Zabrze z pilotażowym systemem rowerów miejskich

infobike
11.04.2018 15:40

Pilotażowy system rowerów miejskich zostanie pod konieckwietnia br. uruchomiony w Zabrzu. Cztery stacje znajdą się przygłównym węźle komunikacyjnym miasta i jego poprzemysłowychatrakcjach turystycznych.

Umowę na uruchomienie pilotażu, który potrwa od 27 kwietnia do30 czerwca br., podpisali w środę w Zabrzu przedstawicieletamtejszego samorządu oraz operatora, spółki Nextbike Polska.

Na system złożą się cztery stacje z 32 roweramizlokalizowane w rejonie dworców kolejowego i autobusowego, przyzabytkowej kopalni Guido oraz przy dwóch naziemnych obiektachkompleksu Sztolni Królowa Luiza: przy ul. Wolności oraz w rejonieul. Miarki. Koszt pilotażu to 152,5 tys. zł brutto.

Jak przekonywała prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik,przedsięwzięcie wpisuje się w liczne działania miasta związane zrozwojem turystyki poprzemysłowej oraz aktywności rekreacyjnej isportowej. Nawiązała do trasy postindustrialnej łączącej głównezabrzańskie atrakcje turystyczne oraz do powstających m.in. wraz znowymi drogami ścieżek rowerowych.

Trzeba zauważyć, że Zabrze zrobiło już wiele dlamiłośników rowerów. Wystarczy przejechać się od granicBytomia do centrum miasta – możemy przemieścić się całkieminteresującą ścieżką rowerową, a jeśli ktoś chce dobićsobie na liczniku przestrzeni w strefie ekonomicznej – jest onatakże lubiana przez rowerzystów” – mówiłaMańka-Szulik.

Na postindustrialnej trasie chcemy dołożyć możliwościskorzystania z roweru, nie będąc właścicielem roweru.Ta pierwsza trasa, którą dziś chcemy zaprezentować, ma byćzapowiedzią kolejnych interesujących tras” – dodałaprezydent Zabrza.

Prezes spółki Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz wyjaśniał, żesystemy rowerów miejskich z założenia mają uzupełniaćkomunikację zbiorową – dodatkowo zapewniając elementrekreacyjny. Wskazał, że celem pilotażowych wdrożeń takichsystemów jest zbadanie lub weryfikacja potrzeb miasta i jegomieszkańców w tym zakresie. Zadeklarował, że pierwsze wyniki zzabrzańskiego pilotażu tamtejszy samorząd dostanie po miesiącudziałania systemu.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznejw Zabrzu Kazimierz Ladziński wskazał, że według obecnychkoncepcji docelowa sieć roweru miejskiego w Zabrzu powinnaobejmować ok. 160 rowerów w kilkunastu stacjach miejskich(oraz ew. kolejne w tzw. stacjach sponsorskich).

Prezes Nextbike przypominał, że spółka umożliwia korzystaniez wszystkich swoich systemów rowerów miejskich (aktualnie jestich w Polsce ok. 30) przy użyciu jednego konta użytkownika. Jakpodał, konta takie ma obecnie około tysiąca zabrzan,korzystających już z rowerów miejskich w innych miastach.

Dla firmy Zabrze jest kolejnym miastem Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii (GZM), w którym pojawią się jej rowery. W tym rokuruszyły już m.in. systemy w Gliwicach (15 stacji ze 150 rowerami)i w Katowicach (docelowo blisko 400 rowerów w 52 stacjach). Wmaju uruchomione zostać mają systemy w Tychach (7 stacji z60 rowerami) i w Sosnowcu (9 wypożyczalni ze 130 rowerami).

Niezależnie od działań poszczególnych miast regionu, prace naduruchomieniem systemu roweru metropolitalnego prowadzidziałająca od stycznia br. Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia. Postulowany przez nią system tzw. IV generacji ma byćzgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotąd wdrożyłylub obecnie wdrażają miasta Metropolii.

Władze GZM chcą, aby jednym rowerem można byłoprzemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczającgo w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiemposzczególne istniejące systemy obsługuje jeden operator, obecniejest to niemożliwe.

Przedstawiciele GZM akcentują też, że wdrożenie systemu IVgeneracji otworzy go m.in. na małe miejscowości, w których będziemożna początkowo umieścić np. po kilka rowerów, a którenie mogłyby sobie pozwolić na budowanie własnych systemów. Tzw.IV generacja systemu umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym ogeolokalizację, pozostawianie wypożyczonych rowerów lubwypożyczanie ich poza stacjami dokującymi – co wpływa na koszty.

W środę dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i InfrastrukturyInformatycznej w Zabrzu mówił, że według aktualnych koncepcjiMetropolia ma także rozwijać infrastrukturę połączeń rowerowychmiędzy miastami; lokalne samorządy będą koncentrowały się napołączeniach wewnętrznych. Według danych Ladzińskiego obecnie wZabrzu jest 28 km ścieżek rowerowych. Ponad 57 km liczyrekreacyjna trasa rowerowa wytyczona wzdłuż granicmiasta.(PAP)