Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielone Mazowsze o warszawskim kontraruchu

infobike
09.01.2017 17:40

W 2016 roku kontraruch w Warszawie wprowadzono na 27odcinkach 23 ulic. Jak podkreśla Aleksander Buczyński z ZielonegoMazowsza o gonieniu liderów, takich jak Radom, czy Gdańsk, nie mamowy.

Kontraruch przekroczył linię Wisły

Czas na aktualizację kolejnego zewskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego – odsetkaulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Z niecoponad rocznym opóźnieniem prawie ukończony zostałprojekt Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu, któryw 2014 r. zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieściew głosowaniu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy zobacz>>>. W międzyczasie pojawiły się też pierwszeulice z kontraruchem na prawym brzegu Wisły, zarówno na PradzePółnoc jak i Południe (po 4 sztuki). Dłubie Ochota,pojedyncze przypadki odnotowaliśmy na Mokotowie, Woli i Białołęce.Usunęliśmy z listy jednak 3 ulice z Ursusa, któraw poprzedniej aktualizacji zobacz>>>zaliczyliśmy awansem jako prawie gotowe, tymczasemprzez rok nie udało się zdjąć folii z tabliczek ? czytamyna stronie internetowej Zielonego Mazowsza.

W sumie w 2016 r. kontraruch rowerowywprowadzono na 27 odcinkach 23 ulic. W tym samym czasie dwa razymniejszy Kraków zrobił 37 ulic. O gonieniu liderów, takichjak Radom zobacz>>> czy Gdańsk, nie ma mowy. Jeśli ubiegłorocznetempo zostanie utrzymane, to poziom Radomia Warszawa osiągniew 2039 r.

Przez długie lata słyszeliśmy, że wprowadzaniekontraruchu rowerowego w Warszawie blokują ogólnokrajoweprzepisy. W 2015 r. przepisy zostały zmienione poddyktando warszawskich urzędników, ale wdrażanie kontraruchu jakośnie ruszyło z kopyta. Może zatem problem nie leżyw przepisach, ale w niewydolności stołecznejadministracji?

Stan na 2017-01-07

61/551 (11%)

W Warszawie mamy 551 odcinków ulicjednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniuna co dziewiątej, a dokładniej na 61 z nich.

Lokalizacje ulicz kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień2017-01-07.

Nowe odcinkiw stosunku do aktualizacji z początku 2016 r. zobacz>>> to:

Drogi dlarowerów: 7 (+2)

– Polna (Waryńskiego – Jaworzyńska)

– Koszykowa (Mokotowska – al. Róż)

Kontrapasyrowerowe: 19 (+6)

– Kazimierzowska (Narbutta – Rakowiecka)

– Koszykowa (Mokotowska – pl. Konstytucji)

– 11 Listopada (Inżynierska – Targowa)

– Rzeszotarskiej

– Strumykowa (Ordonówny – Strumykowa)

– Targowa (Ratuszowa – plac Wileński)

Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym: 20 (+13 -2)

– Garibaldiego

– Kirasjerów

– Skoczylasa (Szanajcy – pl. Hallera)

– Emilii Plater (Wilcza – Nowogrodzka)

– Hoża (Poznańska – Chałubińskiego)

– Koszykowa (al. Róż – pl. Na Rozdrożu)

– Mokotowska (zjazd za Piękną – pl. 3 Krzyży)

– Nowogrodzka (Chałubińskiego – Emilii Plater)

– Nowogrodzka (Poznańska – Emilii Plater)

– Poznańska (Wspólna – Al. Jerozolimskie)

– Rozłucka (Turbinowa – Sygietyńskiego)

– Stanisława Augusta (St. Augusta 79 – Międzynarodowa)

– Widok (Marszałkowska – Krucza)

Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego: 15 (+6 -1)

– Antka Rozpylacza

– Bitwy pod Lenino

– Mianowskiego

– Mochnackiego (Filtrowa – Grójecka)

– Pługa

– Orszady (Kokosowa – Orszady)

Porównanie dzielnic

Porównanie liczby ulic jednokierunkowych i zkontraruchem w poszczególnych dzielnicach:

Dzielnica

ulic jednokierunkowych

ulic z kontraruchem rowerowym

%

Bemowo

18

0

0%

Białołęka

3

1

33%

Bielany

27

0

0%

Mokotów

70

2

3%

Ochota

53

9

17%

Praga Południe

71

4

6%

Praga Północ

24

4

17%

Rembertów

2

0

0%

Śródmieście

122

22

18%

Targówek

5

0

0%

Ursus

25

9

36%

Ursynów

7

4

57%

Wawer

9

0

0%

Wesoła

4

0

0%

Wilanów

8

0

0%

Włochy

19

2

11%

Wola

53

4

8%

Żoliborz

31

0

0%

Warszawa razem

551

61

11%

Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z więcej niż10 ulicami jednokierunkowymi, to ranking zaawansowania przedstawiasię następująco:

Miejsce

Dzielnica

ulic jednokierunkowych

ulic z kontraruchem rowerowym

%

1

Ursus

25

9

36%

2

Śródmieście

122

22

18%

3

Ochota

53

9

17%

4

Praga Północ

24

4

17%

5

Włochy

19

2

11%

6

Wola

53

4

8%

7

Praga Południe

71

4

6%

8

Mokotów

70

2

3%

9

Bemowo

18

0

0%

10

Bielany

27

0

0%

11

Żoliborz

31

0

0%

Liderem, mimo ubiegłorocznej zadyszki, pozostajeUrsus, w którym co trzecia ulica jednokierunkowa jest dostępnadla rowerów w obu kierunkach. W zasadzie łeb w łebidą Śródmieście, Ochota i Praga Północ, z dwa razygorszym wynikami. Pojedyncze przypadki kontraruchu możnazaobserwować we Włochach, na Woli, Mokotowie i PradzePołudnie. Niechlubny ogon rankingu stanowią Bemowo, Bielanyi Żoliborz z zerowymi jak dotąd osiągnięciami w tymzakresie.

Zobacz także

Przyjęta metodologia – systematyka kontraruchui podział ulic na odcinki: zobacz>>>

Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:

– dojazd z osiedli do centrum: zobacz>>>

– główne trasy w centrum: zobacz>>>

– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: zobacz>>>