Zaprezentują projekt tras rowerowych na Śląsku
We wtorek, 26 czerwca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropoliaprzedstawi wstępne założenia metropolitalnych tras rowerowych,do których mieszkańcy do 25 lipca będą mogli zgłaszaćpropozycje. Efektem będzie uzgodniony dokument: StudiumMetropolitalnych Tras Rowerowych.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja- mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzesza 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałychłącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy zajmuje sięm.in. transportem publicznym.
Przedstawiciele Metropolii akcentują, że uważają rower zaistotny element systemu transportowego. Z początkiem kwietniaorganizacja powołała oficera rowerowego; został nim MarcinDworak – b. dziennikarz i koordynator projektu dróg rowerowychw należącym do GZM Będzinie.
Dworak, jako oficer rowerowy, ma współpracować zorganizacjami pozarządowymi i środowiskiem rowerzystów,popularyzować ten środek transportu, pracować nad koncepcją RoweruMetropolitalnego, a także m.in. zaktualizować standardy dotycząceinfrastruktury rowerowej, czyli dokumentu przygotowanego kilkalat temu przez protoplastę Metropolii – Górnośląski ZwiązekMetropolitalny.
Od czasu powołania oficer przygotował już zarysy tych zadań, atakże szkic studium tras, wyznaczającego najważniejsze ciągikomunikacji rowerowej w GZM. „Za nami pierwszy etap pracnad projektem Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych, gotowesą już jego najważniejsze założenia. Teraz chcemy uzupełnić jeo opinie tych, którzy z tras rowerowych będą korzystać„- zapowiedział Dworak.
„Dlatego już teraz chcemy zaprezentować wersję robocząnaszego opracowania i poprosić mieszkańców, aby nanieśli na niąrównież własne propozycje zmian. Podczas wtorkowego spotkaniauczestnicy dowiedzą się, jak zalogować się na platformę (…) izaznaczyć na niej swoje sugestie. Na ich wprowadzenie będziemyczekać do 25 lipca” – zasygnalizował oficer.
Spotkanie odbędzie się we wtorkowe popołudnie w katowickiejsiedzibie GZM. Przedstawiciele Metropolii sygnalizują, że wersjarobocza studium tras powstaje na bazie dokumentu opracowanego takżejuż wcześniej przez zlikwidowany wraz z utworzeniem MetropoliiGórnośląski Związek Metropolitalny.
W 2014 r. dawny związek samorządów udostępnił łącznie trzydokumenty: wskazówki i rozwiązania dot. ujednolicenia polityki iinfrastruktury rowerowej, studium systemu tras rowerowychdla samorządów tamtego związku, a także analizę możliwościuruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych pod jegoszyldem.
W 2016 r. woj. śląskie i Górnośląski Związek Metropolitalnypodpisały deklarację ws. realizacji wspólnej polityki rowerowej.W następnym roku województwo i dawny GZM przyjęły jednolitestandardy rozwoju infrastruktury rowerowej w całymwojewództwie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W latach 2016-2017 woj. śląskie przeprowadziło na tej podstawieaudyt wybranych, nieużywanych tras kolejowych w regionie pod kątemich przydatności i możliwości ewentualnego wykorzystania przybudowie nowych dróg rowerowych. Spośród ok. tysiącakilometrów takich tras do sprawdzenia wybrano 16 odcinków w różnychczęściach województwa, liczących łącznie ok. 280 km.
W ostatnich dniach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropoliaprowadziła nabór do tzw. dialogu technicznego dotyczącegoplanowanego systemu Roweru Metropolitalnego. Zgodnie zdeklaracjami przedstawicieli GZM Rower Metropolitalny,ruszy wiosną 2019 r. Pierwszym krokiem będzie dialog techniczny zm.in. operatorami systemów rowerów miejskich, ekspertami,specjalizującymi się w tematyce rowerowej czyprzedstawicielami organizacji rowerowych.
Po przeprowadzeniu dialogu urząd metropolitalny przeanalizujekilka wariantów, a następnie wybierze optymalny, który zostanieodzwierciedlony w założeniach przetargowych. Chodzi m.in. okwestie, czy Metropolia powinna kupić własne rowery i wybraćoperatora, czy też powierzyć zewnętrznej firmie całośćrealizacji systemu. Określone mają zostać: liczba rowerów wsystemie, ich rodzaje, możliwość wykorzystania Śląskiej KartyUsług Publicznych, ewentualnie całoroczne funkcjonowanie systemuczy możliwości wypożyczania i zwracania rowerów.
Zgodnie z wcześniejszymi sygnałami przedstawicieli GZM,kluczowym założeniem jest, aby jednym rowerem można byłoprzemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczającgo w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilkaistniejących w części miast GZM systemów rowerów miejskichobsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.(PAP)
„