Wyposażenie rowerów: uwagi MDR do projektu rozporządzenia
Wyposażenie rowerów: uwagi MDR do projektu rozporządzenia
Ministerstwo Transportu, Gospodarki Morskiej i Budownictwa przesłało do konsultacji projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów. Niestety, oprócz sensownych propozycji, projekt w niedopuszczalny sposób wpływa na rynek, jest sprzeczny z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym i może pogorszyć bezpieczeństwo rowerzystów –pisze sieć Miasta Dla Rowerów
Z uznaniem trzeba zauważyć, że projekt uwzględnia część uwag, przekazanych przez Miasta dla rowerów wiceministrowi Tadeuszowi Jarmuziewiczowi w dniu 3 czerwca 2008 roku w Sejmie na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu do Spraw Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Jednak pojawiły się w nim nowe, niekonsultowane dotąd zapisy.
Całość stanowiska Miast dla rowerów – w pliku pdf tutaj. Skrót – poniżej.
To, co ważne, co już jest w projekcie i z czym się zgadzamy:
- w przedstawionym projekcie dopuszcza się w rowerze i wózku rowerowym migające światło pozycyjne przednie i tylne (a nie jak dotąd jedynie tylne)
- oświetlenie pozycyjne roweru będzie mogło być zdemontowane, kiedy jego używanie nie jest wymagane przepisami (np. w dzień, przy dobrej pogodzie);
- rower i wózek rowerowy będzie mógł mieć co najmniej jedno światło pozycyjne z przodu i tyłu (będzie mógł po prostu mieć więcej takich świateł)
Ale w projekcie są też błędy. Dlatego domagamy się, aby rozporządzenie:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- dopuściło umieszczanie świateł pozycyjnych roweru wyżej, niż obecne 900 mm nad powierzchnię jezdni; dzisiaj niemal żaden rower wyposażony w światła pozycyjne nie spełnia tego wymogu, masowo stosuje się oświetlenie umieszczane na kierownicach. Ponadto przepisy prawa budowlanego wymagają aby na skrzyżowaniach projektować tzw. trójkąty widoczności zakładając ich lokalizację 1 m nad jezdnią, to oznacza że w nocy rowerzysta mający pierwszeństwo może być zupełnie niewidoczny dla kierującego pojazdem na podporządkowaniu, bo jego światło będzie zasłonięte dopuszczalną prawem przeszkodą
- dopuściło umieszczanie z boku roweru, wózka rowerowego i ciągniętej przez nie przyczepki odblasków barwy białej. Na rynku jest wiele opon z odblaskami bocznymi barwy białej, które poprawiają widoczność roweru na skrzyżowaniu
- uwzględniło przepis Konwencji Wiedeńskiej dotyczący minimalnej liczby hamulców, w jakie musi być wyposażony rower (jeden) i nie wprowadzał przepisów skutkujących nierównością podmiotów wobec prawa;
- uwzględniło rozwój rynku i technologii w zakresie rozwiązań dla przyczepek rowerowych i zrezygnowało z dyskryminujących wymagań technicznych, które grożą delegalizacją wielu rodzajów dostępnych od lat i używanych w Polsce przyczepek rowerowych (głównie do przewozu bagażu).
Całość stanowiska stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów jest dostępna w pliku PDF tutaj.
Źródło: http://miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=87