Zespół ds. mobilności rowerowej na Mazowszu
Mazowsze gościło zespół ds. mobilności rowerowej. Należą do niego oficerowie rowerowi z każdego województwa.
W mazowieckim spotkaniu wzięliudział przedstawiciele 12 województw oraz zaproszeni goście.
Zespół ds. mobilności rowerowej przy Konwencie MarszałkówWojewództw Rzeczypospolitej Polskiej jest forum konsultacyjnym i opiniodawczo‐doradczymdo spraw mobilności rowerowej.Jego zadaniem jest dyskusja, wymiana informacji, doświadczeń iwypracowywanie wspólnych projektów stanowisk Konwentu Marszałków Województw RPw sprawach związanych z rozwojem mobilności rowerowej, w tym turystykirowerowej. Ma na celu usystematyzowanie zagadnień związanych z rozwojem ruchurowerowego w Polsce.
Członków Zespołu powitała Alicja Sokołowska zastępca wójtaGminy Nieporęt oraz Krzysztof Knyż – pełnomocnik Marszałka Województwa Mazowieckiegods. komunikacji rowerowej, czyli mazowiecki oficer rowerowy, pełniący jednocześniefunkcję Przewodniczącego Zespołu.
Wójt Sokołowska przedstawiła uczestnikom posiedzeniainformację o istniejącej na terenie gminy Nieporęt sieci dróg rowerowych –łącznie ponad 100 km. Poinformowała także o najbliższych planach budowy nowych,pełnowymiarowych odcinków dróg rowerowych w ramach ZIT (w tym odcinków nawałach przeciwpowodziowych – wzdłuż Kanału Królewskiego/Żerańskiego).
W trakcie dwudniowego posiedzenia omawiano i opracowywanopropozycję przebiegu krajowej sieci tras rowerowych w oparciu o trasymiędzynarodowe oraz regionalne i ponadregionalne. Pracowano nad propozycjąunifikacji numeracji dróg rowerowych ponadgranicznych, krajowych, wojewódzkichoraz regionalnych i tematycznych. Zdecydowano o konieczności ujednoliceniaoznakowania informacyjnego dotyczącego np. miejsc wypoczynku, noclegów,agroturystyki, aptek, warsztatów mechanicznych, sklepów itp. Dotyczy toszczególnie znaków znajdujących się w pobliżu regionalnych czy tematycznychmiejsc atrakcyjnych turystycznie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
O wałachi wypożyczalniach
Zespół pracował też nad stanowiskiem dotyczącymwykorzystania wałów przeciwpowodziowych dla turystyki rowerowej ze względu napowtarzające się problemy we współpracy z Wodami Polskimi. Poruszono takżetemat dostępności przewozów rowerów w publicznych środkach transportu.Zaproszeni Goście (Nextbike Polska S.A.) przedstawili też informację na tematobecnego rozwoju sieci roweru miejskiego w Polsce (budowy nowych stacji) wewspółpracy z samorządami miast i gmin zlokalizowanych wokół dużych aglomeracji(w tym Warszawy). Mówiono też o włączeniu „roweru miejskiego” w ramach rozwojudróg rowerowych budowanych ze środków UE, w tym środków przeznaczonych nainwestycje realizowane w ramach ZIT.
Jak to jest w praktyce…
Oficerowie rowerowi (przedstawiciele Marszałków WojewództwRP) postanowili też osobiście sprawdzić trasy rowerowe – zarówno najnowsze,nowoczesne trasy rowerowe wzdłuż istniejących ciągów komunikacyjnych, jak i tepołożone w ciągach komunikacyjnych z całotygodniowym dużym natężeniem ruchurowerowego, podczas budowy których nie uwzględniono rosnącej liczbyrowerzystów. Były to trasy m.in. od strony Jeziora Zegrzyńskiego, odcinkaBugo-Narwi i Kanału Królewskiego (z pokładu statku), ale też od strony lądu.
Na kolejnych posiedzeniach zespół, poza pracą bieżącą, przystąpi do opracowywania końcowych stanowisk, wniosków, postulatów w zakresieproblematyki omawianej w trakcie spotkania plenarnego.
„