Z poznańskich Naramowic łatwiej do centrum
Miasto wprowadza usprawnieniakomunikacyjne, które ułatwią życie mieszkańcom zakorkowanychNaramowic. Będą mieli do dyspozycji więcej linii autobusowych, docentrum dojadą też rowerem miejskim. Zmiany na skrzyżowaniuNaramowicka-Lechicka poprawią z kolei sytuację kierowców.
– Sytuacja komunikacyjna naNaramowicach spędza sen z powiek nie tylko Radzie OsiedlaNaramowice, ale i władzom Miasta. Dlatego, niezależnie od praczwiązanych ze staraniami o trasę tramwajową, podejmujemy działaniaułatwiające komunikację w tym rejonie już teraz ? mówiłpodczas środowej konferencji prasowej Maciej Wudarski, zastępcaprezydenta Poznania.
Już od 1 sierpnia kursująautobusy linii nr 47, która w okresie wakacyjnym była zwyklezawieszona. Autobusy jeżdżą według podstawowego rozkładu jazdy,czyli: w dni robocze w godzinach szczytu porannego i popołudniowego.Kursy na linii 47 odbywają się co 15 minut, na trasie: Boranta/Park Naukowo-Technologiczny – Boranta – Naramowicka – Szelągowska -Garbary – Estkowskiego ? Chwaliszewo.
Dodatkowe kursy autobusów
W roku szkolnym, gdy ruch jest dużowiększy, mieszkańcy Naramowic zyskają nowe połączenie autobusowez Piątkowem. Z początkiem września uruchomiona zostanie nowa linianr 44, którą dojadą do przystanku PST przy Kurpińskiego.
– Autobusy kursować będą w dnirobocze w godzinach szczytu, co 30 minut, naprzemiennie z pojazdamifunkcjonującej już linii nr 46 ? wyjaśnia Tomasz Łapszewicz,kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu ZTMw Poznaniu. – Trasa linii nr 44 prowadzić będzie od przystankuBoranta/ Park Naukowo-Technologiczny, ulicami Boranta, Naramowicką,Łużycką i Stoińskiego do Kurpińskiego.
Ułatwienia dla poruszających się rowerami
Mieszkańcy naramowickich osiedli będąmogli do trasy PST dotrzeć nie tylko autobusem, ale też rowerem.Planowana jest budowa trasy pieszo-rowerowej wzdłuż Łużyckiej iStoińskiego. Zmienione zostaną też lokalizacje stacji PoznańskiegoRoweru Miejskiego tak, by osoby, które nie posiadają własnegojednośladu, też będą mogły skorzystać z tej formy transportu.
Po analizie dotychczasowegowykorzystania stacji PRM zostaną tam przeniesione te najrzadziejwykorzystywane w północnej części Poznania, czyli: Os.Sobieskiego Dworzec Autobusowy, UAM Wydział Matematyki i Informatykioraz UAM Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych.
– Zgodnie z oczekiwaniami RadyOsiedla Naramowice, stacje zaczną funkcjonować przy ul. Łużyckiejw pobliżu przystanku autobusowego Łokietka I, przy skrzyżowaniuulic Naramowickiej i Boranta w pobliżu szkoły oraz w rejonieprzystanku PST Kurpińskiego ? informuje Wojciech Makowski,oficer rowerowy.
Jednocześnie nieznacznie przestawionezostaną stacje: UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa orazUAM Pływalnia. Dzięki temu zabiegowi będą one bardziej widoczne,dodatkowo zyskają większą liczbę stojaków.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oprócz połączenia z PST, miasto chceteż ułatwić rowerzystom dojazd do centrum poprzez uzupełnieniebrakującego ciągu rowerowego między ulicami Abrahama i Murawą.
Zyskają również kierowcy
Pewną ulgę powinni odczuć teżkierowcy. W rozładowaniu tworzących się na Naramowickiej korkówma pomóc planowane wydłużenie pasa do lewoskrętu na skrzyżowaniuz ul. Lechicką. Aktualnie Miasto analizuje możliwości w zakresiewprowadzenia takiego rozwiązania.
– Dłuższy pas ruchu sprawi, żepojazdy samochodowe kierujące się w ulicę Lechicką nie powinnyjuż blokować pojazdów poruszających się na wprost, w kierunkucentrum miasta ? tłumaczy Radosław Ciesielski, zastępcadyrektora ZDM.
Przygotowanie dokumentacji
Niezależnie od proponowanych doraźnychdziałań prowadzone są intensywne prace w zakresie przygotowaniadokumentacji, niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowychuwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, dla etapu pierwszego,tj. od pętli tramwajowej Wilczak do Naramowic.
– Do końca 2016 roku do CentrumUnijnych Projektów Transportowych złożony zostanie wniosek odofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu RozwojuRegionalnego w ramach Działania 6.1 ?Rozwój publicznegotransportu zbiorowego w miastach? Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 ? mówi JanGosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni UrzęduMiasta Poznania.
Ponadto do konkursowego naboru wnioskówdo Działania 4.2 ?Zwiększenie dostępności transportowej wośrodkach miejskich leżących poza siecią TEN-T i odciążeniemiast od nadmiernego ruchu drogowego? POIiŚ 2014-2020 złożonyzostał wniosek o dofinansowanie ze środków UE projektu ?Poprawawarunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu?,obejmującego swoim zakresem m.in. przebudowę obecnego skrzyżowaniaulic Naramowickiej i Lechickiej do układu dwupoziomowego węzładrogowego. Przy założeniu uzyskania dofinansowania na ten celmożliwa będzie realizacja zakresu rzeczowego tego przedsięwzięcia.
Śródtytuły od redakcji.
„