Założenia, standardy i plany rowerowe Bełchatowa

infobike
07.02.2013 23:12

Założenia, standardy i plany rowerowe Bełchatowa

 herbbelchatow_760

Jakie są cele, które chce zrealizować Bełchatów w kwestii polityki rowerowej, jakie standardy rowerowe planuje wprowadzić oraz jakie plany rowerowe planuje wykonać dowiadujemy się z tekstu opublikowanego na stronie Urzędu Miejskiego w Bełchatowie

 

Zadania, które zostały zrealizowane w poprzednich latach:

·         ul. Lipowa – 500 m (III etap);ciąg dalszy przebudowy drogi krajowej nr 8 w kierun­ku granic miasta. planowane zakończenie inwestycji lata 2006-2007;

·         ul. Włókniarzy (droga krajowa nr 8) – 1000 m;zaadaptowanie istniejące­go chodnika dla potrzeb ruchu rowerowego;wprowadzenie nowego oznakowania oraz likwidacja barier architektonicznych;

·         ul. Wojska Polskiego – 900 m;budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 484 w kierunku elektrowni i kopalni oraz dwóch największych ośrodków wypoczynkowych w regionie;docelowe połączenie z siecią dróg rowerowych w gminie Kleszczów;zadanie skoordynowane jest z budową 6 km odcinka drogi rowerowej do ośrodka wypoczynkowe­go SŁOK;

·         ul. Staszica – 700 m;budowa ciągu pieszo – rowerowego na odcinku ul. Budryka-1 Maja.
modernizacja nawierzchni ciągu pieszo –rowerowego przy ul. Armii Krajowej (wymiana uszkodzonych płytek betonowych)

·         budowa dalszego etapu ciągu pieszo-rowerowego na ul. Południowej (do granic miasta) –dł. 500 m.

 

Łączna długość ciągów pieszo rowerowych i wydzielonych dróg rowerowych: 3.600 m. W efekcie na terenie Bełchatowa istnieje około 10 km zrealizowanych inwestycji „prorowerowych”oraz 16 km leśnych tras rowerowych.

 

Cała koncepcja obejmuje budowę około 35-40 km wydzielonych dróg rowerowych i ciągów pieszo-jezdnych na terenie miasta oraz wzrost udziału liczby rowerzystów do około 3-5 proc. do 2010 roku w całkowitym ruchu kołowym na terenie miasta. Ponadto zakłada się montaż dodatkowych stojaków na rowery, które już teraz znajdują się przy większości urzędów administracji publicznej, placówkach służby zdrowia oraz szkołach.

Odrębnym przedsięwzięciem, na razie na etapie planowania, jest program rewitalizacji centrum miasta – zadanie pilotażowe w skali kraju. W terenie rewitalizowanym podstawową modyfikacją będzie stopniowa zmiana organizacji ruchu z dwukierunkowego na jednokierunkowy, zwiększenie ilości miejsc parkingowych w pasach drogowych ulic istniejących oraz wybudowanie na terenie rewitalizowanym systemu dróg rowerowych. Kolejnym ważnym elementem będzie wyłączenie z ruchu drogo­wego placu Narutowicza w celu wytworzenia rynku – centralnego placu miejskiego. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego w centrum spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa, zwiększy płynność ruchu. Wyeliminuje też potoki ruchu o charakterze przypadkowym, dla których centrum nie jest celem. Ważnym elementem zmian będzie wprowadzenie komunikacji pieszej i rowerowej w tereny dotąd niezagospodarowane, stanowiące obecnie zaplecza centrum.

Cele szczegółowe:

·        utworzenie strefy ruchu zwolnionego;

·        zadeklarowanie centrum jako strefy pieszo-rowerowej;

·        regulacja i uporządkowanie (ujednolicenie) zarządu nad ciągami komuni­kacyjnymi w centrum, który wzmocni szansę wprowadzenia zwartego, wie­loletniego systemu organizacji komunikacji w centrum;

·        wytworzenie centralnego placu o charakterze „rynku miejskiego’;

·        eliminacja z centrum ruchu o charakterze ponadlokalnym;

·        organizacja płatnej strefy parkowania (środki pochodzące z korzystania ze strefy przeznaczane będą na rozwój parkingów i poprawę stanu technicz­nego układu komunikacyjnego w obszarze podlegającym rewitalizacji);

·        wyparcie poprzez system „spowolnień i utrudnień’ ruchu miejskiego lokal­nego, dla którego celem nie jest centrum na małą obwodnicę miejską;

·        znalezienie terenów pod parkingi, które zaspokoją potrzeby centrum w tej materii;

·        parkingi – realizacja i wydzielenie miejsc parkingowych w już istniejących pasach drogowych ulic: Kościuszki, Mielczarskiego, Bawełnianej, 1 Maja;centrum jest jednostką zurbanizowaną – w większości pasy drogowe są obudowane, poszerzenie pasów drogowych przy obecnej organizacji ru­chu i zwiększającej się

·        przebudowa układu komunikacyjnego, zgodnie z założeniami po ko­rektach wprowadzonych w wyniku symulacji;projekt zakłada stworze­nie ruchu jednokierunkowego na ulicach: Kościuszki, Pabianickiej (na odcinku od 1 Maja do Mielczarskiego), Bawełnianej, Okrzei (na odcin­ku od 1 Maja do Kwiatowej) i 1 Maja, wprowadzenie ruchu dwukierun­kowego na ulicy 19 Stycznia

·        dojazd tylko do posesji i dla dostaw, ruch dwukierunkowy na ulicy Fabrycznej;

·        we wszystkich pasach ulic, w któ­rych wprowadzony ma być ruch jednokierunkowy, generowana jest re­zerwa terenu umożliwiająca małymi nakładami wprowadzenie równo­ległych do osi jezdni parkingów oraz ścieżek rowerowych.

 

Jednym z sukcesów rozpoczętego programu „roweryzacji’ jest współ­praca z pozostałymi zarządcami dróg na terenie Bełchatowa, dzięki której podnoszony jest poziom bezpieczeństwa na wszystkich drogach w mieście – efekt szczególnie istotny dla mieszkańców.

Niezwykle istotnym elementem w całej kampanii jest również systema­tycznie prowadzona konsultacja społeczna z przedstawicielem środowiska rowerowego w mieście – Stowarzyszeniem Załoga Rowerowa ZGRZYT. Dzię­ki zgłaszanym uwagom oraz sugestiom możliwa jest realizacja zadań wszę­dzie tam, gdzie są one najbardziej potrzebne, a co za tym idzie, stosowane rozwiązania nie zawierają błędów popełnianych wcześniej (m.in. wyelimino­wanie kostki fazowanej jako materiału nierównego z punktu widzenia rowe­rzystów, określanie minimalnych promieni łuków, przy których rowerzyści mogą pokonywać je bezpiecznie itd).

 

Źródło: http://www.belchatow.pl/strona-2499-zalozenia_standardy_i_plany.html