Wystartował najnowocześniejszy system rowerów miejskich w Polsce
PoznańskiRower Miejski został uruchomiony w całkowicie nowej odsłonie.Oprócz tego, do końca lipca zostanie uruchomionych dodatkowych 7stacji. W sumie od sierpnia użytkownicy będą mieli do dyspozycji37 stacji PRM.
Systempowiększył się z 16 lokalizacji i 170 rowerów do 30 lokalizacji iponad 350 rowerów, przeszedł ponadto rewolucje technologiczną.Stacje wyposażono w nowy system zabezpieczeń a nowe stacje w ekranydotykowe, na nich pojawiła się też możliwość płacenia zawypożyczenia z wykorzystaniem terminali płatniczych.
-Od dzisiaj Poznań dysponuje najnowocześniejszą sieciąwypożyczalni rowerów publicznych w Polsce! Jeszcze w te wakacjezostanie rozbudowany o kolejne 7 punktów i powiększony o 90jednośladów ? mówi dyrektor Zarządu TransportuMiejskiego w Poznaniu, Bogusław Bajoński.
-Mieliśmy 180, miało być 350 a będzie ponad 440 miejskich rowerówdo wypożyczenia – mówi zastępca prezydenta Poznania,Maciej Wudarski. I przypomina: – O lokalizacjizdecydowali już sami mieszkańcy naszego miasta.
Oddziś do dyspozycji użytkowników są nowe stacje w następującychlokalizacjach:
PolitechnikaCentrum Wykładowe (Piotrowo)
ParkSołacki (Wielkopolska/Nad Wierzbakiem)
Głogowska/Hetmańska
TermyMaltańskie (przy wejściu głównym)
Dębiec(pętla tramwajowa)
Grunwaldzka/Grochowska
Górczyn(pętla autobusowo-tramwajowa),
AWF(Droga Dębińska/Królowej Jadwigi)
RondoStarołęka
RondoSolidarności
DworzecSobieskiego
UAMPływalnia
UAMWydział Matematyki i Informatyki (Kampus Morasko),
UAMWydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa (KampusMorasko)
Ponadto? do końca lipca zamontowanych zostanie dodatkowych 7 stacji, wkolejnych lokalizacjach wybranych w ramach konsultacji społecznych.Są to:
Os.Lecha (Chartowo/Piaśnicka)
NoweZoo
Garbary(pętla autobusowa)
Wilczak
Traugutta
MaltaSki
Zielona
UWAGA!Powyższych siedem stacji ma zostać uruchomionych do 31 lipca.
PoznańskiRower Miejski przeszedł prawdziwą rewolucję technologiczną.Operator systemu zaktualizował już oprogramowania komputerów wterminalach obecnie użytkowanych 16 stacji. Wszystkie stacje sąwyposażone w nowy system zabezpieczeń, natomiast nowe stacje – wekrany dotykowe, gdzie jest możliwość płacenia za wypożyczeniaprzy terminalach za pomocą kart kredytowych, debetowych izbliżeniowych.
-Poznań był jednym z pierwszych miast, które zdecydowały oinwestycji w zdrową, tanią i ekologiczną komunikację, jaką jestsystem rowerów miejskich. Po trzech latach dołącza do peletonumiast, dysponujących największymi sieciami, a pod kątemtechnologicznym ? od dzisiaj wyprzedza całą krajową?konkurencję? ? mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezesNextibke Polska. ? To bardzo dobra wiadomość nie tylkodla już zarejestrowanych w systemie, ale też wszystkich osób,które dzięki nowym lokalizacjom dopiero rozpoczną przygodę z PRM.Jesteśmy dobrej myśli ? tegoroczny przykład Wrocławiaudowadnia, że precyzyjnie zaplanowana rozbudowa potrafi rozbudzićprawdziwy boom rowerowy.
Nowysystem wypożyczeń ? jak to działa?
Głównymudogodnieniem, jakie pojawia się w związku z nowym otwarciem jestnowy system zabezpieczeń rowerów (elektrozamki). Za jego sprawą,wynajmowanie i oddawanie rowerów jest prostsze i szybsze niż do tejpory.
Podczaswypożyczania, podchodzimy do terminala i na klawiaturze komputera(dotychczasowe 16 stacji) naciskamy przycisk ?Wypożycz?,podajemy numer telefonu i PIN nadany podczas rejestracji, a następnie? numer roweru, który chcemy wynająć. Zostanie on zwolnionyautomatycznie.
Wprzypadku nowych 14 stacji (a od sierpnia 21), które zostaływyposażone w ekrany dotykowe, klikamy ?Wypożyczenie/Zwrot? naekranie i postępujemy zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. Dalszaczęść procesu przebiega w ten sam sposób, co na dotychczasowychstacjach, więc jednoślad również zostanie wypięty automatyczniez elektrozamka.
Wcelu zwrócenia roweru, ?wpinamy? go po prostu do elektrozamka.Sygnał dźwiękowy potwierdzi, że zostało to zrobione prawidłowo.W takim przypadku, żadne inne czynności przy terminalu nie są jużwymagane.
Zapięcieszyfrowe, z którego korzystano dotychczas, nadal pozostaje w użyciu,jednak staje się przydatnym dodatkiem w momencie, gdy zabezpieczasię rower na czas przerwy w wynajmie, bądź oddaje na stacji, naktórej nie ma wolnego elektrozamka. W takim przypadku, przypinamyrower zamkiem szyfrowym do innego roweru lub ucha stojaka,przetasowujemy cyfry, a następnie dokonujemy zwrotu przy terminalu.Dlatego warto zapisać sobie kod do zamka szyfrowego, który zostajepodany na wyświetlaczu w czasie wypożyczania.
Dlawygody rekomendowane jest ściągnięcie aplikacji mobilnej Nextbike,dzięki której można szybko sprawdzić zarówno aktualny stankonta, kod zapięcia szyfrowego aktualnie wynajętego roweru,prawidłowość zwrotu roweru do elektrozamka, jak również np.zapełnienie stacji rowerowych w okolicy.
Dwarodzaje stacji ? ten sam sposób działania
Oddzisiaj, w związku z rozbudową i modernizacją systemu, w Poznaniufunkcjonują dwa rodzaje terminali – te, które dostępne byłydotychczas oraz nowość ? stacje z ekranami dotykowymi. Zachęcamy,by dokładnie zapoznać się z instrukcją umiejscowioną nakomputerze każdej lokalizacji, a podczas wypożyczania ?postępować zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami na komputerze bądźekranie dotykowym.
-Pierwszy etap wdrażania nowych rozwiązań systemowych to zawszeczas, wymagający optymalizacji ze strony operatora, ale równieżcierpliwości i nauki zasad od użytkowników. Dlatego prosimy, byzarówno osoby, które dopiero teraz się zarejestrują, jak idoświadczeni użytkownicy czytali instrukcje umiejscowione nastacjach i spokojnie stosowali się do wskazówek podawanych nawyświetlaczach ? tłumaczy Tomasz Wojtkiewicz. ?Korzystanie z systemu z elektrozamkami jest znacznie prostsze iwygodniejsze od dotychczasowego rozwiązania, ale wymagaprzyzwyczajenia ? dodaje.
Nowelokalizacje, oprócz ekranu dotykowego, posiadają również terminalpłatniczy. Dzięki niemu, w przypadku rejestracji przy stacji, możnaod razu zasilić swoje konto, korzystając z karty. Poznań jestpierwszym miastem w Polsce, w którym zastosowano takie rozwiązanie.
Mającna względzie jak najlepsze poinformowanie mieszkańców Poznania nt.nowych zasad korzystania z systemu, w ciągu pierwszych dni porozbudowie PRM, operator systemu wspólnie z Zarządem TransportuMiejskiego planuje przeprowadzić kampanię z udziałem informatorów,przy najpopularniejszych stacjach.
Dotychczasowewyniki poznańskich rowerzystów
Rowerymiejskie w Poznaniu pojawiły się w kwietniu 2012 roku. Od tegoczasu w systemie zarejestrowało się 23 850 osób, które dokonaływ sumie 183 839 wypożyczeń.
Naprzestrzeni maja i czerwca bieżącego sezonu odnotowano niemal50-procentowy wzrost liczby wynajmów w stosunku do analogicznegookresu w roku ubiegłym. Tylko w tym bieżącym sezonie liczbazarejestrowanych, nowych użytkowników zwiększyła się o prawie 5000, co oznacza wzrost o ponad 20 procent!
Liderwypożyczeń sezonu 2015 odnotował już 363 wynajmów, anajaktywniejszy użytkownik w historii PRM ma ich już na koncie 868.
Najpopularniejszestacje wypożyczeń w 2015 roku:
Półwiejska- 10,32% wszystkich wypożyczeń
27Grudnia – 10,07%
MostTeatralny – 9,35%
RondoRataje – 8,74%
MałeGarbary – 8,62%
Najpopularniejszestacje zwrotów:
Półwiejska -11,36%
27Grudnia – 10,61%
RondoRataje – 9,67%
MałeGarbary – 9,43%
RondoŚródka – 7,37%
Najpopularniejszetrasy:
Półwiejska- Rondo Rataje
MałeGarbary – Rondo Śródka
RondoRataje – Półwiejska
MostTeatralny – Ogrody-pętla tramwajowa
RondoŚródka – Małe Garbary
„