Z Lwówka Śląskiego do Pławnej – rowerem po dawnej trasie kolei

infobike
21.07.2014 19:47

P {}A:link {}

Radosław Lesisz z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej opisuje i zachęca do zwiedzenia trzech tras rowerowych na Dolnym Śląsku korzystających z dawnych tras kolejowych

is_q16_760

Na stronie internetowej Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej czytamy:

Na Dolnym Śląsku mamy trzy trasy rowerowe korzystające z dawnych torowisk kolejowych: Ząbkowice Śląskie – Srebrna Góra (cz. południowa woj.), Sułów – Milicz – Grabownica (cz. północna woj.) oraz Lwówek Śląski – Pławna (cz. zachodnia woj.).

Obecnie projektowana jest kontynuacja (i rozbudowa) trasy łączącej Dolinę Baryczy z Wrocławiem (zobacz TUTAJ i TUTAJ).

Wybudowana w 2004 roku ze środków Phare i Gminy Lwówek Śląski trasa rowerowa korzysta z torowiska łączącego niegdyś Lwówek Śląski ze Świeradowem Zdrój (Lwówek Śląski –Mojesz –Pławna Dolna –Pławna Górna –Lubomierz –Oleszna Podgórska –Gryfów Śląski –Proszówka –Brzeziniec –Mirsk –Mroczkowice –Krobica –Świeradów Zdrój).

Ścieżka nie dochodzi jednak tak daleko. Ma 8 km długości i sięga od Lwówka do Pławnej. Dalej torowisko zarastają chaszcze. Aż prosi się, aby wykorzystać pozostałą część nieczynnej trasy kolejowej do prowadzenia trasy rowerowej – tak jak gminy miała to w planach. Taki szlak z Lwówka Śl. do Świeradowa byłby hitem co najmniej na skalę regionu, ściągającym turystów z bliska i daleka.

Ciąg pieszo-rowerowy (bo tak jest właśnie oznakowana ta trasa) wykonany jest z asfaltu, który po 10 latach trzyma się całkiem dobrze – zapewne jest to duża zasługa pancernej podbudowy torowiska. Na plus należy zaliczyć zachowanie ciągłości nawierzchni na przejazdach, na minus – bariery spowalniające na przejazdach rowerzystów, zamiast kierujących pojazdami, które to zagrożenie powodują.

Prowadzenie rowerów po śladzie linii kolejowej pozwala na osiągnięcie doskonałych parametrów technicznych:

Szlak z Lwówka biegnie w dużej części z dala od drogi, przez malowniczo położone wsie. Na 8 km trasa przekracza drogę główną trzy razy, czyli niewiele. Ścieżka nadaje się doskonale na jazdę z przyczepką, sakwami, czy małymi dziećmi.

Fotorelacja Lwówek Śl. – Pławna:

Więcej o w/w linii kolejowej można przeczytać w art. Bilet powrotny. Zamknięte linie kolejowe w krajobrazie Przedgórza Sudeckiego i próba ich reaktywacji