Wypożyczalnia BikeOne w Krakowie ruszyła 1 kwietnia!
I po zimie. Pierwsza w Polsce bezobsługowa wypożyczalnia rowerów ruszyła 1 kwietnia. Trzy nowe stacje, przyjazna dla użytkowników strona, tygodniowy abonament – to najważniejsze zmiany w miejskiej wypożyczalni rowerów BikeOne po zimowej przerwie. O szczegółach rozmówiliśmy z Rafałem Malinowskim z firmy Sanmargar, operatorem wypożyczalni. Oto co nam powiedział:
InfoBike.pl: Słyszeliśmy, że wystartujecie jeszcze pod koniec marca…
Rafał Malinowski z firmy Sanmargar: Planowaliśmy wiosenny rozruch na 20-ego marca, jednak zawirowania pogodowe spowodowały przesunięcie otwarcia na 1 kwietnia. Mamy nadzieję, że aura w końcu ustabilizuje się i jazda na rowerze po Krakowie będzie możliwa bez utraty zdrowia.
InfoBike.pl: W tym roku planujecie zbudować trzy nowe stacje. Gdzie one powstaną, kiedy ruszą i kto je sfinansuje?
Prawda. Rozbudowa systemu BikeOne jeszcze niedawno stała pod dużym znakiem zapytania. Miasto, choć dokupiło 13-stą stację umiejscowioną pod Galerią Krakowską, nie zabezpieczyło na ten rok środków na rozwój sieci BikeOne, stąd oprócz wycofania się z obietnicy zmian w budowie rowerów (większe kosze, hamulec z przodu) istniało niebezpieczeństwo pozostawienia ilości rowerów i stacji w dotychczasowej liczby, tj. 13 stacji z 155 miejscami parkingowymi oraz 100 rowerów. Dzięki hojności naszego sponsora, firmy Polkomtel SA, właściciela marki 36i6 powstaną trzy nowe stacje ulokowane w bardzo popularnych punktach Krakowa: skrzyżowanie Starowiślnej i Miodowej (stacja 14), Plac Wolnica przy ul. Krakowskiej (stacja nr 15), Plac niepodległości przy ul. Kalwaryjskiej (stacja nr 16). Do tego Polkomtel zasili system liczbą 20 rowerów. Nowe stacje zostaną włączone do sytemu w pierwszej połowie maja 2009 roku. Teraz pozyskujemy niezbędne zgody i pozwolenia.
InfoBike.pl: Jakie jest przybliżony koszt budowy jednej stacji wypożyczenia rowerów? Czy długo trwa załatwianie formalności? Z tego, co wiemy to urzędy traktują takie inwestycje prawie jak budowę domu…
Stacja nie jest produktem tanim. Na jej cenę mają wpływ tak materiały konstrukcyjne jak elektronika i automatyka. Nie da się jednoznacznie podać ceny stacji. Jak jednak widać, nawet wysoki koszt jej powstania nie zniechęca prywatnych inwestorów do zakupu stacji dla nowych lokalizacji BikeOne w Krakowie. W chwili obecnej prowadzimy rozmowy z kilkoma ewentualnymi fundatorami kolejnych stacji i rowerów BikeOne.
Jeśli chodzi o formalności, faktycznie w przypadku wielu inwestycji mogą stanowić przysłowiową „drogę przez mękę”. Jednak, co przyznaję z olbrzymim zadowoleniem, nie doświadczamy „obstrukcji urzędowej”, a profesjonalizm działania urzędów, z którymi spotykamy się na drodze pozyskiwania wyznaczonych umowa zgód jest wręcz modelowy. Nie są to puste słowa, wypowiadane w celu zyskania specjalnych względów w rozmowach z urzędnikami. Wiele procedur jest bardzo czasochłonnych, jednak ścieżka „wydeptana”podczas postępowania przetargowego skraca obecnie czas na pozyskiwanie kolejnych zgód.
InfoBike.pl: Jesienią krakowscy rowerzyści postulowali m.in. wprowadzenie przednich hamulców i większych koszyków w rowerach. Udało się to zrobić?
Jak powiedziałem wcześniej, ze względu na brak funduszy miejskich rowery podstana bez zmian. Tylko właściciel, czyli Miasto, może doposażyć w wymienione w pytaniu komponenty. Na razie więc rowery pozostaną w podobnej formule jak w roku ubiegłym.
InfoBike.pl: Słyszeliśmy też o projekcie wprowadzenia lżejszej i bardziej mobilnej wersji serwisu internetowego na telefony komórkowe. Kiedy ten projekt zacznie działać? Czy odświeżycie też główną stronę www.bikeone.pl?
Strona główna BikeOne jest już odświeżona, lekka, otwiera się nawet w telefonach komórkowych. Strona zostanie uaktywniona tuż przed otwarciem systemu, czyli w ostatnim dniu marca. Mamy nadzieję, że ta nowa wersja przypadnie do gustu naszym użytkownikom. Nie ukrywam, że w jakiejś części są współautorami nowej odsłony.
InfoBike.pl: Zmiany również zaszły w cenniku BIKEONE. Co podrożało i dlaczego? Czy pojawiły się jakieś nowe opcje?
Zmiany w cenniku są pochodną zdywersyfikowania opłat abonamentowych. Nie podrożały żadne z elementów. Poprzedni, związany z pilotażem, spełnił swoje zadanie. Ponad dwieście osób stale korzystało w pilotażu z rowerów mimo zimowej aury. Obecnie abonament występuje w czterech opcjach: 7 dni za 12 zł (skierowana głownie do turystów), 30 dniowa w cenie 25 zł, 3 miesięczna w cenie 50 zł i sezonowa (9 miesięcy) w cenie 100 zł. W cenie abonamentu mieści się każde pierwsze 20 minut wypożyczenia roweru. Jadąc dłużej płacimy 1,20 do pełnej godziny, 1,80 za drugą godzinę oraz 4 zł za każda następną rozpoczętą. Nie wzrosła również wysokość kaucji. Poprzednia, ustalona na wysokości 120 zł jest kwota wystarczająco zabezpieczające ewentualne szkody. Kaucja jest zwracana po zakończeniu udziału w systemie BikeOne na wniosek użytkownika. Reasumując, aby wypożyczyć rower BikeOne użytkownik musi załogować się na stronie www.bikeone.pl, podać wymagane przez system dane oraz wpłacić kaucję, abonament oraz kwotę doładowania konta (minimum 5 zł) I pozostaje już tylko jeździć. Zapraszamy od 1 kwietnia.
InfoBike.pl: Dziękuję za rozmowę!