Wyniki raportu: Płockie konsultacje rowerowe
Od pięciu lat Płock staje sięmiastem bardziej przyjaznym dla rowerzystów. Każdego roku miastobuduje nowe drogi rowerowe łącząc je w sieć, która umożliwiapłynną komunikację. Ważnym elementem rozwoju infrastrukturyrowerowej były także konsultacje społeczne, które 19 kwietniazostały podsumowane w auli UMP ? informuje Urząd Miasta Płocka.
Płocka infrastruktura rowerowa jestpołączona z większością ościennych gmin, umożliwiającbezpieczny dojazd do terenów rekreacyjnych wokół miasta. Od 2011r. potroiliśmy w Płocku długość dróg rowerowych, dając nakoniec 2015 r. do dyspozycji płocczan 45 km dróg i szlakówrowerowych, w zdecydowanej większości o nawierzchni asfaltowej.
Płockie konsultacje rowerowe odbywałysię pomiędzy 27 stycznia a 17 lutego 2016 za pośrednictweminternetowej platformy konsultacji społecznych oraz w tokutradycyjnych spotkań konsultacyjnych. Udział w nich wzięłołącznie 267 osób, które wyraziły swoje oczekiwania odnośnieinfrastruktury rowerowej w Płocku. Wyniki konsultacji będą służyćMiejskiemu Zarządowi Dróg oraz komórkom UMP do optymalizacjirozwiązań rowerowych zgodnie z uwzględnieniem potrzeb i wnioskówzgłoszonych w czasie badań.
Do pobrania: RaportPłockie Konsultacje rowerowe
Konsultacje wykazały, że:
Pozytywne nastawienie zarówno do drógrowerowych prowadzonych w jezdni, jak i do ciągówpieszo-rowerowych, przy czym kobiety okazują lekką preferencjęwzględem ciągów, a mężczyźni względem dróg prowadzonych wjezdni. Wśród zalet dróg prowadzonych w jezdni wymienia sięgłównie brak kolizyjności z ruchem pieszym oraz szybkośćprzemieszczania. Główną zaletą ciągów pieszo-rowerowych jestzdaniem respondentów bezpieczeństwo poruszania się rowerem.
W przypadku drogi przy ulicyMickiewicza w całej grupie badanych widoczna jest lekka preferencjawzględem drogi prowadzonej w jezdni, przy czym mężczyźniopowiadają się za tym wyborem w sposób zdecydowany, a kobietynieznacznie preferują ciągi pieszo-rowerowe.
Zapytani o to, które drogi ?rekreacyjne czy transportowe ? powinny mieć priorytet, mieszkańcyPłocka przychylają się raczej do dróg o charakterzetransportowym. Przy czym zdecydowaną preferencję względemdróg o takim charakterze wykazują osoby korzystające zrowerów codziennie i częściej niż raz w miesiącu. W komentarzach zwracano uwagę na rosnącą popularność roweru jako środkatransportu do pracy oraz na to, że dla celów rekreacyjnychwystarczające są drogi gruntowe już dostępne na przedmieściachPłocka.
W przypadku konkretnego pytania o wybórpriorytetu pomiędzy drogą wzdłuż ulicy Dobrzykowskiej a drogąpoprowadzoną po wale, badani opowiedzieli się jednak zdecydowanieza drugą opcją. Wśród argumentów za tym rozwiązaniem wymienianoniskie koszty oraz walory widokowe. Przeciwnicy tego rozwiązaniazwracali uwagę na bezpieczeństwo poruszania się po zmroku oraztrudność szybkiego przemierzenia dystansu drogą rekreacyjną.
Wśród proponowanych przezankietowanych metod promocji roweru jako środka transportudominowały rozwiązania oparte na rozwoju infrastrukturyrowerowej.
Zwrócono również uwagę na możliwośćaktywnej promocji rowerów przez systemy zachęt tworzonych przezpracodawców.
Wśród priorytetowych lokalizacjinowych dróg rowerowych w Płocku wymieniono: drogę wzdłuż al.Jachowicza, Kobylińskiego i Piłsudskiego, trasę z MostuSolidarności do Wyszogrodzkiej, dojazd ulicą Bielską do cmentarzakomunalnego, ulicę Kilińskiego w całej długości i jej włączeniedo Otolińskiej wraz ze zjazdami w ulice poprzeczne oraz trasęprowadzącą przez Most Legionów.
Wśród priorytetowych lokalizacjiparkingów dla rowerów znalazły się: Stary Rynek, CH GaleriaWisła, Galeria Mazovia, Szpital Wojewódzki oraz miejsca odwiedzaneprzez turystów. Zwracano również uwagę na znaczenie jakościmontowanych stojaków rowerowych.
Planujemy w Płocku szeregstrategicznych inwestycji dla rowerzystów z uwzględnieniem wynikówkonsultacji. W najbliższym czasie powstanie około 22 kmnowych dróg i szlaków rowerowych. Wśród najważniejszychinwestycji jest wybudowanie drogi rowerowej, która połączy wzdłużgłównej osi komunikacyjnej miasta wszystkie osiedla od Podolszyc doWiniar, a także drogi rowerowej wzdłuż ul. Dobrzykowskiej naosiedlu Radziwie. Planujemy realizować ważne inwestycje rowerowe woparciu o środki z Unii Europejskiej. Rozważamy zmiany worganizacji ruchu, budowę parkingów rowerowych, stacji rowerowych iinnych przyjaznych rowerzystom zmian w infrastrukturze. Finalniechcemy też uruchomić wypożyczalnię rowerów miejskich.
Podsumowaliśmy także prowadzone napoczątku roku konsultacje społeczne poświęcone tematycerowerowej. Miasto dysponuje także ?Programem zrównoważonegorozwoju systemu dróg rowerowych na terenie miasta Płocka do 2033roku w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym?. Bazując na tychdokumentach Miejski Zarząd Dróg ogłosił w kwietniuprzetargi na ?Opracowanie dokumentacji projektowej budowy ścieżekrowerowych na terenie Płocka?, które są zaplanowane do budowy wramach w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Miasta Płockaoraz na ?Opracowanie dokumentacji projektowej wprowadzeniarozwiązań komunikacyjnych ułatwiających ruch pieszy i osóbporuszających się niskoemisyjnymi środkami transportu? (PGN)?.
Długość projektowanych w obu tychProgramach tras rowerowych wraz ze skrzyżowaniami wynosi około 22km. Wykonanie dokumentacji projektowej ze wszystkimi uzgodnieniami,decyzjami i pozwoleniami powinno nastąpić w terminie do 30listopada 2016 r. Na realizację zadań planowane jest uzyskanieśrodków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata2014 – 2020.
Ogłoszone przez MZD przetargi naopracowanie dokumentacji dotyczą 7 ścieżek rowerowych w zakresienastępujących tras z Programu zrównoważonego rozwoju drógrowerowych:
1) szlak R-60 Trasa NadwiślańskaLewobrzeżna (Szlak Wisły) – od zachodniej dowschodniej granicy miasta ? po wale przeciwpowodziowym, szerokośćdo 3,5 m, długość około 6,00 km,
2) szlak R-70 od TrasaNadwiślańskiej Lewobrzeżna (R-60) do ronda inż. Jana MarkaLajourdie, ul. Portową ? Popłacińską do granicymiasta szerokość do 2,5 m, długość około 2,40 km,
3) droga rowerowa R-62 od aleiKilińskiego do ul Tumskiej poprzez al. Broniewskiego, ul.Mostową, Plac Narutowicza, szerokość 2,0-2,5 m, długość około1,10 km,
4) droga rowerowa R-1 łączącaosiedle Podolszyce z centrum Płocka przez ciąg ulic: Wyszogrodzka(od al. Armii Krajowej) ? al. marsz. Józefa, Piłsudskiego – Al.Stanisława Jachowicza z przejazdem przez ul. Bielską i włączeniemw ścieżkę w Al. Fl. Kobylińskiego, o szerokości 2,0-3,0 m idługości około 5,10 km.
5) droga rowerowa R-21 Ciąg ulic:Obrońców Westerplatte ? Nowy Rynek ? Tumska, szerokość do 2,0m lub 2-1,5 m, długość około 1,30 km,
6) droga rowerowa R-23 al. J.Kilińskiego szerokoś do 2,0 ? 2,5 m, długość około 1,10km wraz z aktualizacją projektu ?Rozbudowy ciągu komunikacyjnego:Kilińskiego – Mostowa ? Kolejowa?,
7) droga rowerowa R-17 ulicaGrabówka od ul. ks. Niedzielaka do ul. Gościniec i ul. Korczaka odulicy Gościniec do ul. Zarzecznej szerokość 2,0-2,5 m,długość około 2,35 km.
MZD w kwietniu ogłosił takżeprzetarg na budowę drogi rowerowej R-32 wzdłuż ul.Dobrzykowskiej do granic miasta ? o szerokości 2,0-2,5 m idługości 2,5 km. Koniec tej inwestycji planowany jest w połowie2017 r.
„