. Dolnych Młynów:
Przebudowa ulicy, w tym między innymi:
a) wprowadzenie nowych elementów małej architektury,
b) Poszerzenie chodników
Proponowany ETAP rewitalizacji:II etap
Odcinek ulicy Krupniczej: od ul. Dolnych Młynów do ul. Skarbowej:
Proponowane działania i rozwiązania w pierwszej kolejności (bezinwestycyjne, niewielkim nakładem finansowym, bez konieczności remontu i przebudowy):
Zmiana organizacji ruchu, w tym:
a) Zawężenie przekroju ulicy w celu poprawy bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ulicy przy użyciu elementów małej architektury i środków inżynierii ruchu (bez przebudowy ulicy)
b) Wstawienie stojaków rowerowych w jezdni jako elementu uspokojenia ruchu
Proponowane działania inwestycyjne w dalszej kolejności (inwestycyjne, wymagające większych nakładów finansowych):
Przebudowa ulicy, w tym między innymi:
a) Wprowadzenie nowych elementów małej architektury,
b) Znaczne poszerzenie chodników i zawężenie jezdni ulicy w celu uspokojenia ruchu
c) Nasadzenie drzew i krzewów, urządzenie większej ilości zieleni,
Proponowany ETAP rewitalizacji:III etap
Odcinek ulicy Krupniczej: od ul. Skarbowej do al. Mickiewicza i do ul. Ingardena (tj. wraz z przekroczeniem alei do wlotu ulicy Ingardena):
Proponowane działania i rozwiązania w pierwszej kolejności (bezinwestycyjne, niewielkim nakładem finansowym, bez konieczności remontu i przebudowy):
Zmiana organizacji ruchu, w tym:
a) Likwidacja parkowania na chodnikach –ewentualne utworzenie miejsc postojowych na jezdni
b) Wstawienie stojaków rowerowych w jezdni w rejonie Auditorium Maximum jako elementu uspokojenia ruchu
Proponowane działania inwestycyjne w dalszej kolejności (inwestycyjne, wymagające większych nakładów finansowych):
Przebudowa ulicy wraz ze skrzyżowaniem z aleją Mickiewicza, w tym między innymi:
a) Wyeliminowanie parkowania na chodnikach –ewentualne miejsca postojowe wygospodarowane wyłącznie z obecnej jezdni
b) Zawężenie jezdni ulicy w celu uspokojenia ruchu
c) Przebudowa skrzyżowania z aleją Mickiewicza –wraz z utworzeniem bezpośredniego przejazdu i drogi rowerowej przez aleję Mickiewicza na wzór przejazdów rowerowych i rozwiązań zastosowanych w ciągu ul. Smoleńsk –przecięcie al. Krasińskiego –Dunin-Wąsowicza
d) Nasadzenie nowych drzew i krzewów, urządzenie większej ilości zieleni,
WNIOSEK 1 do Rady i Zarządu Dzielnicy I –Stare Miasto
W pierwszej kolejności –jako najpilniejszy i najbardziej uzasadniony proponujemy wprowadzić etap I (bezinwestycyjny) na odcinku od skrzyżowania z ul. Karmelickądo Loretańskiej.
Parkujące na ww. odcinku ulicy Krupniczej samochody skutecznie utrudniają ruch pieszych. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc parkingowych i brak przejazdu (ulica Krupnicza jest zamknięta na wylocie w ul. Karmelicką) często dochodzi do blokowania ulicy przez samochody, które się wzajemnie klinują. Nagminnie zdarzają się sytuacje pogarszające komfort ruchu pieszego oraz zagrażające bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów. Intensywny ruch pieszych powoduje, że nie mieszczą się oni na chodnikach i z braku miejsca zmuszeni są wchodzić na jezdnię.
Obecna organizacja ruchu i dopuszczenie parkowania pojazdów po obu stronach ulicy powodują również zagrożenie bezpieczeństwa przeciwpożarowego: bardzo często dochodzi do blokowania wąskiego pasa jezdni przez samochody.
Należy więc dostosować funkcję ulicy do jej głównego użytkownika –pieszego, który jest obecnie traktowany jak intruz –spychany na wąskie chodniki. Nie da się pogodzić jednoczesnego intensywnego wykorzystania tej ulicy przez pieszych i użytkowników samochodów. Ulica jest ogólnodostępna dla pojazdów, a jedyna bariera, tj. strefa płatnego parkowania –nie spełnia już swojej funkcji.
WNIOSEK 2 do Rady i Zarządu Dzielnicy I –Stare Miasto
Wnioskujemy o podjęcie działań mających na celu wpisanie do budżetu Miasta Krakowa (planów budżetowych) na kolejne lata (2013 –2014), a następnie realizację zadania inwestycyjnego polegającego na rewitalizacji (przebudowie) ulicy Krupniczej.
Wnioskujemy o podjęcie debaty publicznej i otwartego konkursu architektonicznego dotyczącego rewitalizacji tego ważnego fragmentu miasta.
Wnioskujemy o podjęcie współpracy z Radą Miasta Krakowa oraz zarządcą drogi (ZIKiT-em), w celu szybkiego doprowadzenia do zmiany charakteru ulicy Krupniczej.
Z wyrazami szacunku, w imieniu nw. pozarządowych organizacji społecznych
Federacja Zielonych –Grupa Krakowska
Inicjatywa Kraków Miastem Rowerów
Stowarzyszenie na Rzecz Praw Pieszych
Krakowskie Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto
Polski Klub Ekologiczny –Okręg Małopolska