Zachodniopomorskie chce stawiać na turystykę rowerową
Trasy samochodowe i ścieżki rowerowe ? tojedne z priorytetów komunikacyjnych dla gmin i władz samorząduwojewództwa w perspektywie 2014-2020. Modernizacja dróg jeszczebardziej poprawi skomunikowanie w regionie, a nowe ciągi rowerowemają stać się produktem turystycznym Pomorza Zachodniego. W środę,21 grudnia br., marszałek województwa – OlgierdGeblewicz – podpisał porozumieniadrogowe i rowerowe z zachodniopomorskimi samorządami.
Fundusze na drogi
Porozumienia drogowe podpiszą należące doSzczecińskiego Obszaru Metropolitalnego gminy: Dobra Szczecińska iStepnica. Jeszcze przed świętami ich budżety wzbogacą się oponad 3 mln zł. Dzięki środkom RPO WZ 2014-2020 pokryją onekoszty inwestycji drogowych. Inwestycja w Gminie Dobra zakończyłasię październiku br., a prace w Gminie Stepnica potrwają dolistopada 2017 roku. Oba przedsięwzięcia dotyczą ciągówdrogowych zlokalizowanych w granicach dróg krajowych i wojewódzkich.
– W poprzedniej perspektywie unijnej na zmianywojewódzkiej infrastruktury transportowej przeznaczyliśmy prawie900 mln zł. Kwota ta pozwoliła zmodernizować ponad 40% drógzarządzanych przez samorząd województwa. Proces ten kontynuujemy wobecnej perspektywie, bowiem w konsekwencji prowadzi on do rozwojulokalnych społeczności i w praktyce służy mieszkańcom regionu.Parafowaniem umów przyśpieszamy także realizację założeń RPOWZ 2014-2020 w zakresie kontraktacji i wydatkowania funduszy -przekonywał marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
W Gminie Dobra, do której trafi ponad 1,3 mln zł,zmodernizowano ulicę Spółdzielców w Mierzynie. Ten ponad800-metrowy odcinek jezdni łączy się drogą krajową nr 10,Stanowi także dojazd do firm i zakładów pracy. Droga ma nowyasfalt, chodniki, oświetlenie, przyłącza energetyczne ikanalizacyjno-deszczowe. Koszt całkowity to 2,6 mln zł.
– Koniec realizacji tej inwestycji oznaczałduże zmiany dla mieszkańców, a przede wszystkimprzedsiębiorców, którzy swe interesy ulokowali w Mierzynie. Ulicata prowadzi do siedzib wielu firm, dlatego zależało nam bardzo najej modernizacji – tłumaczyła wójt DobrejSzczecińskiej Teresa Dera.
W Stepnicy z kolei przebudowie ulegnie ul. Portowa orazul. Kościuszki. Na odcinku ponad pół kilometra wymieniona zostanienawierzchnia, a także powstanie sieć energetyczna i deszczowa.Druga z ulic, stanowiąca alternatywny dojazd do Portu Morskiego,łączy się z droga wojewódzka nr 111. Koszt inwestycji szacuje sięna 3,8 mln zł. Fundusze RPO WZ 2014-2020 wesprą projekt w prawie50%, czyli kwotą około 1,9 mln zł.
Projekty wpisują się z działania 5 Osi Priorytetowej”Zrównoważony transport” i wskazane zostały w strategiiZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego ObszaruMetropolitalnego. W ramach tego mechanizmu miasta wraz z powiązanymiz nimi obszarami funkcjonalnymi ustalają, we współpracy z władzamiwojewództwa, wspólne cele rozwojowe i listę zintegrowanychprzedsięwzięć, W ramach Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 instrument ZIT skierowanyzostał do głównych ośrodków wzrostu w województwiezachodniopomorskim, tj. Szczecina i Koszalina oraz obszarówfunkcjonalnie z tymi miastami powiązanych.
Strategia ZIT SOM wdrażana jest na terenieSzczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i na jej realizacjęprzeznaczono 109,1 mln euro. Obszar oddziaływania StrategiiZIT KKBOF obejmuje Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzki ObszarFunkcjonalny. Dysponuje 40 mln EUR,
– To pierwsze umowy w ramach ZIT. Ważne, bozwiązane z sferą komunikacji transportowej. Liczę, że to nie sąostatnie porozumienia, które podpiszemy w tym roku, choć znacznaich część parafowana będzie w 2017 roku – wyjaśniałdyrektor biura stowarzyszenia Szczecińskiego ObszaruMetropolitalnego Roman Walaszkowski.
Fundusze na trasy rowerowe
Podpisanie porozumień w sprawie realizacji trasrowerowych na wałach przeciwpowodziowych z gminami Szczecin, Wolin iStepnica rozpoczyna realizację I etapu trasy rowerowej po wschodniejstronie Zalewu Szczecińskiego. Trasy niezwykle atrakcyjnejprzyrodniczo pozwalającej na bezpośrednią obserwację z wałuprzeciwpowodziowego Koników Polskich oraz krów rasy ScottishHighland. Występują one m.in. na terenie Parku Natury ZalewuSzczecińskiego.
– Plan budowy szlaków rowerowych toprzedsięwzięcie bardzo ambitne i kompletne. To nasz autorski pomysłi pionierski projekt, który wkracza w kolejny etap. Przystępujemybowiem do procedur przetargowych, a po ich zakończeniu w fazęinwestycyjną, czyli taką, na którą czekają miłośnicy rowerów.Na naszej zachodniopomorskiej inicjatywie wzorowały się kolejnepolskie regiony – zaznaczył marszałek województwa OlgierdGeblewicz.
Już teraz na coroczny rajd trasą rowerową WokółZalewu Szczecińskiego zjeżdżają się setki rowerzystów z całejPolski mimo, że trasa biegnie po mniej atrakcyjnym terenieistniejącymi drogami.
– To jedna z czterech głównych trasrowerowych przyjętej przez Pomorze Zachodnie koncepcji. Drogapołączy przepiękne miejsca wokół Jeziora Dąbie i ZalewuSzczecińskiego. Pierwsze kilometry powstaną już w 2017 roku.Budowa trasy ma także pozytywnie wpłynąć na rozwój lokalnegorynku pracy – wyliczała pełnomocnik marszałka ds.komunikacji rowerowej Wanda Nowotarska.
Trasa zapewni rowerzystom możliwość dojechania wciągu 1-2 dni nad morze. Ponadto Zachodniopomorski Szlak Żeglarskidaje możliwość łączenia turystyki wodnej z rowerową. Tego typutrasy przyciągają turystów rowerowych ale też zachęcają osoby,które wcześniej nie podejmowały takiej aktywności. Poruszającysię wolno rowerzysta widzi więcej, docenia nawet drobne atrakcje iwięcej korzysta z lokalnych produktów i usług.
– Ponad dziewięćdziesiąt pięć procentpowierzchni gminy to tereny objęte programem Natura 2000. Powstaniespójnej trasy rowerowej idealnie wpisuje się w tę sytuację.Pragniemy pokazać nasze urokliwe zakątki, tym bardziej, że w ciąguostatnich dwóch lat ruch turystyczny w Stepnicy wzrósł zkilkunastokrotnie – akcentował burmistrz Stepnicy AndrzejWyganowski.
Porozumienie obejmuje kwestie finansowania inwestycji ipóźniejszego utrzymania trasy przez gminy. Łączna wartośćinwestycji (wraz z odcinkiem w gminie Goleniów) to 15,2 mln zł,dzięki czemu powstanie 40 km trasy rowerowej. Województwobierze na siebie ciężar inwestycyjny. Na Gminach spoczywają zaśrozwój poprzez tworzenie i promowanie atrakcji turystycznych oraztworzenie miejsc odpoczynku. Inwestycja jest częścią TrasyZielonego Pogranicza i ma olbrzymi potencjał rozwojowy ponieważłączy ze sobą Szczecin z wybrzeżem. Lokalni przedsiębiorcyzapewnią na trasie potrzebne noclegi i gastronomię. Nadrzędnymcelem przedsięwzięcia jest rozwój lokalnego rynku pracy.
– Połączenie w jedną, wspólna sieć tejtrasy ma dla Wolina ogromne znacznie. To znaczenie historyczne, gdyżto właśnie w Wolinie ulokowano pierwsze biskupstwo, przez Wolinprzebiega droga św. Jakuba, a także mamy cały wachlarz atutówprzyrodniczych – argumentował burmistrz Wolina EugeniuszJasiewicz.
Inwestycja jest ujęta w dwóch projektach. 20.12.2016r. uzyskały one dofinansowanie. ZZMiUW w tym tygodniu ogłosiprzetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Planuje się, żeprojekt budowlany oraz 15 km trasy powstanie już w roku 2017 (8 km wprojekcie „Dąbie” i 7 km w „Skoszewo”). Cała trasa zostaniewykonana i oddana do użytku na koniec 2018 r.
„