Zielone Mazowsze o warszawskim kontraruchu
W 2016 roku kontraruch w Warszawie wprowadzono na 27odcinkach 23 ulic. Jak podkreśla Aleksander Buczyński z ZielonegoMazowsza o gonieniu liderów, takich jak Radom, czy Gdańsk, nie mamowy.
Kontraruch przekroczył linię Wisły
Czas na aktualizację kolejnego zewskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego – odsetkaulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Z niecoponad rocznym opóźnieniem prawie ukończony zostałprojekt Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu, któryw 2014 r. zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieściew głosowaniu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy zobacz>>>. W międzyczasie pojawiły się też pierwszeulice z kontraruchem na prawym brzegu Wisły, zarówno na PradzePółnoc jak i Południe (po 4 sztuki). Dłubie Ochota,pojedyncze przypadki odnotowaliśmy na Mokotowie, Woli i Białołęce.Usunęliśmy z listy jednak 3 ulice z Ursusa, któraw poprzedniej aktualizacji zobacz>>>zaliczyliśmy awansem jako prawie gotowe, tymczasemprzez rok nie udało się zdjąć folii z tabliczek ? czytamyna stronie internetowej Zielonego Mazowsza.
W sumie w 2016 r. kontraruch rowerowywprowadzono na 27 odcinkach 23 ulic. W tym samym czasie dwa razymniejszy Kraków zrobił 37 ulic. O gonieniu liderów, takichjak Radom zobacz>>> czy Gdańsk, nie ma mowy. Jeśli ubiegłorocznetempo zostanie utrzymane, to poziom Radomia Warszawa osiągniew 2039 r.
Przez długie lata słyszeliśmy, że wprowadzaniekontraruchu rowerowego w Warszawie blokują ogólnokrajoweprzepisy. W 2015 r. przepisy zostały zmienione poddyktando warszawskich urzędników, ale wdrażanie kontraruchu jakośnie ruszyło z kopyta. Może zatem problem nie leżyw przepisach, ale w niewydolności stołecznejadministracji?
W Warszawie mamy 551 odcinków ulicjednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniuna co dziewiątej, a dokładniej na 61 z nich.
Lokalizacje ulicz kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień2017-01-07.
Nowe odcinkiw stosunku do aktualizacji z początku 2016 r. zobacz>>> to:
– Polna (Waryńskiego – Jaworzyńska)
– Koszykowa (Mokotowska – al. Róż)
– Kazimierzowska (Narbutta – Rakowiecka)
– Koszykowa (Mokotowska – pl. Konstytucji)
– 11 Listopada (Inżynierska – Targowa)
– Rzeszotarskiej
– Strumykowa (Ordonówny – Strumykowa)
– Targowa (Ratuszowa – plac Wileński)
Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym: 20 (+13 -2)
– Garibaldiego
– Kirasjerów
– Skoczylasa (Szanajcy – pl. Hallera)
– Emilii Plater (Wilcza – Nowogrodzka)
– Hoża (Poznańska – Chałubińskiego)
– Koszykowa (al. Róż – pl. Na Rozdrożu)
– Mokotowska (zjazd za Piękną – pl. 3 Krzyży)
– Nowogrodzka (Chałubińskiego – Emilii Plater)
– Nowogrodzka (Poznańska – Emilii Plater)
– Poznańska (Wspólna – Al. Jerozolimskie)
– Rozłucka (Turbinowa – Sygietyńskiego)
– Stanisława Augusta (St. Augusta 79 – Międzynarodowa)
– Widok (Marszałkowska – Krucza)
Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego: 15 (+6 -1)
– Antka Rozpylacza
– Bitwy pod Lenino
– Mianowskiego
– Mochnackiego (Filtrowa – Grójecka)
– Pługa
– Orszady (Kokosowa – Orszady)
Porównanie dzielnic
Porównanie liczby ulic jednokierunkowych i zkontraruchem w poszczególnych dzielnicach:
Dzielnica |
ulic jednokierunkowych |
ulic z kontraruchem rowerowym |
% |
Bemowo |
18 |
0 |
0% |
Białołęka |
3 |
1 |
33% |
Bielany |
27 |
0 |
0% |
Mokotów |
70 |
2 |
3% |
Ochota |
53 |
9 |
17% |
Praga Południe |
71 |
4 |
6% |
Praga Północ |
24 |
4 |
17% |
Rembertów |
2 |
0 |
0% |
Śródmieście |
122 |
22 |
18% |
Targówek |
5 |
0 |
0% |
Ursus |
25 |
9 |
36% |
Ursynów |
7 |
4 |
57% |
Wawer |
9 |
0 |
0% |
Wesoła |
4 |
0 |
0% |
Wilanów |
8 |
0 |
0% |
Włochy |
19 |
2 |
11% |
Wola |
53 |
4 |
8% |
Żoliborz |
31 |
0 |
0% |
Warszawa razem |
551 |
61 |
11% |
Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z więcej niż10 ulicami jednokierunkowymi, to ranking zaawansowania przedstawiasię następująco:
Miejsce |
Dzielnica |
ulic jednokierunkowych |
ulic z kontraruchem rowerowym |
% |
1 |
Ursus |
25 |
9 |
36% |
2 |
Śródmieście |
122 |
22 |
18% |
3 |
Ochota |
53 |
9 |
17% |
4 |
Praga Północ |
24 |
4 |
17% |
5 |
Włochy |
19 |
2 |
11% |
6 |
Wola |
53 |
4 |
8% |
7 |
Praga Południe |
71 |
4 |
6% |
8 |
Mokotów |
70 |
2 |
3% |
9 |
Bemowo |
18 |
0 |
0% |
10 |
Bielany |
27 |
0 |
0% |
11 |
Żoliborz |
31 |
0 |
0% |
Liderem, mimo ubiegłorocznej zadyszki, pozostajeUrsus, w którym co trzecia ulica jednokierunkowa jest dostępnadla rowerów w obu kierunkach. W zasadzie łeb w łebidą Śródmieście, Ochota i Praga Północ, z dwa razygorszym wynikami. Pojedyncze przypadki kontraruchu możnazaobserwować we Włochach, na Woli, Mokotowie i PradzePołudnie. Niechlubny ogon rankingu stanowią Bemowo, Bielanyi Żoliborz z zerowymi jak dotąd osiągnięciami w tymzakresie.
Przyjęta metodologia – systematyka kontraruchui podział ulic na odcinki: zobacz>>>
Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:
– dojazd z osiedli do centrum: zobacz>>>
– główne trasy w centrum: zobacz>>>
– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: zobacz>>>
„