Wybrzeże Wyspiańskiego we Wrocławiu – parkingowa patologia w pigułce
Wybrzeże Wyspiańskiego we Wrocławiu – parkingowa patologia w pigułce
Tym razem będzie o tym jak można latami walczyć z nielegalnym parkowaniem bez większych rezultatów. O tym jak kierowcy zrobią wszystko, byle tylko zaparkować. O tym jak działają we Wrocławiu instytucje zajmujące się wydawaniem naszej kasy i – teoretycznie – rozwiązywaniem problemów nielegalnego parkowania –pisze Radosław Lesisz z Rowerowego Wrocławia
Patologia – bo to jest chore i przewlekłe. W pigułce – bo takich miejsc we Wrocławiu jest mnóstwo.
Temat – bumerang, czyli nielegalne parkowanie na wybrzeżu Wyspiańskiego. Wysyłaliśmy interwencje – od lat. Ba, urzędnicy sami prosili o takie zgłoszenia. Sygnalizowaliśmy problem wpropozycji modernizacji trasy z Wielkiej Wyspy. Lecz niewiele z tego wszystkiego wynikło. Zobaczymy, czy cokolwiek się ruszy po kolejnym piśmie…
Wrocław, 14.12.2011
Dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej Komisja Bezpieczeństwa Szanowni Państwo,
Z wielkim niepokojem obserwujemy trwającą nieprzerwanie od lat dewastację zieleni oraz ciągu pieszo-rowerowego na Wybrzeżu Wyspiańskiego. Zadziwiająca jest dla nas również bezczynność organów, pomimo wielokrotnego zgłaszania problemu nielegalnego parkowania na wyb. Wyspiańskiego.
W tej skandalicznej sprawie piszemy do urzędu od lat. 1. Wnosimy (po raz kolejny) o niezwłoczne, fizyczne uniemożliwienie nielegalnego parkowania na wyb. Wyspiańskiego zarówno na zieleńcach, jak i na chodnikach (ciągach pieszo-rowerowych).
Krzysztof Działa
ul. Trzebnicka 33
Ul Zapolskiej 2/4
50-032 Wrocław
Uzasadnienie: od lat obserwuje się na wyb. Wyspiańskiego nielegalne, permanent-ne parkowanie aut na ciągu pieszo-rowerowym, na drodze rowerowej oraz na zieleńcach –zarówno tych przyulicznych, jak i przy samej rzece. Samochody zajmują chodniki na parking, przez co piesi są zmuszeni do korzystania z drogi rowerowej, co rodzi konflikty. Ponadto nielegalne parkowanie powoduje dewastację zieleni oraz zniszczenie już i tak z kiepskim stanie nawierzchni asfaltowej chodników i drogi rowerowej nie przystosowanych do takich obciążeń.
Pomimo zgłoszenia tej patologicznej sytuacji do właściwego wydziału UM 28 kwietnia 2006 roku (ponad 2 lata temu), po dziś dzień nic się w tej materii nie zmieniło. Oprócz stwierdzenia, że „właściwym jest powiadomienie służb ustawowo powołanych do egzekwowana przestrzegania przepisów” [sic!] (w piśmie syg. WIT.IR.5510/2982/2006), urząd nie podjął żadnych kroków mających na celu zapobieżenia łamania przepisów prawa. Przypominamy jednocześnie Państwu, że zgodnie z pismem WIT (pismem syg. WIT.IR.5510/2982/2006), miały zostać na wybrzeżu wygrodzone zieleńce (niszczone przez parkujące na nich auta) –również po dziś dzień niezrealizowane.
W wyniku tych (i zapewne nie tylko tych) nacisków, postawiono wreszcie kilka słupków przy (ex)Tawernie i komisariacie. Nie spowodowało to jednak ukrócenia procederu, gdyż wygrodzenia zostały źle i niedostatecznie wykonane: rozstaw słupków pozwala na przejazd autem, słupki można też w łatwy sposób ominąć.
W dniu 2011-05-24 o godz. 15:17 wysłany został na adresy [email protected], [email protected], [email protected], [email protected] następujący mail:
Nawiązując do Państwa pisma nr WIM-EOR.7221.8.889.2011.PKN ponownie informuję, iż nielegalne parkowanie na Wyspiańskiego nie zostało zlikwidowane, wbrew temu co Państwo piszą. W dalszym ciągu obserwuje się: W związku z powyższym wnoszę o: Stosowane dziś rozwiązanie – zawężania drogi rowerowej za pomocą słupka – jak w przypadku dojazdu do posesji przy wylocie Norwida (foto) jest niewskazane.
W odniesieniu do przywołanych faktów, wnosimy o:
– auta wjeżdżają na zieleniec przy rzece przez lukę w słupkach przy komisariacie (foto)
– auta wjeżdżają na zieleniec przez pas zieleni dzielący cyklo-chodnik od jezdni (foto)
– auta parkują na zieleńcu dzielącym cyklo-chodnik od jezdni (foto)
1. likwidację możliwości parkowania na zieleńcu zarówno przy jezdni jak i przy rzece (fizyczne bariery)
2. korektę wysłupkowania na dojazdach do posesji polegające na poszerzeniu drogi rowerowej na wylotach do 3,5m (jest rezerwa terenowa na poszerzenie drogi rowerowej w kierunku jezdni), co umożliwi postawienie słupka w osi drogi rowerowej i uzyskanie minimalnej skrajni od słupków. Układ: słupek – 1,5m ddr – słupek w osi – 1,5 m ddr – słupek, pozwoli na bezpieczny ruch rowerów oraz uniemożliwi wyjazdu autem.
1. Podanie przyczyn, co stoi na przeszkodzie, aby podjąć skuteczne kroki w sprawie ukrócenia tej patologii? Czy od 2006 roku odpowiednie organy miały zbyt mało czasu, bądź też środków na rzetelne zrealizowanie postulatów?
2. Podanie kosztów inwestycji potrzebnych do uniemożliwienia nielegalnego parko-wania, przywrócenia stanu zieleni oraz nawierzchni na ciągu pieszo-rowerowym.
3. Wykonanie nasadzeń roślinności typu horizontalis na zieleńcu oddzielającym ciąg pieszo-rowerowy od jezdni / miejsc postojowych. Kamienie narzutowe, jak pokazuje praktyka na Wyspiańskiego, nie są skuteczne, gdyż zostały przesunięte.
W załączeniu materiał zdjęciowy wraz z opisem.
Równocześnie zwracamy Państwa uwagę na przestrzeganie terminu udzielania odpowiedzi wynikającego z art. 237 §1 kpa w zw. z art. 244 §1 kpa. Stosownie do przywołanych przepisów organ właściwy do załatwienia wniosku powinien załatwić wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Z kolei zgodnie z art. 244 §2 kpa o sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Z poważaniem
Radosław Lesisz
Obecnie wjazdy na cyklo-chodnik odbywają się zarówno przez zieleniec:
…jak i między słupkami:
Tak wyglądała sytuacja na wyb. Wyspiańskiego w kwietniu 2005 roku:
…tak w listopadzie 2006:
…a tak w grudniu 2011:
Auta codziennie parkują przez nikogo niepokojone na zieleńcach:
…a nawet w parku:
To jest chore.
Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=9&kat=16&art=1181