Zachodniopomorskie: rowerem po moście
Zamknięty most kolejowy łączącypolskie Siekierki z niemieckim Neurudnitz ma stać się atrakcjąturystyczną regionu. Władze województwa planują na mościebiegnącym przez cenne przyrodniczo starorzecza Odry stworzyćścieżkę pieszo-rowerową.
W środę list intencyjny w tej sprawiepodpisali w Szczecinie przedstawiciele władz województwa, ParkówKrajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i gminy Cedynia, naktórej terenie znajduje się most. Po rewitalizacji ma połączyćpiesze i rowerowe ścieżki po obu stronach granicy.
Zdaniem marszałka woj.zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, oddanie do użytku mostu tociekawy pomysł na niebanalną turystykę, która pozwoli odkryćgościom regionu południe województwa. Jak powiedział, most staniesię w przyszłości początkiem planowanych przez województwoszlaków rowerowych.
Budowla spinająca dwa brzegi Odryliczy 785 metrów długości. Pod mostem rozciągają się terenystarorzecza Odry nazywane Kostrzyneckim Rozlewiskiem. To wyjątkowocenne, naturalne rozlewiska. Teren wokół mostu to częśćwiększego transgranicznego kompleksu przyrodniczego położonegowzdłuż koryta Odry po stronie polskiej i niemieckiej zwanegoUnikalną Doliną Dolnej Odry.
Most będzie wyjątkową atrakcją,ponieważ pozwoli z bliska zobaczyć, jak wygląda tam przyroda -powiedziała dyrektor zespołu Parków Krajobrazowych WojewództwaZachodniopomorskiego Dorota Janicka. Jego okolice nazywa „polskąAmazonką”. „To miejsce, dzięki temu, że pozostałonieużytkowane, ma dziewiczy charakter; tam przyroda rządzi sięswoimi prawami” – zaznaczyła.
Powiedziała, że w okolicach mostuwystępuje ponad 150 gatunków ptaków. Polują tam bieliku, lęgnąsię m.in. mewy i kaczki, pojawiają się także w dużejliczbie przelatujące tamtędy inne ptaki. „To raj dlanietoperzy. Podczas letnich wieczorów można zobaczyć nietoperzepolujące przy moście na owady” – dodała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Koszt utworzenia szlaku szacuje się naok. 6 mln zł., a realizacja inwestycji ma być możliwa dziękiwsparciu ze środków programu Współpracy Terytorialnej Interreg.
Jeżeli uda się sprawnie uporać zformalnościami i przeprowadzić renowację mostu to pierwsi turyścimogą na nim stanąć w 2019 r. – poinformowali uczestnicykonferencji prasowej.
Most został otwarty w 1892 r. W marcu1945 r. wysadziły go cofające się wojska niemieckie. W latach 50.most został odbudowany, jako strategiczny dla Układu Warszawskiego.Budowla przeznaczona była jedynie dla celów militarnych i nieprzejechał po niej żaden pociąg osobowy. Most jest obecniewyłączony z użytkowania i nie można na niego wchodzić. (PAP)
„