Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Szanujemy wyniki konsultacji społecznych. Będą one podstawą rozbudowy systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego
P {}
W felietonie poznańskiego dodatku do „Gazety Wyborczej”pt. „Miasto pyta na niby”z dnia 4 kwietnia 2014 r. pada wiele sugestii, z których główną jest wskazanie na przeprowadzanie fasadowych konsultacji społecznych w sprawie rozbudowy systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego. Konsultacji, których wyniki –w domyśle –nie zostaną uwzględnione podczas podejmowania ostatecznych decyzji. Są to sugestie nieprawdziwe. Wyniki konsultacji są dla Zarządu Transportu Miejskiego podstawową wytyczną do rozbudowy sieci PRM w 2014 roku. Szanujemy opinię mieszkańców. Stąd poniższa polemika z tekstem Red. Agnieszki Gulczyńskiej –pisze Bartosz Trzebiatowski Rzecznik Prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu
W pełni zgadzam się z Red. Gulczyńską, że teraz jest szansa na zrobienie sensownej sieci rowerów miejskich, która wykroczy poza ścisłe centrum. Dokładnie taki jest cel Miasta Poznania i Zarządu Transportu Miejskiego, który krok po kroku realizujemy. Gdybyśmy tego nie robili, nie istniałby powód powstania felietonu.
Dzięki rozbudowie Poznańskiego Roweru Miejskiego, jeszcze bardziej niż dotychczas spełni on swoją rolę i stanie się jedną z opcji dojazdu do pracy, szkoły. Natomiast z zarzutami dotyczącymi „konsultacji na niby”, „braku spójnego myślenia o transporcie”, nieracjonalnego doboru potencjalnych 18 stacji oraz ze stwierdzeniem, że „ZTM podważa to, co sam ustalił i zaproponował”, zgodzić się nie sposób. Są to tezy nieprawdziwe.
W momencie typowania potencjalnych 18 lokalizacji do wyboru w konsultacjach, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu brał pod uwagę spójność systemu i możliwości finansowe, ale przede wszystkim wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Badania potwierdzają coraz większe wykorzystanie roweru miejskiego jako alternatywnego środka transportu, co cieszy, ale wymaga systematycznej rozbudowy systemu w celu stworzenia jeszcze większych możliwości. Tegoroczna rozbudowa PRM jest właśnie modelowym przykładem spójnego myślenia o transporcie, realizacji potrzeb i postulatów użytkowników tegoż transportu.
Potencjalnych 18 lokalizacji nie zostało „wziętych z kapelusza”–jak pisze Red. Gulczyńska – tylko między innymi z wskazań mieszkańców podczas zgłaszania projektów do Budżetu Obywatelskiego czy zgłoszeń Rad Osiedli. Zostały one dobrane w racjonalny i sensowny sposób, tak żeby w przyszłości umożliwić dalszą rozbudowę systemu.
Sugerowanie – choćby poprzez tytuł „Miasto pyta na niby”- że lokalizacje nowych stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego będą zupełnie inne od tych, na które głosowali uczestnicy konsultacji, jest nieprawdą. Rekomendacje mieszkańców wyrażone w konsultacjach społecznych są dla Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu niezwykle cenną wskazówką. Szanujemy ten głos. Większość wskazań lokalizacji z konsultacji zostanie zrealizowanych, choć niektóre mogą ulec niewielkim zmianom z uwagi na konieczność uwzględnienia uzgodnień dokonywanych z innymi miejskimi jednostkami, np. Miejskim Konserwatorem Zabytków. Każda z lokalizacji musi bowiem posiadać niezbędną zgodę i pozwolenie gestora danego terenu, dlatego ZTM Poznań o takie zgody zwrócił się równolegle z przekazaniem lokalizacji do głosowania podczas konsultacji. Zależało nam na jak najszybszym przeprowadzeniu całej –wymaganej prawem –procedury. Im szybciej zostanie ona zakończona, tym wcześniej i dłużej użytkownicy będą mogli korzystać z nowych stacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bartosz Trzebiatowski
Rzecznik Prasowy
Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu