Zaległe projekty rowerowe z budżetu partycypacyjnego w Warszawie

infobike
16.01.2017 18:01

Zakończył się rok 2016, w którym powinnybyć wykonane projekty do budżetu partycypacyjnego wybranew głosowaniu w czerwcu 2015 r. Lista zaległościobejmuje obecnie 25 odcinków dróg dla rowerów, pasy rowerowe na 35ulicach, kontraruch na 99 ulicach oraz 11 innych usprawnieńrowerowych ? pisze Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza.

Już 34 zaległe projekty rowerowe z budżetupartycypacyjnego

Od końca drogi dla rowerów w al. Ujazdowskich dopoczątku strefy ograniczonego ruchu na Nowym Świecie brakuje 500 m.Już dwa razy, w 2014 i 2015 r. w budżeciepartycypacyjnym wygrały projekty łatające tę lukę. Żaden niedoczekał się realizacji.

Wyspa osłaniająca przejście dla pieszych przy ZOO tojeden z dwóch elementów jakie zrealizowano przez 18 miesięcyod głosowania z wycenionego na 531 tysięcy złprojektu Bezpieczne przejścia dla pieszych i rozwój siecitras rowerowych na Pradze (drugi to kontrapas na Rzeszotarskiejzrealizowany przy okazji budowy sygnalizacji świetlnej). Katalogowykoszt tej wyspy to 5400 zł + VAT.

Do tego należy doliczyć koszty oznakowaniatabliczką „Zrealizowano z budżetu partycypacyjnego”.

Niedawno z nieco ponad rocznym opóźnieniemprawie ukończony zobacz>>> został projekt Kontrapasy dla roweróww Śródmieściu, który w 2014 r. zajął 1. miejscew dzielnicy Śródmieście w głosowaniu do budżetupartycypacyjnego dzielnicy zobacz>>>. Nie oznacza to jednak, że nadrobiliśmy w tensposób zaległości w realizacji projektów z budżetupartycypacyjnego. Przeciwnie, zaległości właśnie sporo urosły,bo skończył się rok 2016, w którym powinny być zrealizowaneprojekty przegłosowane w czerwcu 2015 r.

Miasto zajęte jest reklamowaniem kolejnej, czwartejedycji budżetu partycypacyjnego, a my zapraszamy na krótkiprzegląd tego, co powinno być już gotowe z dwóch pierwszych.Żeby nie przynudzać, ograniczymy się do projektów rowerowych.Doliczyliśmy się aż 170 zaległych elementów infrastrukturyrowerowej z 34 zwycięskich projektów! Nie uwzględniliśmyw tym odcinków, na których już się rozpoczęła budowaw terenie (np. droga dla rowerów na Batorego).

Budżetpartycypacyjny na rok 2015

Projekty składane były w lutym 2014 r.,głosowanie odbyło się w czerwcu 2014 r., a realizacjapowinna zakończyć się do grudnia 2015 r. Do dzisiaj niezrealizowano 6 odcinków dróg dla rowerów, 2 przejazdów dlarowerzystów, pasów rowerowych na 13 ulicach i kontraruchu na15 ulicach z 7 zwycięskich projektów:

– pasy rowerowe na Nowym Świecie od pl. Trzech Krzyżydo ronda de Gaulle'a (2282 głosy, 3. miejsce w dzielnicyŚródmieście zobacz>>>)

– droga dla rowerów wzdłuż Połczyńskiej (1908głosów, 4. miejsce w dzielnicy Bemowo)

– przejazd dla rowerzystów przez Raszyńską przyKoszykowej (2952 głosy, 1. miejsce w dzielnicy Ochota zobacz>>>)

– łącznik Barska – Szczęśliwicka (jw.) zobacz>>>

– przejazd dla rowerzystów przez Szczęśliwicką przyBarskiej (jw.)

– pasy rowerowe na Ząbkowskiej (1259 głosów, 2.miejsce w dzielnicy Praga Północ zobacz>>>)

– pasy rowerowe na Białostockiej (jw.)

– kontrapas rowerowy na Okrzei (jw.)

– kontrapas rowerowy na Kłopotowskiego (jw.)

– łącznik od skrzyżowania Burdzińskiego i Darwinado ronda Starzyńskiego (1184 głosy, 4. miejsce w dzielnicyPraga Północ zobacz>>>)

– łącznik od ul. Kameralnej do placu Wileńskiego(jw.)

– łącznik od skrzyżowania ul. Namysłowskieji Ratuszowej do skrzyżowania ul. 11 Listopada i Konopackiej(jw.)

– łącznik dróg dla rowerów po obu stronachJagiellońskiej w rejonie ul. Brechta (jw.)

– kontraruch na Cyryla i Metodego (jw.)

– kontraruch na drodze serwisowej przy Jagiellońskiejna odcinku Batalionu Platerówek – ALK (jw.),

– pasy rowerowe na Dzieci Warszawy (1847 głosów, 2.miejsce w dzielnicy Ursus zobacz>>>)

– pasy rowerowe na Plutonu Torpedy od Dzieci Warszawydo Kościuszki (jw.)

– pasy rowerowe na Kościuszki (jw.)

– pasy rowerowe na Spisaka (jw.)

– pasy rowerowe na Cierlickiej od Kościuszki do Lalki(jw.)

– pasy rowerowe na Walerego Sławka (jw.)

– pasy rowerowe na Keniga (jw.)

– kontraruch na ulicach: Plutonu Torpedy odSosnkowskiego do Bohaterów Warszawy, Rakietników, Cierlicka odRynkowej do Plutonu Torpedy, Braterstwa Broni, Sosnkowskiego,Spisaka, Wiosny Ludów, Achera, Orderu Uśmiechu, Konińska,Adamieckiego, Konotopska, Królów Polskich (jw.)

– pasy rowerowe na Krasińskiego od Sadów Żoliborskichdo Broniewskiego (1347 głosów, 4. miejsce w dzielnicyŻoliborz zobacz>>>)

Budżetpartycypacyjny na rok 2016

Projekty składane były w lutym 2015 r.,głosowanie odbyło się w czerwcu 2015 r., a realizacjapowinna zakończyć się do grudnia 2016 r. Do dzisiaj niezrealizowano 19 odcinków dróg dla rowerów, pasów rowerowych na 22ulicach, kontraruchu na 84 ulicach oraz 9 innych zmian organizacjiruchu z 27 zwycięskich projektów. Tutaj zaległości jest natyle wiele, że podzieliliśmy je na dzielnice.

Śródmieście

– pasy/droga dla rowerów na Andersa (2966 głosów, 2.miejsce w dzielnicy Śródmieście);

– pasy rowerowe na Senatorskiej (jw.);

– pasy rowerowe na Grzybowskiej (jw.);

– kontrapas rowerowy na Mazowieckiej (jw.);

– kontrapas rowerowy na pl. Powstańców Warszawyi Szpitalnej (jw.);

– pasy rowerowe na placu Trzech Krzyży (jw.);

– pasy rowerowe na Ludnej (jw.);

– zjazd z mostu Świętokrzyskiego (jw.);

– dopuszczenie ruchu rowerów na buspasie na placuBankowym (jw.)

– droga dla rowerów na Marszałkowskiej odŚwiętokrzyskiej do al. Jerozolimskich (2595 głosów, 4. miejscew dzielnicy Śródmieście);

– dopuszczenie ruchu rowerów na buspasie pod DomamiCentrum (jw.)

Bemowo

– droga dla rowerów przy Powstańców Śląskich odWrocławskiej do pętli Nowe Bemowo (2232, 1. miejsce w dzielnicy)

– droga dla rowerów na Radiowej (2190 głosów, 3.miejsce w dzielnicy)

Białołęka

– bezpieczny przejazd rowerowy przez Świderską (3.miejsce w obszarze 1)

– remont drogi dla rowerów przy Modlińskiej (5.miejsce w obszarze 2)

Bielany

– pasy rowerowe na Żeromskiego (2095 głosów, 3.miejsce w dzielnicy)

– przebudowa włączeń do dróg dla roweróww Podleśnej i Gwiaździstej x4 (1. miejsce w obszarze1)

Mokotów

– kontraruch na Chocimskiej i Smetany (rejon B,709 głosów)

– drogi dla rowerów w parkach Szustrów i MorskieOko (jw.) zobacz>>>

– przejazd przez Goworka (jw.)

– kontraruch na Wiśniowej, Narbutta, Łowickiej,Dąbrowskiego, Wiktorskiej i Różanej (rejon B, 635 głosów)

– pas rowerowy na Idzikowskiego (rejon C, 860 głosów)

– kontraruch na Balonowej, Miłobędzkiej,Miączyńskiej, Spartańskiej i Karwińskiej (rejon C, 822głosy).

– pasy rowerowe na Woronicza (rejon C, 785 głosów)

– kontraruch na Merliniego i Ikara (jw.)

Ochota

– pas rowerowy na Raszyńskiej od Filtrowej doWawelskiej (746 głosów)

– kontraruch na ulicach: Nowogrodzka, Dantyszka,Filtrowa, Sędziowska, Langiewicza, Solariego, Rudawska, Orzechowska,Łęczycka, bł. Ładysława z Goleniowa, Górnickiego, Kromera,Zimorowicza, Reja, Węgierska, Joteyki, Kaliska, Andrzejowska,Radomska, Częstochowska, Lelechowska, Rokossowska, Siewierska, Oczki(jw.)

Praga Południe

– droga dla rowerów w ul. Bora-Komorowskiego odEgipskiej do Skalskiego (4265 głosów, 1. miejsce w dzielnicyPraga Południe)

– łącznik Lubomira i Grenadierów (jw.)

– kontraruch w ul. Stanisława Augusta międzyGrenadierów a Międzyborską (jw.)

– droga dla rowerów pod mostem Poniatowskiego (4016głosów, 2. miejsce w dzielnicy Praga Południe)

– droga dla rowerów w ul. Bora-Komorowskiego odSkalskiego do Abrahama (4. miejsce w obszarze Gocław)

– pasy rowerowe na Meissnera (jw.);

– pasy rowerowe na Abrahama (jw.);

– kontrapas rowerowy na ul. Międzyborskiej (6. miejscew obszarze Grochów Kinowa)

– kontraruch na Suchodolskiej (jw.)

– 2 łączniki rowerowe do al. Wedla (3. miejscew obszarze Kamionek)

– kontraruch na Kamionkowskiej (jw.)

– kontraruch rowerowy na Niekłańskiej,Szczuczyńskiej, Meksykańskiej, Wandy, Dąbrowieckiej, Katowickiej,Poselskiej, Królowej Aldony, Styki, Nobla, Obrońców, Łotewskiej,Berezyńskiej, Czeskiej, Lipskiej, Estońskiej, Finlandzkieji Jakubowskiej (3. miejsce w obszarze Saska Kępa)

Praga Północ

– pasy rowerowe na „starej” Radzymińskiej(1842 głosy, 2. miejsce w dzielnicy Praga Północ)

– kontraruch rowerowy na Brzeskiej, Czynszowej,Jasińskiego, jezdniach serwisowych al. Solidarnościi Jagiellońskiej (jw.)

– korekty układu dróg dla rowerów na zjazdachz mostu Świętokrzyskiego (jw.)

– zalegalizowanie wjazdu z placu Weteranów nadrogę dla rowerów (jw.)

Targówek

– łącznik rowerowy od przystanku Bolesławicka doalejki NS (1298 głosów, 2. miejsce w obszarze Bródnoi Bródno-Podgrodzie)

– przebudowa rampy w parku Bródnowskim (jw.)

– przejazd dla rowerzystów przez ul. Wyszogrodzką(jw.)

Ursus

– łącznik rowerowy Wapowskiego – W. Sławka (1616głosów, 1. miejsce w dzielnicy)

– łącznik rowerowy Wiosny Ludów – Cierlicka (jw.)

Ursynów

– pasy rowerowe na Bartoka (2891 głosów, 2. miejscena Ursynowie)

– pasy rowerowe na Jastrzębowskiego (jw.)

– pasy rowerowe na Herbsta (jw.)

– pasy rowerowe na ul. Dereniowej od Gandhi doCiszewskiego (jw.)

– pasy rowerowe na Stryjeńskich (1394 głosy, 1.miejsce w obszarze Ursynów Wysoki Południowy)

Włochy

– pasy rowerowe na Chrobrego (1176 głosów, 2. miejscew dzielnicy)

– łącznik pieszo-rowerowy przy Czereśniowej 3 (jw.)

– kontraruch na ulicach: Śląska, Mineralna, Jantar,Pryzmaty, Piątkowska, Mikołajska, Szczęsna, Czółenkowa,Jutrzenki, Solińska, Leżajska, Ustrzycka, Redaktorska, Nastrojowa(jw.)

Wola

– droga dla rowerów przy Towarowej od rondaDaszyńskiego do Kolejowej (2710 głosów, 3. miejsce w dzielnicy)

– pasy rowerowe na Grzybowskiej (2. miejsce w obszarzeCzyste + Mirów)

– kontraruch na Platynowej, Chmielnej, Siennej, Łuckieji Waliców (jw.)

Komentarz

Zaległości we wprowadzaniu kontraruchu za lata 2015i 2016 r. to już prawie 100 ulic, czyli 4x więcej niżudało się zrealizować w 2016 r. zobacz>>>

Pamiętam, że pani Hanna Gronkiewicz-Waltz starającsię po raz pierwszy o urząd prezydenta stolicy reklamowałasię jako sprawny manager. Tymczasem wygląda na to, że po 10 latachmnożenia, dzielenia i łączenia Biur i Zarządów jedyneprojekty inwestycyjne, które Urząd miasta stołecznego Warszawypotrafi zrealizować w 18 miesięcy, to postawienie ławki,trzepaka lub kosza na śmieci, ewentualnie zakup fortepianu dla domukultury. Wszystko, co bardziej skomplikowane, grzęźniew uzgodnieniach, opiniach, sporach kompetencyjnychi interpretacyjnych. Budowa 70 m ścieżki rowerowej,przemalowanie pasów, a nawet powieszenie paru tabliczek podznakami drogowymi okazuje się niewykonalne w półtora roku,a w niektórych przypadkach nawet w ponad 2 lata.

Urząd miasta chwali się, że wykonał 90% projektówdo budżetu partycypacyjnego. Zapomina jednak dodać, że te 90% tow większości projekty bardzo drobne i często z dalszychmiejsc na liście wyników. Projekty, które angażowały większegrupy ludzi w przygotowanie i promocje, wzbudziłyzainteresowanie budżetem partycypacyjnym i zdobywały poparcietysięcy głosujących, to z reguły jednak projekty bardziejambitne i wiele z nich załapało się do tego 10%niewykonanych.